Direktlänk till inlägg 19 december 2021

Lycklig.

Av manhofs - 19 december 2021 11:00

Då har tårarna torkat för denna gång

och förbytts mot lycka   

Detta år har verkligen varit en berg och dalbana och skulle man bli smal av att gråta och skratta skulle jag vara smal 

Min lilla älskling Axa repade sig bra efter sin sjukdom som det aldrig ställdes någon diagnos på men jag personligen tror att hon slukade sin Dentastick i en för stor tugga som skapade kraftiga magsmärtor och förstoppning, symtomen startade 60 minuter efter att hon satt i sig den. Eftersom dom aldrig valde att röntga buk trotts önskan om det, förbi mysteriet olöst men när hon väl fick tömma sina tarmar efter 4 dagar blev hon fort bättre. I nästan två veckor fick det bli koppelpromenad som sakta ökades på och när vi väl gav oss ut på stavgång igen var lyckan total hos ludden, som synes   


 

Drag är det roligaste dom vet, både till skidor eller stavgång och jag instämmer med dom. Drömmen är att i framtiden hyra en stuga uppe i norr med fina spår för längre vinterperioder och bara kunna åka varje dag och beroende på Corona kanske det sker nästa vinter men just nu vill jag inte hyra en stuga med alla baskilusker   

Jag lät laga Lizzies gamla dragsele till Axa och tur var väl det för det har varit strul med att beställa ett nytt. Väldigt lång leveranstid och när det väl kom skickade dom ett för litet precis som dom gjorde till Sanna trotts noga mätning    Till slut fick jag rätt storlek så nu väntar jag på att få det pimpat sedan har hon ett eget min lilla krigare för satan vad hon ligger i när vi drar trotts sin lilla storlek, i samma klass som Guccie och Lizzie  

   

Räkningen från Folksam har kommit och som vanligt är jag väldigt nöjd med mitt samarbete med dem    och kommer nog aldrig byta bolag. Vad viktigt det är att vi försäkrar våra djur. Jag betalade 6000 Kr ur egen fick på denna räkning vilket inte är en enorm summa för att ha en hund inlagd på intensiven. Eftersom jag hämtade ut henne en helg så går det inte att direktreglera så jag vill åter igen belysa att det kostar att ha djur vilket man bör tänka på innan man köper en hund.

 

Den som rakade Axa på Bagis måste drömma om att arbeta på trimmer...eller så blev hen kuggad på den kursen   För maken till hög klippning efter ett ultraljud har jag aldrig varit med om, och jo jag har varit med om många ultraljud och kastreringar med rakning som följd. Högt upp på båda sidorna är hon rakad så hon har frusit    om sin lilla mage när vi har haft så kallt som ner till -16. Självklart täcke på när vi var ute men nu när det är geggigt är det praktiskt   


 

Jag är även lycklig   för att både Mor och dotter är ögonslysta med UA vilket så klart är skönt. Åkte denna gång till Upplands-Väsby djursjukhus efter rekommendationer, vilket var ett trevligt besök och priset väldigt bra    En gång/månad har döm ögonlysning. Skulle ta en lång promenad efteråt men stackarna kunde ju inte titta så nästa gång ska jag boka undersökning på kvällstid så dom slipper en strålande solig vinterdag som då, vilket gav dem obehag.

 

 

   

Blir lycklig varje gång mina valpköpare hör av sig men det blir längre och längre mellan bilder, bara Marie som är flitig och det är så rolig att följa hennes utvekling i vallhagen med sin Alan, som är så lik sin mor   

 


Har varit glest mellan bloggarna men jag har nämligen sökt arbete som undersköterska och varit på intervjuer. Tycker det är så roligt att gå på intervjuer. När jag själv satt som chef och höll i alla intervjuer lärde jag mig att många människor framhävde sig själva och överdrev sina meriter, ibland så kraftig så dom inte klarade av att utföra det arbetet dom sökt till   

Nu har jag själv sökt arbete sedan 2017 och lärt mig att även arbetsgivare överdriver sina mål och hur dom satsar på sin personal och sköter sina arbetsplatser. Chefer som hellre raggar på kollegor än ser till våra gästers bästa, bryr sig inte om att reparera trasig utrustning eller åtgärda fel som kan leda till arbetsskador och både inom restaurang och sjukvården råder brister i hygientänk. Det låter så fint att säga att företaget uppskattar personal som engagerar sig i företaget men när man väl gör det upplevs man som besvärlig. Man ska gå till jobbet, sköta sitt och gå hem för att komma långt på många arbetsplatser   När jag började inom hemtjänsten som vårdbiträde frågade jag många kollegor varför dom inte utbildade sig till undersköterskor?

” Kostar för mycket” var svaret jag fick. Man måste arbeta samtidigt och ta hand om barn mm så det lönar sig inte. Personligen valde jag att utbilda mig för att kunna ta hand om mina kunder lite bättre och få en större chans att söka arbeten på en bredare marknad men egentligen har jag vetat hela tiden att det är inom hemtjänsten jag vill arbeta. Blev dock så grymt besviken och arg nu när jag söker arbete och ser vilken urusel löneökning jag får efter 2 års studier (Det tar mellan 1,5–3 år att utbilda sig till undersköterska beroende på hur mycket du måste arbeta samtidigt för att ha råd)

Haninge kommun var absolut sämst med en löneökning på 7Kr timmen. 7Kr för utbildad personal    vilket jäkla skämt och hur ska man motivera kollegor i fortsättningen att utbilda sig? Jag hade tjänat 10–15 kr mer i timmen under dessa två år genom att arbeta vidare som vårdbiträde, vilket duger gott om man vill stanna inom hemtjänsten så ekonomiskt har jag gått kraftigt back på att utbilda mig   


Nu har jag återvänt till TH där allt startade och har nu arbetat i två veckor. Samtidigt har vi haft skolavslutning och lämnat in sista arbetsuppgiften om vår APL praktik så man lägger sig med trött skalle på kvällen. Här  kan dom inte  erbjuda fast tjänst så det är på timmar men jag trivs väldigt bra. Tycker cheferna är väldigt engagerade och kollegorna hjälpsamma    Har sökt lite andra arbeten som kan ge fast anställning och ska på intervju efter nyår och ser en spännande framtid till mötes. Har haft ett par kunder som jag kunnat göra skillnad för tack vare min utbildning så trotts att det finns arbetsplatser som inte värdesätter utbildad personal så gläds jag över min utbildning för min kunskaper kan ingen ta ifrån mig. Hade jag varit yngre hade jag utan tvekan sökt mig till sjukhus. Trivdes så himla bra på Nacka sjukhus och där hade jag fått vidareutbilda mig och kunnat få delegering av sjuksköterska vilket hade varit så spännande. Få se hur framtiden ter sig? Fortsätter Corona att sprida sig så kan jag kanske hoppa in på sjukhus för att bistå utarbetad personal i sommar då jag aldrig vill ha semester.

Nu är mina mål uppsatta och jag har mitt första anställningsavtal i handen där det står att jag, Susan är underskökterska och jag är enormt lycklig      


 


Vackra dagar i varierande väder   


           

 Kom paket och det var ju intressant ansåg ludden. Lite tråkigt är det för Bella gick i löp alldeles för tidigt. Hon har alltid löpt i dec/januari men bara för att jag hade planerat in att para henne på detta löp blev hon så lycklig och gick i löp i november. Bestämde mig med sorg att avstå denna gång då jag inte vill ha vintervalpar och det var ju lika bra med tanke på att Axa blev sjuk. Hade ändå inte kunnat åka i väg och para henne då. Allt måste kännas rätt och jag vill kunna ha mina valpar ute och sitta i solen och fika med valpköpare. Funderar på B- namn nu   

           

       Nu önskar jag alla mina läsare en riktigt God Jul och ett Gott Nytt 2022   

                                             Kram Susan 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards