Alla inlägg den 11 oktober 2016

Av manhofs - 11 oktober 2016 07:00

Så var det äntligen dags att upprepa förra årets äventyr, att åka ut till Värmdö Musteri och musta äpplen med allt vad det innebar    Förra året fick jag 5 kartonger must som jag avnjutit ända fram till juni månad men i år ville jag ha ngr fler kartonger. Mina röda äpplen gav större skörd i år men dom är inte god att äta   


   


Frågade på fb om jag fick plocka äpplen från ngn och Annika som bor nära mig svarade direkt att det gick bra, dom har överflöd   Tack snälla.

 Det var dom godaste äpplen jag ätit och  kylen är full nu. Jag älskar ju äpplen och brukar mumsa i mig 1-2 äpplen/dag när det är säsong. 2 lövkorgar plockade jag hemma hos Annika så nu borde det bli fler än 5 st kartonger must   


   


Det står på hemsidan att från kl.11 är det dropp in mustning så vi var där halv 11 för att köa. I år hade dom ett nytt värdelöst system    Vi fick nr 6 , nr33 av dropp in kunderna men dom hade boka överfullt med tider som gällde fram till kl. 11  och nr 18 höll på när vi kom ,vilket innebar att först kl.14 kunde vi åka där ifrån. Ingen stans att värma sig och svinkallt och blåsigt   Tycker det är riktigt uruselt skött och nästa år kommer jag inte åka dit. Har aldrig frusit så mkt trotts mina varma kläder och både igår kväll och idag har jag känt mig vissen. Tänk om man skulle gå till veterinären och behöva vänta i 3 timmar för dom överbokar med kunder eller om jag skulle göra så på Zum. Nej hur trevligt och gott det än blir när det är klart var detta inte ok   

 Men nog med gnäll, nu blir det ljusglimtarna.


       


Vi tog en härlig promenad bort över äng och skog med flocken så då slog vi ihjäl en timme.


       


Sedan kurrade vi ihop oss och åt lunch, nystekt spättafile på rågbröd. Det var gott men kylan förtog lite av den lunchen med. Bara en brasa att värma sig vid, om man vill stinka böckling efteråt.


     


Sedan var det äntligen dags att tippa ner äpplena i tvätten   


   


Sedan mosades dom och pressades genom stora rullar och ut kom boskapsföda           Man fick även provsmaka ett glas färsk must direkt från kranen och då var min must röd, men när jag öppnade en kartong hemma är den gul      så jag undrar om det verkligen är min must dom häller upp på kartong eller bara blandar helt vilt? Kan kanske vara så att färgen förändras när den pastöriseras   

     


Nu fick vi vänta i en kvart och under den tiden ägnade vi oss om vadslagning, hur många kartonger skulle det bli i år?

Pappa sa 13 st, Mamma 8 st och jag 10 st.

Pappa vann    hela 13 kartonger vilket var lite mycket men det kommer nog gå åt   


     

Stolt som en tupp och lycklig över att jag tagit vara på min skörd   körde jag min vagn med rak rygg och stela ben mot bilen    Färden fortsatte in till Gustavsberg och Cafét Systarana Deselius. Hade tänkt slå till och fira med smarrig Prinsess bakelse med Pappa, men allt var slut så det fick bli en bulle.


   

På kvällen slog jag upp ett fortfarande ljummet glas must som jag avnjöt med stor vördnad under ett par filtar, ljuvligt gott   


 


Idag var jag och vallade med Bella och sedan for jag vidare till Haninge bk för lydnadsträning. Annika som gav mig äpplena dök upp och ställde upp med sittande i grupp    Fick till 2 riktigt bra korrigeringar. Väl hemma njuter jag nu av 1/3 äppelmust med 2/3 kokande vatten med lite rom i och börjar äntligen tina upp  


 


Konstigt att man kan känna sig så nöjd och rik av att ta tillvara på sin odling. Vinkällan är full av kartonger och under dom närmaste 10 månaderna kommer jag kunna dricka äppelmust i alla dess former, varm och kall, med alkohol och som sportdryck   



                                                  

           Ciao/ Susan   




Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards