Direktlänk till inlägg 27 juli 2023

Äventyr.

Av manhofs - 27 juli 2023 20:49

Äventyren avlöser varandra och knappt hade jag kommit hem och packat om husvagnen så bara det av ner till Strängnäs BK och ett tre dagars brukslydnadsläger för Monica Henriksson. Planen var att gå med Axa men hon var lite knasig nu när hon snart ska löpa så efter ett pass bestämde jag mig för att byta hund och köra en SM slipning med Bella. Bråkar aldrig med mina tikar om dom blir skumma vid löp utan då hittar vi ngt annat. Tycker inte hon har varit som hon är nu vid tidigare löp men nu är hon himla jobbig och humöret vänder tvärt   


     

Har aldrig gillat hemma läger utan tycker det är så mysigt när man får åka i väg och umgås även på kvällarna. På detta läger ingick maten och till frukost fanns det våfflor för dom som ville    6 trevliga ekipage i olika åldrar och utbildnings så det var väldigt mkt nyttigt och intressant att lyssna på. Vädret var ju på våran sida så under dagarna satt vi i skuggan   Glad att jag konkade med mig mitt parasoll   


           


Fick med mig så mycket bra tipps som jag nu har provat och det känns som vi putsat till lydnaden lite till. På kvällarna blev det lite gott i glasen   och en kväll grillade vi. Tiden gick så fort, hade gärna kört en dag till för hon är riktigt duktig Monica och deltagarna så trevliga men underbart är kort.

       


Värmen tar hårt på trädgården så timmar varje dag går till att vattna. Glad över egna brunna för i år har det gått åt enorma mängder. Runt om mig hör jag hur mkt det regnar men hon mig faller det fjuttiga droppar så skrapar man på jorden är det snustorrt under. Trädgårdar är krävande vänner men sköter man om dom blir man rikt belönad och det har jag blivit i år. Vilka färger och vilka dofter   

     

Varje trädgård måste ha ngr Flox. Så vackra med en magisk doft   

     

Min ökenros blommar, årets höjdpunkt  

   

Fullt med citronblommor som doftar starkt.

        

För att hålla allt fint måste man gå med sekatören och rensa ut döda blommor så ny får kraft. Gräset behövs inte klippa men alla skit aspar växer upp och jag vill träna på mina gräsmatta så då kommer klipparen fram   


       


Hyllorna börjar nu fyllas upp av inläggningar och safter så en känsla av rikedom infinner sig som inte har med pengar att göra. Känns så bra att ta tillvara på det man odlar och varje dag kunna njuta av olika frukt och grönsaker. Är helt självförsörjande nu och lagar alla mat på det som är moget så köper jag bara kött/fisk/fågel.

             

Meloner.

                               

Purjolök.

 

Majs, vitkål, blomkål, chilie, sockerärtor och dill och ngr pumpor.

 

Selleri.

       


Köpte nya skor i våras men det var sista gången det blir Salomon. Riktig skit kvalitet och flärpen sitter snett så man får gå och dra i dom i ett och trasig på flera stället redan   


   


Ngt som inte heller höll var mitt gamla kyl/frysskåp. Inget jag gnäller över då det är över 12 år gammal mot skorna som är använda i 4 månader. Det står i hundrummet och jag har främst deras mat där i så jag kollade på Blocket och hittade detta. Dom körde hem det och tog med mitt gamla för 4200 kr totalt och går som en klocka   

 


När jag ändå höll på att köpanya saker så provade Axa att riva i sin bädd som står ute på altanen och det gick intet bra    Som tur var hade dom rea på Lidl samma vecka så hon fick en ny.


     

Tycker det är så roligt nu på sommaren när folk som har överflöd säljer sina frukt, grönsaker eller blommor utanför sin tomt    Åker ju runt i kommunen i arbetet och har köpt lite allt möjligt gott för en symbolisk summa. Grillade padrones som var väldigt goda.

   

Blir många promenader som avslutas med ett dopp. Drevviken har behandlats mot övergödnig via fällning av aluminiumklorid och vattnet är nu så klart och fint. 

             


Bellas dotter Amazing mini Fox har varit ute och tävlat i Rallylydnad på Njurunda Bk i avancerad klass med dubbla vinster och uppflyttning. Tack för att du hör av dig och hela tiden skickar fina bilder på din fina Fox Amanda   


    

Själv gick jag ju en nybörjar kurs i rally lydnad och blev biten. Vid första mötet så frågade instruktören vad meningen med kursen var och jag svarade direkt att komma ut och tävla. Alla skrattade och tyckte inte att man skulle räkna med att man kunde tävla efter en kurs på 6 gånger men tji fick dom    För denna gång fick husvagnen stå hemma. Lindesbergs Bk hade nämligen en dubbel tävling i nybörjarklass så jag ringde Ingalill och Olle och frågade om jag fick hyra ett rum av dem så åkte vi dit. Stannade till på SM arenan och tog en promaenad och tränade lite. Riktigt fint område så det kommer bli toppen. Inte så många sittplatser på läktaren   

På kvällen grillade vi lite gott och gaggade om allt möjligt.  Hade tagit med mig fina köttbitar och vin så kvällen blev trevlig  

                

Upp i arla morgonstund för rastning. Vi var runt 34 st. i varje klass. Väldigt roligt med allt som är så nytt och spännande och medtävlare som svarade vänligt på frågor. Nu var Axa inte ett dugg låg eller spänd som i Strängnäs utan tvärt om, gasad och het. Var så nöjd när vi kom ut från bana 1 och trodde vi låg runt 90 poäng. Men domaren kom senare fram till mig och sa att Axa inte satte sig ner ordentligt två gånger så då nollar man de momentet = minus 20 poäng. Vi kom på en 9:e plats med 77 poäng och kvalificerande resultat.


Inför bana två tränade jag mkt sitt så när jag sa stå satte hon sig men vi fick ihop 89 p och ett till kvalificerande resultat och en 8:e plats. Så himla glad och stolt över min Axa och vilken känsla när folk kommer fram och frågar vad det är för uppfödare på henne och jag stolt svarade ” det är min egen uppfödning”

Vi sa farväl till Ingalill och Olle och rattade lycklig hem mot Stockholm med mersmak på rally.


                  

Igår träffade jag Christer ute på Södertäljevägen så visade han mig mitt spår som jag ska gå på deras tävling nästa ve. La samtidigt ett på andra sidan åt Bella sedan satt vi och fikade och gaggade, viktigt när man spårar    Jag har haft spårvila i nästan 3 veckor för att försöka toppa formen till SM. Axa var för het och snurrig men löste det ganska bra.

I Bellas spår hade det gått en svampplockare vilket jag var medveten om för jag gick förbi och korsade hans spår. Det hade regnat på natten men nu torkade solen upp spåret och då fick hon svårt med fästet. Men vad hon är fokuserad nu mot förr. Suger tag i sitt spår och tittar inte upp för vare sig djur eller svampplockaren. Men när spåret blir så svårt att fästa i skippar hon pinnar så två fick jag ta upp.

 Stannade på vägen hem för en skogspromenad och trillade över säkert 2 kg kantareller   


     

Altanen har skurats och denna gång med linoljesåpa. Oj vad fint och lent det blev. Kommer alltid köra linoljesåpa i fortsättningen och gott doftar det.


   

Idag åkte jag till Nynäshamn och spårade. Två riktigt fina spår gjorde dom båda två   men förutsättningarna var annorlunda i dag, lättare väder. När jag spårade med Bella kom ett gäng med hundar/förare men hon tittade inte ens upp utan spårade bara på   

Tog en långpromenad sedan och plockade lite hjortron, ca 3 dl blev det bara men riktigt gott.


           


När jag satt där ute i skogen och väntade på mina spår så fick jag ett mejl. Jag hade fått svar på min ansökan om skyddad yrkestitel    Skickade in den 1/7 kl. 07 på morgonen så det tog 27 dagar att få svar. 3697 personer har fått skyddad yrkestitel så på 19 arbetsdagar godkänner dom kring 195st. Kommer ta tid att gå igenom den högen för den avdelningen   


Blev så stolt och lycklig. Tog 2,5 år studier och jag tänkte ge upp när jag var tvungen att åter igen läsa svenska & samhällskunskap trotts att jag har gymnasium betyg på det. Tyresö kommun ger inte löneökning för att man får skyddad yrkestitel. Tråkigt tycker jag så många duktiga kollegor kommer söka sig vidare till arbetsplatser som uppskattar kompetens så får dom sitta med vårdbiträden utan utbildning.

Skyddad yrkestitel måste firas så det gjorde vi   


       


Såg att min änglatrumpet väntar tvillingar   


 



                                                           Stay safe/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards