Direktlänk till inlägg 9 mars 2022

Motigt.

Av manhofs - 9 mars 2022 21:00

Fru Fortuna har lämnat min sida sedan länge och motgång efter motgång kommer så nu orkar jag inte längre trampa i brant uppförsbacke utan har parkerat ett tag och väntar på att den vackra vårsolen ska sprida värme och glädje i min kropp igen, men just nu känns allt bara ganska kallt och trist. Även i februari månad blev den en begravning, att ta ett sista farväl är så tungt  

   

Så kom kärlekens dag   men den blev ganska kärlekslös och trist. Har ju firat den utomlands i så många år på stränderna i Thailand så det var extra deppigt att sitta hemma och titta på minnen i fb. Tränar på i varannan dags väder men inte en vallning har det blivit då det är is i hagarna med risk för skada på djuren.


         

Trivs väldigt bra på hemtjänsten men så ville jag prova på att arbeta på boende och sökte jobb som jag fick. Går allt som planerat så börjar jag 1 maj. Känns väldigt spännande och utmanande och det verkar bli en väldigt trevlig och fin arbetsplats. Bygget är under konstruktion än så länge men det ska bli 80 rum på 30 kv och jag kommer att arbeta på korttidsavdelningen   

     

Matade fåglarna i trädgården en dag och kunde med ett belåtet flin konstatera att min lilla gång jag själv gjöt för en 8 år sedan håller utan att ha spruckit. Fick så många negativa kommentarer när jag gjöt den över att den skulle spricka och inte hålla en vinter men tji fick dom    Har börjat pynta ute i krukorna men vädret växlar fort. Min odling tar sig och nya frön är satta. Tänkte öppna upp växthuset om en vecka och då åker allt ut.

       

 

Skulle öppna en sprayburk med svart lackfärg en dag men det var så kallt om fingrarna så jag gick in i mitt teknikrum för att få loss locket. Då exploderade burken   och jag fick färg över hela mig, teknikrummet, tvättstugan, hallen och hundrummet. Fy vad jag har grinat och skurat    Ett par plattor tog 4–5 timmar att få rent med aceton och lacknafta. Köpte 4 olika par handskar som skulle tåla kemiska medel men dom gick alla hål så jag fick sår på händerna och naglarna ska vi inte prata om. Fy det värsta jag varit med om. Vilket jobb och smärta att ligga och skura i så många timmar och dagar men nu har jag fått ordning.

              

Blev påbackad vid jobbet. Killen var trevlig och bad om ursäkt och vi tog uppgifter och fotade. Men sedan väl hemma ångrade han sig och ansåg att det var mitt fel. Lite ( jäv..t) tråkigt att jag hade ändrat min försäkring till en självrisk på 6000kr och inte hade någon hyrbil    Två dagar senare kommer en arbetskollega och frågade hur det hade gått? Hon hade stått bakom oss och såg allt och vittnade    Har fortfarande inte hört ngt men har ändrat försäkringen till framtida smitningar till en självrisk på 3000kr och hyrbil. Kommer ta två veckor på verkstad att lacka om.

 

En dag följde Janne med ut till Gålö och tränade med hundarna. Vi la spår och körde uppletande. Spåren för min del var helt otroliga på båda ludden men uppletandet var riktigt dåligt. Bella sprang som en antilop och Axa fick stopp. Bestämde mig för att backa bandet i träningen och börja med korridorer. Lite trist, Axa som hade så fint uppletande men hundträning är upp och ner. Efteråt åkte vi ut och grillade korv på min nya gasolgrill….som pajade så vi fick ljummen korv. Lämnade tillbaka den till Clas Ohlsson och konstaterar att det är inte mycket som håller nu  

             

Mitt husvagnsskydd har varit rickigt bra. Var inne och böt ut torrbollarna en dag som var fulla av vatten. Nu har drivmedel blivit så dyrt så mina planer på att åka runt i Sverige i sommar går nog i stöpet. Tänker inte betala kring 35kr/litern för att kuska runt med husvagnen och det innebär att jag inte heller kommer att åka långt för att tävla. Kriget gör mig dämpad och orolig och man lider med alla drabbade. I söndags for det förbi två stridsplan på låg höjd så det dånade i taket och hundarna drog i gång. Jag blev jätte rädd  

 

Axa och hennes syskon fyller två år. Hon är mitt lilla lyckopiller och så lik Lizzie så det inte är klok. I vallningen är hon sig själv och inte lik ngn annan hund jag haft men i övrig träning påminner hon om Bella med mkt fart. Hon älskar att sitta nere på sin stol och titta ut   

   

Så kom mars och äntligen en ny månad med positivare händelser men då dog Tiger nästan 18 år      Han var med som vanligt hela tiden och verkade vara normalt.. Han satt ute i uterummet och solade utan att villa komma in då jag hör hundarna skälla och ett konstigt ljud i uterummet så jag kutar ut i tron om att Tiger blivit anfallen av en grannkatt som han ofta bråkar med. Men min Tiger fort runt i svåra plågor och konstiga ljud. Först trodde jag att något fastnat i hans hals men när jag väl lyckades få tag i honom såg jag att det kom upp vätska ur strupen. Det var det värsta jag varit med om och hade jag kunnat anat att han skulle dö hade jag avslutat hans lidande själv. Alla svåra stunder hon veterinären man varit med om när man tar ett sista farväl teddes sig ljust och fint mot att behöva uppleva detta. Trodde att han drabbats att epilepsi och höll i honom så han inte skulle skada sig själv. Trodde det skulle klinga över så jag kunde ringa Christine men i stället krampade han på tills hjärtat gav upp. Blev riktigt illa berörd och illamående. Så skulle inte min lilla rödtott behöva avsluta sitt liv och nu är det riktigt kallt och tomt hemma. Hundarna fick ta farväl och Bella grinade, stod länge och nosade med sänkt svans och gnydde men Axa fattade inte riktigt och blev orolig och ville få i gång Tiger. Dom hade precis börjat gilla varandra men det blev en kort vänskap. Ibland undrar jag om jag håller på att bli tokig? Tycker jag ser och hör Tiger lite här och där men 18 år är en lång tid. 

Min första och sista bild av Tiger   

 

 


Förra veckan hade jag jätte mycket inbokat som var viktigt men så blev jag magsjuk på måndagen    Det går magsjuka på jobbet nu. Första gången på nog 20–30 år jag blir magsjuk och det var inte kul. Sprutade från alla håll, feber och frossa i två dagar. Har haft svårt att få ordning på magen men nu har jag fått inolaxol och kostråd och det börjar vända. Det ända positiva är väl att ställa sig på vågen   

Duktiga ludd fick leka på tomten i två dagar men dom ville in till matte. Åkte ut till skogen och tränade lite igår.  Så skönt att bara njuta av tysthet och solen och ludden lyckliga över att få träna igen. Båda spårade så fint men Axa är för het när jag släpper på och det vet jag inte hur jag ska få till. Hon är så känslig för korrigeringar så jag tränar med uteblivna belöningar på henne. I detta fall så har det bara lett till att hon ökat farten och nu när jag försökte få till dom fick jag stopp både i uppletandet och spår upptaget. Själv är jag inte impad av höga farter i spåren. Bättre att dom spårar lugnt och metodiskt så man får med sig pinnar och inte missar vinklar men jag har fått ner tempot på Bella. Älskar ju att klura i spåren så det är bara att träna på och hitta nya vägar och jag jobbar hellre med en hund som vill för mycket än en hund som vill för lite   

           

I lördags var vi inne i stan och åt lunch hos syster. Då tog jag och mamma en promenad med Axa ner till Slussen, Guldbron & upp till Söders höjder. Bra att miljöträna en lant hund då och då men hon brydde sig inte om ngt utan travade på som ingen ting    Då lyckan inte kommer till mig och det mesta handlar om Corona, krig och dyr bensin har jag köpt mig lite glädje och sticker imorgon. Skönt att få tänka på lite annat ett tag och försöka njuta  


                                                               Stay safe/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards