Direktlänk till inlägg 8 februari 2022

Skratt och tårar.

Av manhofs - 8 februari 2022 22:00

Livet rullar på och blandas med skratt och gråt, snö och regn. Känslorna far hit och dit som vädret men trotts allt så dunkar hjärtat lyckligt och starkt    Ny årstider är på antågan med löften om nya möjligheter. Man måste våga för att vinna och ingen annan en vi själv kan förändra livet till något positivt och roligt. Mina små frön börjar nu titta upp och man blir ju bara en sådan lycklig hobbyodlare    Min bästa odlarkompis har nu lagt av vilket är jätte tråkigt men dom flyttade till lägenhet och vill slippa blomster vakter när dom är ute på sjön.

   

Vädret blir man ju inte klok på. Växlar hit och dit i ett och här söder om Stockholm har jag för första gången på manna minne inte kunnat åka en enda gång skidor    Torr drar med stavar och drömmer mig bort. Vissa dagar är det isgata så mina brodda skor har fått gått sig heta. Broddade om dom i går så nu har jag bättre grepp igen  


       

För lite snö för skidor och för halt för att valla   

Lilla Axa löper nu så det blev inomhusträning med trosorna på.” Neeej jag kan iiiinte hoppa och krypa med trosor” sa Axa besvärat   

Nähä men leka med boll går bra    Efter lite bus släppte det och vi kunde träna på som vanligt.

         

Livet svåra stunder är att ta farväl, vilket sker allt för ofta nu för tiden.


 

Tog en långpromenad efteråt och till dom här lyckliga svansarna kan man ju inte deppa   


 


Har kämpat så länge med att få Axa avslappnad inför hundmöten som tyvärr har varit jobbiga. Hon har blivit anfallen och huggen så många gånger så nu anser hon att anfall är bästa försvaret. Hon börjat slappna av nu och tar det lugnt men så kom det två hundägare med två labradorer. Hanen är väldigt aggressiv och gör utfall mot oss varje gång vi möts. Denna gång hade han en tik med sig. På långt håll gick dom i gång och släpade sina ägare efter sig tills tik ägaren inte orkade hålla i och släppte. Jag kastade in mig i ett staket för att få ryggen fri och lyckades skrämma bort tiken som vände men när hon mötte hanen som släpade sin husse mot oss för att anfalla fick hon nytt mod och flög på Axa, i samma väva fick jag in en spark och lyckades dra undan Axa som blev av med päls. Tik ägaren stod kvar uppe i backen och skrek att hon skulle anmäla mig som sparkade efter hennes hund men hon orkade inte gå ner och hämta den. En granne hörde ropen och kutade ut för att hjälpa mig med hanen men nu lyckades husse få stopp på sin hund en meter ifrån mig. Även han blev arg och tyckte det var helt ok att deras hundar ville slåss. Kvinnan som hjälpte mig var så arg så där stod vi och skrek åt varandra i högan sky    Som tur var blev det inga skador på A men nu är hon jätte jobbig vid hundmöten igen   Dåliga och oansvariga hundägare är det värsta som finns.

 

    

Problemen utanför min uppfart fortsätter med detta växlande väder så förra veckan e-postade jag och klagade på kommunen igen. Brevlådan gick inte att öppna innan jag hämtat en skruvmejsel och hackade bort alla is och innan det frös på fick jag gå i gummistövlar om jag inte ville bli blöt. Blev så förvånad när dom dagen efter var här med grävmaskin och skrapade bort allt så att det gick att gå och köra bil igen. Ser fram emot att dom åtgärdar dräneringen så att det rinner av och inte samlas på min uppfart.

     

Efter att ha varit pass lös i nästan två år hämtade jag ut mitt nya pass. Längtar efter att komma bort ett par veckor men jag lugnar mig lite till och avvaktar Covid-19. Tycker dom har släppt upp lite för fort men hoppas dom vet vad dom gör   

 

Systern och jag gav oss ut på en 2 dagars kryssning och hade bus kul. Lite folk och ganska nedslängt på båten men vad katten, vi två skulle ha kul på en öde ö och sprit fanns det så varför klaga       


     

Har haft problem med att hundarna jagar ett djur uppe i min skog och står och gör utfall ner i gamla grävlings lyan. Har en jätte lya på tomten på en 30x30 meter med en 8 ingångar. Genom åren har jägarna fångat 6 grävlingar där men nu har det varit lugnt i ett par år. Men så tog det ny fart i höstas. Har försökt på alla vis bli av med dom men nu får jag ringa jägarna igen. Dom har satt upp en åtelkamera för att se vad som finns och är förvånade över resultatet. Två olika rävar och en grävling. Dessutom misstänker dom en mård. Väldigt roligt med alla sms på diverse djur som kommer in, ja ludden fastnar med på bild men har man hundar är man rädd för både skador och sjukdomar så dom måste flytta  

 

               

Har haft vårväder i 08 land i helgen så vi gav oss ut på långtur med picknik    Så mysigt att bara knata på men det var lite för halt på vägarna så vi gav oss ut i skogen off pist. Så skönt med hundar som inte jagar och håller sig runt mig. Så fort dom har fått fika lägger dom sig och vilar   

 

             

Inställd vallning i går med så då blev det spår skogen på Gålö. Båda gjorde ganska fina uppletande men det går lite för fort för Axa…sådan mor sådan dotter    Tror Axa skulle passa bättre till Agility, rapport eller sök. Fort ska det gå och smidig som en katt. Dagens spår var inget att glänsa över. Gjorde spårslut a la Skutskär vilket B klarade men inte  A så det blev bra träning.  Känns som det var för länge sedan vi spårade och bena for fortare än skallen. Lusigt nog så plockade hon alla svåra pinnar och struntade i dom lätta. Hua jag kommer att ha något att jobba med i vår men attityden och viljan finns där, måste bara få med hjärnan och ner med tempot. Bella glänste och arbetade lugnt och fint med full pott. Hon är 4 år äldre än sin dotter och har ett par hundra timmer fler spår bakom sig så jag känner att det finns hopp   


                 


Åkte ner till havet och promenerade efteråt och tog en lunch macka. Vilken vacker dag   


                  



                                                       Stay safe/ Susan   



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards