Direktlänk till inlägg 15 oktober 2021

Träning.

Av manhofs - 15 oktober 2021 20:33

I söndags var det en heldagsvallning hemma hos Silva och Micke uppe mot Sala så avfärd skedde i arla morgonstund. Min valpköpare Marie med Alan fick hänga på som satsar på vallning och har egna får så vi gaggade bort halva resan i mobilen på väg upp. Vi hade en sådan tur med vädret hela dagen men bilen var packad med kläder för alla olika väderomslag och man klädde på sig och av sig beroende på solen   


 

Vi var 4 stycken men jag hade betalat för två hundar så både Bella och Axa fick sig en genomkörare. Var en bit till bilen att byta hund så även matte fick sig en genomkörare    Sven höll i kursen och han har så många roliga övningar i sin verktygslåda. Vi fick börja med att stå på en halv cirkel och göra olika lydnadsmoment mot fåren som att skicka fram och kalla av, stanna, ligga och gå fram. Svårt när förarna bredvid pratar med sina hundar men jag tycker alla skötte sig jätte bra. Sedan skulle vi visa upp våra flanker och dit har inte vi kommit än men alla andra var så duktiga och bäst var Alan, vilka fina flanker    Tänk att Marie aldrig har hållit på med vallning men så bestämde hon sig efter många år med labradorer, avel och jakt träning/tävling att prova något nytt. Får fanns redan på deras gård så en bc inköptes och det blev Alan. Nu går hon på olika kurser och tar privatlektioner och tränar hemma på läxorna och det syntes verkligen, vad dom kommit långt.

   

Sedan flyttade vi in i 25.an och där tycket Sven att Axa inte lärt sig att släppa och ta tryck från föraren så jag fick ta en risruska som lät när jag slog den på bena och vips så började Axa att fatta och flankade ut och ökade på farten. Sedan flyttade vi alla ut på fältet och här byggde Sven upp en ring. Fåren skulle hålla sig innanför ringen och fick inte glida ut och vi skulle flytta våra hundar så att dom höll fåren inne i ringen hela tiden. Trodde aldrig jag skulle klara det men tack vare vår tidigare övning gjorde vi faktiskt det. För Bella gick det ju lätt som en plätt   

Nästa övning blev en liten fyrkant som vi skulle stå i och där fick inte fåren komma in. Vi skulle styra fåren runt fyrkanten och bort mot ena käppen och tillbaka. Så roligt med olika spännande övningar men det började bli lite för svårt för Axa som inte alls kommit så långt som dom andra men so far so god.


  

   

Silva fixade markservice och hade bakat så goda kakor och Micke var eldvakt och fixade en perfekt kol till grillningen. Så gott med varm mat när det är lite höst i luften   


       


Efter lunch flyttade vi längre ut på fältet för att få till längre hämt och då orkade jag inte kuta mellan bilen längre så båda fick följa med ut och glo. Vilken utvecklande och rolig dag. Vi körde hämt, fick ställa ut och hålla fåren åt varandra, dela och träna på att gå raka linjer genom en bana Sven hade byggt upp med sina käppar. Axa hängde inte på dessa övningar utan vi tränade på cirkelövningar men Bella var riktigt duktig och jag kände att en ny pollett trillade ner på både henne och mig. Blev så stolt över Alan och alla fina ord jag fick höra om honom. Som uppfödare hoppas man ju alltid att valpköparna ska hålla det dom lovar när dom vill köpa en valp och att få uppleva det live var helt magiskt. Oj vad fint dom har utvecklats och vilket jobb Marie har lagt ner ihop med sin Alan  

 

           


Såg ett hus för den händige som var till salu på väg hem   


  

Fick en metall apport av Silva som inte har några planer på bruks något mer så jag tänkte jag skulle lära in dubbel apportering. Lilla egoisten Axa ville ha båda sedan kutade dom i väg åt fel håll så jag har nog lite att träna på i vinter  


   

Denna vecka var det slutprov på två kurser som gick bra vilket känns så skönt. Nu har jag bara två kurser kvar som slutar den 17/12. Nu kommer vi jobba i klassrum i två veckor med praktiska övningar och lära oss ta blodprov, puls, socker, blodtryck och sätta kateter mm. Känns konstigt att tänka sig göra det på riktiga människor snart, men om två veckor börjar jag praktisera på sjukhus, lite …mycket läskigt men otroligt spännande och utmanade att byta karriär så här på ålders höst   

Har skördat mycket gott även denna vecka. Blåbär och jordgubbarna växer utomhus och inte inne i växthuset. Rödbetor till pytt i pannan som jag bjöd föräldrarna på och till efterrätt åt vi min egenodlade vattenmelon   Sista vitkålen hade satans mördarsniglarna kalast på så det blev inte mycket över åt mig  


         

   

Farbror frost slog till med styrka en morgon   så då var det bara att skynda sig och såga ner min pampiga Änglatrumpet   och sätta roten i stugan, den tål inte frost. Passade även på att höstpimpa gården och satte upp lite ljusslingor. Gillar att det skiner när jag kommer hem på nätterna så jag bjuder på om det är för tidigt för vissa. Inte för tidigt för en jul Nisse heller för den delen. Ångrar bara det jag gjort för sent i livet och det man kan göra i morgon kunde jag ha gjort i går, är mina motton   


             


Så får man upp ett minne av sina tre vapendragare i mobilen. Vad tiden går fort, känns som igår och nu är dom alla tre aska   

 

Torsdag morgon och nu träningsdag i vallhagen    Denna gång en betydligt kortare färd till Ekeby och Monika som bjudit in Lotta Magnusson. Vi var 5 glada som kom med våra unghundar för träning och det var så givande och intressant. Jag var på en föreläsning i vintras där Lottas man Mosse pratade om sin vallhundsträning och det var så intressant och helt annorlunda mot hur jag har tränat. Är så glad att jag nu fick tillfälle att komma till Monika och prova på deras tänk och metoder på unghundsträning och jag köpet allt med hull och hår. Silva var med denna gång med sin Iz och slapp rodda runt.


       

Även Lotta arbetade med tryck och att dom måste lära sig att läsa av djuren och inte pressa på    Kände att träningen jag gjort med Sven verkligen varit nyttig. Det går fort och man ska svänga vänster och höger, läsa hund och får, kommunicera och vara ett steg före så Lotta fick hjälpa till men sedan kände jag att jag fick kläm på övningen och det kändes riktigt bra och vi fick fram några magiska förflyttningar. Någon gång flankade Axa ut för mycket och jag tänkte då ” oj vad fint hon flyttar ur” men då var Lotta där direkt och korrigerade, nej hon ska inte flyta ut för mycket och släppa kontakten. Axa arbetar så annorlunda mot dom andra hundarna så till slut kunde jag inte låta bli att fråga Lotta varför Axa inte var ett dugg flämtig utan låg som om hon kommit ut ur bilen efter 30 minuters arbete och dom andra hundarna såg ut som dom kutat en mil, hon stressar inte upp   När vi tog kiss rundor skulle hon kampa och busa precis som vanligt min lilla buse.


         

Monika tände grillen så vi fick i oss varm mat och hade bakat en smaskig äppelkaka till kaffet    Även denna dag hade vi tur med vädret och endast några blyga regnstänk föll en kort stund. Så roligt att se alla fina ekipage som kämpar på med olika problem. Vallning är svårt och tar tid och har man som mig inga egna får tar det lång tid att nå resultat och dyrt. Lotta engagerar sig verkligen i alla ekipage och förklarar för oss åhörare vad hon gör och hur hon tänker. Nu blir det så mycket vallning som jag kan i höst/vinter men först ska praktiktiden slutföras.

   

Tack Monika och Silva som gjorde plats åt mig och mina ludd, så roligt och lärorikt   


                                                   Stay safe / Susan


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards