Direktlänk till inlägg 5 juli 2023

Sommar.

Av manhofs - 5 juli 2023 20:44

Juni har hunnit gått över till juli och en vacker sommarmånad väntar. Den värsta värmen har avtagit till min glädje och lite svalare sommarvärme råder   


 

Juni blev ju en rekord het månad    som krävde mkt vattning av trädgården men som i andra hand gett stora skördar av bär. Smultron i massor och rekord i körsbär. Nätade in hela trädet annars får man inga körsbär själv. Fläderblomssaft och sylt står nu i matkällan så hyllorna börjar fyllas på   

         


Firade en underbar midsommarafton hemma hos mig och festen på gick i 12 timmar    Föräldrarna var med hela kvällen och slog sällskap hem med ungdomarna vid 24 tiden. Så lycklig att dom hänger på. Blev ju även ett år äldre i juni vilket inte är mkt att fira men nästa år fyller jag 60 och då kommer jag resa bort men vart? Firade 50 på Island som var häftig men nu väntar ett nytt mål. Midsommar för 7 år sedan med en annan flock   


     


Juni bjöd även på en smärtsam skada    Jag skyndade mig hemma och halkade till och slog i foten med full kraft i ett ekben. Gjorde så ont så det blev svart, tog min andra fot för att sätta över smärtan men i samma stund som jag trycker till ser jag att mitten tån pekar åt fel håll. När jag trycker till knäcks den tillbaka på rätt plats men det blev mörkt för en stund. Skämdes över min klumpighet och ville inte uppsöka akuten utan tänkte att det går nog över men efter den hemskaste natten på evigheter åkte jag in på morgonen. En fraktur och smärtstillande. Fasiken vilket oflyt. Har varit en jobbig tid men nu börjar smärtan avta och jag ser ljuset i tunneln igen. Väldigt tråkigt att ha ont varje dag och svårt att sova   


 


Det första jag gjorde den 1 juli var att skicka in min ansöka till Socialstyrelsen för att få min skyddade yrkestitel som undersköterska    Kommer bli så spännande och stort för mig och som en äggsjuk höna kollar jag min mejl i ett om ett svar. Pluggade en extra termin bara för att kunna söka den   


 

Efter fadäsen med tappade pinnar på Haninge bk sist har vi tränat på lite hårdare med fokus på pinnar. Juli skulle inledas med tävling i Heby. En tvådagars elitspår tävling som är en av mina favoriter att deltaga på. Heby bk är i huvud taget lite av en favoritklubb där jag tävlade för första gången 2005 med Gucci och vann appell sph med 298 p. Porsche 2009 appell sph med 246 p och 4: a

 Lizzie vann både 2017 och 2018 elit sph med 592 och 603 p. Bella vann 2017 akl med 226p och kom 4: a 2021 i elit sph med 504 p. Lilla Axa kom 2: a 2021 med 215 p i akl. Fasiken jag borde få rabatt så mkt som jag tävlat där   


             


Åkte upp redan på torsdagen för att få bo i husvagnen och träna hund med trevliga människor. Klubben tänder grillen varje kväll så det blir alltid trevlig samvaro ihop med likasinnade. På fredagen åkte jag i väg till en annan skog och la spår. Var så kvavt och kvalmigt så hundarna fick bada uppe i en liten sjö efteråt. Hann med en genomkörare av båda på lydnadsplanen innan regnet drog in. Väldigt mysigt att ligga i en husvagn med en go bok när regnet smattrar på taket   


         


Upp tidigt på lördag morgon innan avfärd till Tärnsjö för lottning. 10 glada kom till start och vi lottade nr 8. Det var lite blött i marken efter regnet så när jag släppte på Bella blir linan så hal så den går inte att greppa och glider likt en hal ål ur min hand. Springer i kapp linan men Bella blir inte störd och gör ytterligare ett helt perfekt och analyserande upptag. Blev förvånad när ena domaren drog för att jag inte klarade att hålla i linan men nu får jag lära in ett stanna om det skulle hända igen eller ha en knut på linan. Bella plockar perfekt alla 8 pinnar vilket var så skönt.

Uppletande gick i skogen. Var väldigt nöjd på hur hon arbetade förutom att hon markerade första föremålet, kämpade ett tag men släppte det sedan och tog först ett annat. Hon gjorde så i början av inlärningen då hon hellre springer än att letar. Domarna drog helt korrekt 0,5p för det så vi kan säga att vi tappade 4 poäng var, jag tappade linan och hon greppade inte föremål direkt.


Platsliggning är aldrig kul när man har en hund som varit berörd en period, och när dom sköt 5 skott    pirrade det till i magen men hon låg väldigt tryggt när jag kom tillbaka. 10 p   


Lydnaden var lite si och så. Framåtsändandet var jag inte nöjd med och tungen tog hon åter igen fel så ena kulan petar in i ögat, är så glad att hon inte la ner den utan kämpade sig in. Dagen tävling räckte till en 2:ra plats med flotta 611 p. Underbara grymma hund   


                 


Dessa fina bilder tog Kent Eriksson      


               

Blev så klart lite grilla och fest på kvällen. En cert snaps delade jag ut men få vågade smaka. På söndagen var det dags för grupp 2. Jag åkte dit och kollade uppletande sedan körde jag igenom mina två ludd innan det var dags för avfärd hem igen. Tack alla trevliga människor som jag mött i helgen, tävlade och funktionärer    Hoppas vi ses nästa år igen.


   


Min Bella bus har nu ett fint resultat inför nästa års SM men i mailen låg en inbjudan till årets SM. Kunde jag inte ha gissat för 7 år sedan, då såg hon ut som Ådi   


    

Hela vägen hem öste regnet ner men hemma hos mig hade det bara fallit 6 mm regn på hela helgen    så det var bar att sätta i gång och vattna och skörda. Blir lite nya grönsaker varje vecka   


               


Blommorna tar sig och det är vackert nu. Tyvärr blåste en jätte kruka omkull med min rosa änglatrumpet men den kommer att ta sig och går snart i blom. Den vita är alltid först ut   


               

Sista gången på rallylydnad vilket är tråkigt. Så himla roligt och 10 poäng till instruktören Linda, hon är grym. Nu ska jag gå fortsättning i höst   


 


Åkte ut till Berga och körde ett riktigt dragpass sedan bad    Kändes skönt för oss alla men sedan får jag ligga med foten högt.

 

 

En liten skata kom på besök. Inte en välkommen gäst hos mig men den fick vila ut och äta en bit innan den piggt flög vidare. Flög in i en ruta och blev lite groggy   


     


Axa ska löpa snart och har börjat göra sig fin för friare   


 



                                                       Ciao / Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards