Direktlänk till inlägg 3 augusti 2022

Byta blad.

Av manhofs - 3 augusti 2022 23:00


Nu har ytterligare en månad gått och vi har bytit blad i almanackan till augusti. En underbar juli lägger jag bakom mig med så mycket roligt men lite för varmt för min smak. Jobbar man kvällar som jag gör saknar man dom varma sommarkvällarna som har uteblivit i år och en kofta måste man ha med sig på varje pass. Paradiset på jorden är min trädgård och svårligen får jag slita mig från mina blommor och växter. Rikligt blir jag belönad för timmarna jag lägger ner varje dag och jag har nu varit självförsörjande på frukt och grönt i ett par veckor. En känsla v rikedom infinner sig när jag tittar in i min välfyllda och väldoftande vinkällare där burkar och flaskor trängs på hyllorna till vinterns måltider  


Mina fruktbuskar är inte godis till mina hundar, vilket dom uppfostras till att förstå men tydligen har Bella missat en lektion   eller så tycker hon som matte att det är roligt att palla frukt    Hur som fick jag ihop en fin skörd som blev en ljuvlig saft.

         

Liten skörd av svarta vinbär men två burkar med sylt och ngr påsar frysta bär i frysen är bättre än inget. Näst i tur står krusbär men inte heller där blir det en stor skörd.


      

Mitt amerikanska blåbärsland ger 0,5–1 liter bär / dag så jag blandade vildhallon och kokade drottningsylt. Är så gott till rulltårtor, filmjölk och våfflor   


       


Varje morgon tar jag mig en tur och skördar det som är moget, vilket blir gott och blandat, lagom för det lilla hushållet. Tidigare odlade jag lite mer och gav bort frukt/grönt men det uppskattas inte    Folk vill ha det levererat och ibland åt dom inte ens upp utan slängde eller gav vidare   så nu kan dom åka till Maxi så njuter jag själv över trädgårdens skatter.


                                   

 Amanda skickade så fina bilder på sin Fox, dotter till Bella. Vilken skönhet   


   


Marie skickade även hon ett så vackert kort på sin Alan, han är så lik Bella   

 

Cornelia och Brillo ( Pirat) har varit på fjällvandring och skickade även hon underbara bilder   Jag blir så glad varje gång mina valpköpare hör av sig med små eller stora nyheter och vackra bilder   


       

Drog i gång träningen lite mera fokuserat då jag anmält till tävlingar runt om i Sverige till båda i augusti. Tänkte dra i väg med husvagnen på helgerna och tävla. Fick med mig lite svamp hem   

            

 

Varje dag måste jag gå med korgen och klippa bort döda blommor för att främja tillväxten på nya och jag belönas rikt med nya. Finner harmoni i trädgårdsarbete då det både är tungt och rogivande och varje dag har ngt nytt hänt så det är aldrig samma sak. Tyvärr har jag inte fått någon näckros i år heller och jag är så besviken    Undrar om den är gammal eller vad som är fel?

Lovar dom regn bär jag alla blommor som jag är rädd om under tak  


                                       


För fyra veckor sedan och nu   Allt från egna frön   


   

Båten använder jag flitigt i år och njuter av turer på Drevan. Förundras över hur trötta ludden blir över ett par timmar på sjön    Dom älskar att åka båt och uppför sig riktigt bra precis som alla mina svunna hundänglar. Axa gillade inte att simma så jag satte lina på henne så fick hon simma ut med mig    Simmar som en liten haj men det tog ngr turer innan hon tyckte det var kul. Helst plaskar hon runt där hon står och dyker efter sten men Bella simmar  runt i ett. 

                                 


Lite vågor berör inte Bella som parerar riktigt bra   



 

Har gjort lite utflykter som till Tyresö slott eller en heldag till Tullgarn slott, som var stängt så vi åkte vidare till Saltå kvarn för lunch, som inte hade någon mat kvar kl. 11.45 Åkte vidare till Skanssundet för att äta lunch men det hade blivit ett glass café så det blev färjan till Nynäs för en riktigt god lunch på kroken. Ja man kan inte ha tur jämt men roligt hade vi   


         


Hade en tråkig kväll på jobbet då en jätte fin dement kund helt plötsligt blev aggressiv och gick till angrepp    Förutom rivmärken och blåmärken vred hen min handled så illa så jag har haft problem i en månad nu. Ska tillbaka imorgon till sjukgymnastiken men det känns inte bra och har hela tiden ont i handleden som inte klarar av belastning, Har undermina 37 år som bartender inte skadat mig en gång men det är nu andra gången som undersköterska. Hoppas slippa operation men det känns inte ljus   


     


Benny och jag planerade in en träningsträff inför kommande tävlingar på Eskilstuna bk. Eftersom jag kom med på tävlingar började Axa löpa dagarna innan vi skulle ses, men det störde inte Benny. Benny känner medlemmar på Eskilstuna vilket var ett bra val av klubb då dom har en grym grill och uteplats när vädret är si och så. Klarade oss från regn på dagarna utan det regnade på kvällarna då vi gaggade skit men det var aldrig kallt. Körde uppletande i tre olika rutor och jag är så nöjd med mina hundars jobb. Har fått lite stopp på Axa men när vi körde på öppen äng slog hon till ordentligt och gav matte gåshud på armarna. Ska köra på öppen äng ett tag till och ändra mitt sätt att röra min i rutan. Hon vill ha koll på mig så jag ska inte knata i väg utan hålla mig så hon hela tiden ser mig i kuperade rutor. Lydnadsmässigt fick jag lite andra problem än vad jag kom med. Tidigare har hon velat tjuva ut i framförgående men inte slå av, nu ville hon inte gå ut med slog av jätte fint    Tror ni inte Bella gick i löp sista dagen så det har bara varit att mejla runt och avboka alla tävlingar    Sitter nu med två tikar i höglöp vilket inte är så roligt men det blir fler tillfällen.

                  

Fick tidigare i somras ett jobberbjudande jag tackade nej till då jag trivs så bra på hemtjänsten. Men nu hörde dom av sig igen vilket har fått mig att fundera? Ska jag gå tillbaka till baren och piggare kunder? Tyresö kommer att flytta sina lokaler till okänd adress i framtiden då hela byggnaden blivit utdömd och då flyttar jag nog inte med utan söker mig till Haninge hemtjänst som blir närmare. Dessutom ska all personal från boendet erbjudas jobb på hemtjänsten och då blir det kanske inte så mycket tider för mig. Ja ja, jag jobbar ju bara kvällar och gärna helger så efterfrågan är stor, gäller bara att bestämma sig...bara och bara   



                                                      Stay safe/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards