Alla inlägg den 5 maj 2016

Av manhofs - 5 maj 2016 23:55

Från att ha suttit i bilköer söderöver i tisdags morse mot Lindesberg var det dags att hamna i bilköer norröver och Norrtälje i onsdags   

Vi hade kommit på med ytterligare ett öppet viltspårprov. Det är som i brukset, man får anmäla sig men vet inte när man kommer med utan domaren ringer in en när han har tid. Då är det inte läge att knorra så mycket om tider och avstånd utan bara tacksamt hoppa in i bilen och köra. Tror även att man inte är så högprioriterad som icke jakthundsförare   Kom i god tid och rastade hundarna innan jag åket till Leif. Leif dömde mig och mina schäfrar för många år sedan så det var roligt att han höll på än.


 


 


Det var otroligt varmt och vindstilla i skogen, bilen visade på + 18 grader och jag var lite orolig. Leif dömer på ett helt annat sätt än förra domaren och pratar väldigt mycket där bak. Som tur var har jag tränat på det men även Lizzie undrade lite vad det var för roliga jakthistorier han drog   för normalt gillar hon inte karlar, men Leif var väldigt rolig att hälsa på   


Vi släpper på och hon traskar iväg klockrent men i väldigt lågt tempo. Spåret gick på en traktorstig en bra bit och jag började fundera på om det verkligen kunde vara rätt   men så viker hon kvickt av in i skogen. Leif blev så glad så han ropade jätte högt ” BRA, 90 % av alla hundarna går förbi där och fortsätter på stigen”. Lizzie blev lika paff som jag över honom utbrott så hon vände om och undrade vad det var som hände?   


Ja Leif ville helt enkelt testa hundarna och så fortsatte det. Ena återgången hade han med lagt väldigt klurig och igen vek han plötsligt av från en stig och ut på en äng 20 meter för att sedan spåra tillbaka och fortsätta på stigen. Vissa hundar hoppar då över återgången men inte min Lizzie   


 


Sedan kom vi upp och spårade längst ett berg då hon höjde svansen och vek av in i skogen en 5 meter, sedan vände hon på eget initiativ och började spåra vidare. Då berättade han att en älg hade stått där dagen innan och det var den hon följde. Dom får nosa av andra spår men dom ska självmant ta upp det andra spåret igen   


Sista klurigheten han hade gjort var att dra spåret längst en äng men istället för att fortsätta i gräset klurade han sig igenom ett stenparti som låg vid sidan. Lizzie klämde sig igenom varenda sten vilket han inte så ofta fick se. Dom flesta hundarna genade över  gräset  


 


Skottet var inte heller ngt problem och en lycklig Lizzie sprang stolt omkring med sin klöv    Leif var jätte imponerad och sa att det var ett självklart förstapris med HP   


När vi kom till bilen skrev han upp alla uppgifter och så skannade han henne för att man inte skulle komma med fel hund. Bra där att han är så noga. Denna gång spårade hon på 18 minuter.

Tyvärr fick jag inte mitt papper utan han ska skicka det så det lär ta ett tag. Vissa domare gör så, andra skriver ut på en gång.

En stolt och lycklig matte rattade hemåt    Jag har betalt in till två olika klubbar och hoppas att jag var så pass trevlig och Lizzie duktig så ngn av dessa två domare vill döma mig igen. Man måste ha minst två olika domare för att få championat titeln.


 



                                                  
            Hej då / Susan   

Av manhofs - 5 maj 2016 09:00

I tisdags var det äntligen dags att åka upp till Olle och Ingalill på kennel Revalill`s för att välja ut min Bella. Mer eller mindre hade jag bestämt mig för Bräcka eller....


 


.... Blooper  sedan mitt förra besök. Bräcka är tyvärr bärare av Igs men det är inte hela världen och hade hon varit bättre än dom andra på ngt vis så hade jag inte bekymrat mig om det. Hon är även den största tiken i kullen vilket är bra med tanken på hopp och tungapport   


 


Valparna var utomhus i hagen när jag kom och snabbt letade jag efter Blooper    Hittade inte henne så jag räknade valparna och kom fram till att bara 5 stycken ville hälsa på oss.

Vart var Blooper?

Ingalill grävde fram henne från korgen, hon hade kurrat ihop sig och sov. Tyvärr var hon inte pigg i tisdags och det var bajs i pälsen från dålig mage. Lamt var hon med en stund men hon ville bara dra sig undan och sova   


 


 Jag hade tagit med mig en påse med leksaker och kamp duttar som jag ville se hur dom lekte med. Hanen stack verkligen ut. Vilken kraftig och framåt kille med mkt humör. Allt var hans och var ngn i vägen tände han till. Överlag visade dom tre svart/vita valparna mer humör och dom brottade ner varandra och blev riktigt ilskna.

Nu har jag 3 hundar som ska leva i flock och då vill jag inte ha för mycket humör. Speciellt inte på 3 tikar så det stod klart att jag valde mellan minsta i kulle Bris och Bräcka.


 

Gillade helt klart bäst Bris som hade mest kamp och plockade fram humör på ett roligt vis    Väldigt envis var hon med och hennes trasa ville hon inte släppa utan morrade åt sina syskon som ville vara med. Hon visade mest jaktintresse med. Dom andra for hit och dit men hon engagerade sig i mina lekar längre än dom andra så det var ett ganska lätt val.


         


Påminner om en annan tjej jag valde för 5 år sedan     


 


Stackars lilla Blooper hon sov hela tiden men åt med god aptit    Syskonen kutade runt och busade med mina saker men Blooper sov  


 


Vi gick in och fikade medans valparna sov efter maten och då frågade jag om råd angående val?

Men dom tycker alla är väldigt lika och det är skillnader dag för dag, så då bestämde jag mig för Bris. Istället för den största blev det den minsta   


 


Det var lite roligt för mamma Gippa kom in för att dia en liten stund. Alla fem sprang dit utom Bloop men efter bara en stund gjorde det ont och hon sa till på skarpen    Jag trodde min lilla Bella skulle sticka först men dom svartvita drog som en avlöning    sedan sa hon till en gång till då var det bara dom två jag valde mellan kvar, Bris och Bräcka och när Gippa blev riktigt arg för sista gången stack även Bräcka, medans Bris ville leka med mamma   



     


Det här var ju hur jag uppfattade dom under den korta stunden jag var uppe. Glädjande nog hade Blooper piggnat på sig senare   men jag kan inte välja en valp som inte är ok när jag är där.Men jag tror hon kommer bli riktigt bra.

 När jag väl bestämde mig kom lycko tårar av glädje   och så satt man där och snyftade i en liten valp päls till Ingalills förvåning   

 Kändes så underbart härlig och helt rätt. Äntligen är allt letande över och en ny liten flockmedlem kommer komma hem om 3 veckor   


 Hon kommer få byta namn till Revalill`s Bella Queen och jobba på Zum. Jag hoppas Olle och Ingalill har möjligheter att ta med henne på ett stadsbesök så hon får se lite annat än landet. Jag kommer bara kunna vara ledig en vecka och sedan måste hon med in till Zumen, som alla mina valpar tidigare har gjort. Kan te sig lite skrämande för en valp om dom aldrig varit med om ngt annat än landet.


   


Jag erbjöd mig att betala 100 kr extra om dom masserar hennes öron lite extra varje dag, jag vill ju ha stå öron   

Flocken och jag vände kosan hemåt och vinkade adjö åt en Bella som höll på att somna. Vi ses om 3 veckor igen  

                                                  
           Hej då / Susan   

                                                 


Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards