Direktlänk till inlägg 9 oktober 2021

Plugg.

Av manhofs - 9 oktober 2021 23:45

Mardrömsveckan är äntligen över och jag har kunnat njuta av min första sovmorgon på länge (vaknade av mig själv kl.7  ) och haft en avslappnande morgon i hagen där jag faktiskt var riktigt nöjd med Bella för första gången på länge   Har börjat fundera på att lägga av att valla med henne för tävling utan bara träna hos Kåre för att hon tycker det är så kul. Hon fungerar perfekt för arbete på gård och vi klarar alla praktiska arbetssituationer hur bra som helst men det där med att träna för tävling känns svårt när fåren måste gå på raka linjer mellan olika mål. Det blir mest serpentiner över banan, eller ostbågar   och så blir jag arg och skriker för att hon inte lyssnar. Här ser ni hur fåren ligger för mycket åt höger så jag får dirrigera Bella så hon flyttar in dom till mitten och vi lyckas tillslut men poängen skulle vara låga.

         

Lilla Axa fick det lite för svårt idag då jag delade upp flocken i 3 men det slutade ju med att alla ville in till varandra så jag tog ut Axa som fick putta bort ena flocken. Resultatet blev att hon kändes lite osäker och tittade mycket på mig för att fråga. Men hon är så underbar att valla med och jag bara njuter   Hon har ett naturligt avstånd och vill inte ligga fåren i rumpan vilket jag tycker är skönt för det blir aldrig att flocken rusar i väg. Dessutom är hon noga med att alla är med medan Bella kan lämna några på vägen, hon tar rygg på dom som rör sig fort. Nä nä säger Axa   rör på dig in i flocken. Dessutom placerar hon sig alltid på den sidan av flocken där draget är så dom kan inte smita i väg. Inget jag har tränat utan något hon själv känner av. Jag kanske överdriver min hunds förmågor men jag bara älskar henne till månen och tillbaka så ni får ta hänsyn   

  


   


Skolan har bara varit för tuff denna vecka och en hopplös förtvivlan har stundtals sköljt över mig    Att plugga 4 ämnen är inget för mig som saknar en skalle med stor hårddisk. Får plugga ihjäl mig. Förra fredagen var det Nationella prov i Svenska så hela helgen gick åt att plugga inför måndagens skriftliga prov på skolan i samhällskunskap. Fick C sist så jag ville höja mig till ett B och kände mig riktigt nöjd när jag på pigga ben kutade upp för skolans trappor i måndags morse. Men när jag fick provet i handen trodde jag att jag hade satt mig i fel klassrum   Vi var 28 elever vid skolstart men nu är vi bara 12 kvar. Har själv funderat på att hoppa av men jag tycker det är ett intressant ämne. Nu gick bara rullgardinen ner när jag satt där med frågorna. Fy satan jag som pluggat så hårt så kändes det som inte en fråga kom upp som jag kunde. Började fundera på om jag är helt efterbliven men så började elev efter elev droppa av tills vi bara var 4 kvar så det var inte bara jag som tyckte det var svårt, eller så är dom andra genier som klarade allt på en så kort stund. Usch jag har verkligen känt mig deppig, gick inte alls så bra som jag hade tänkt det   Bara hem och plugga om för i torsdags var det dags för svenska prov inne i stan och så skulle en stor analys av en roman in på fredag kväll. Det provet gick bra och jag fick beröm av min lärare så jag köpte en vacker höstbukett till mig själv.

 

På fredag morgon var det dags för ett stort prov på skolan igen och denna gång i ämnet ”äldre hälsa och livskvalitet” Det skulle ha varit ett jätte stort tretimmars prov men så gjorde läraren fel med kopieringsmaskinen så vi fick bara halva provet. Kände mig jätte sur för jag hade verkligen pluggat på allt och kände mig ganska säker så får vi bara ett halvt prov, inget många som delade min känsla skulle jag tro   Konstigt det där med prov, saker som man bara läst några timmar tidigare och kan perfekt kan bara försvinna så kommer man inte på det. Jag har svårt för latinska ord och medicin namn som stavas så konstigt, hänger ihop med min dyslektsi. Måste lära in mig orden i bilder men när det är ett så stort prov blir det så många bilder så jag glömmer dom med. Ja fy fan tur att jag inte ville bli läkare   En härlig höst promenad  innan det var dagas att arbeta med det sista med romananalysen som skickades in kl.22.27

         


Jag har ju inlärningsproblem när det gäller att läsa till mig kunskap. Får jag arbeta praktiskt blir jag en jakthund men det där med att läsa och fokusera är inget för mig. Pluggar många gånger per dag kort stunder så går jag ut i trädgården och gör någon uppgift för att blåsa ut skallen innan jag börjar om på ny uppgift eller ämne    Vitlöken är satt, sommarens blommor ner liade, gräset klippt och frukt och grönt skördat. Så underbart att bara kunna kliva ut en stund och njuta med ludden som tycker jag är tråkig.


                   

Selleri och vitlök.

Rödbetor till pytt i pannan.

   

Physalis.

   

Vitkål.

   

Den här busken är vanligt förekommande på franska Rivieran. Någon gång i början av 90 talet tog jag med den hem i bilen då jag fick den i gåva av en vän som jag lärde känna när jag arbeta på en vingård. Nu står den i blom med dolda betydelselösa blommor som doftar enormt    Kan man ta med sig en bättre suvenir hem   


        

Varannan vecka åker jag till Monika och vallar. Är så lärorikt och intressant att Bella lyssnar bättre på Monika än mig    Läxorna jag får tränar jag sedan på hos Kåre. Önskar jag kunde åka oftare till Kåre men just nu tar skolan för mycket tid.


    

Förra helgen åkte jag in till stan för trevlig och god umgänge. Drack lite gott vin med men med så mycket prov får ett glas räcka sedan måste man plugga  

     

Sista turen med båten sedan hamnade den hemma på tomten. Tog ett ryck och skrubbade av både båten och släpet så nu är dom fina till i vår   


                 


Blev så glad idag när Amanda skickade bilder från hennes och Fox premiär i startklass lydnad    Tänk att dom vann, vilken start på karriären    Måste säga att jag har haft en enorm tur med mina valpköpare som alla aktiverar sina hundar och skickar bilder då och då från deras äventyr   


 

Det blir väldigt mycket motion nu för jag hatar att sitta still och plugga, Känns som man kommer få hemorrojder av allt stilla sittande så fort jag kan tar vi långa promenader, helst med stavar och går fort så hjärtat får slå och svetten rinna    Idag har vi gått 1,4 mil men tyvärr visar inte vågen på minus  


          


Får upp minnen på den vackraste av alla bc, min älskade Lizzie   

   

Fick en så fin bild av Aya & Sanna igår som träffat en fotograf    Skulle vilja ha fina bilder på mina ludd när vi vallar men känner ingen som fotar eller så har dom fotat men inte skickat bilder   

 

Har satt i gång med höstplanteringen men avvaktar med min Ängla trumpet tills dom hotar om frost, då klipps den ner och åker in bums   


       


Skulle vilja ta en GT och njuta över veckan som gått med 4 prov som är avklarade men imorgon ringer klockan tidigt för nya äventyr väntar    


                                                              Ciao/ Suan   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards