Direktlänk till inlägg 20 augusti 2021

Augusti.

Av manhofs - 20 augusti 2021 19:38

Vackra augusti har varit blåsig, regnig och lite kylig och man får föraningar om hösten som drar in. Många gånger kan augusti vara en riktigt vacker sommar månad men det verkar vi inte få i år. Axa har slutat att löpa och det är alltid skönt. Nu kan man åka ut till klubbar och träna igen och lite resor med husvagnen planeras. Husvagnen lämnade jag in för att få lite småfel åtgärdade och så monterade dom in solceller på taket så nu kan jag ligga ute längre på klubbar som inte erbjuder el och behöver inte ha den på elstolpe hemma. Det svarta på taket är solceller som man ser via en app. Ger otroligt mkt el på en sådan liten yta   

   


Man får upp minnen i mobilen som gör ont att se. Fina Guccie och Porsche och Tiger som hade det så mysigt med Guccie som igentligen hatade katter och dödade alla hon kom åt som kom in på gården. Kommer ta lång tid innan jag kan minnas Lizzie utan att det gör ont. Hon fick lämna alldeles för tidigt min trogna vän  


     

Papmpig trumpetbuske   och så kaktusen som blommar från Brasilien.


        


Var tidigt ute på Gålö en morgon då dom lovat regn senare på dagen. Klarade mig väldigt bra och kunde inta frukost ute. Började med uppletande och Axa vilket gjorde Bella så upprörd så när det var hennes tur rusade hon runt som en antilop med nedlägg i kurvorna, lite samma som i Heby. Hon jagar alltså upp sig av att vänta på sin tur och då får jag mer stress, hm ngt att klura på Blev ju så förvånad i Heby över att hon rusade runt så och trodde hon var trött utav värmen och då tog bena vid men hon gillar inte att vänta på sin tur.


       

Spåren gick galant däremot och båda vill så gärna ha sina pinnar. Bella gjorde en ansats att gå över en pinne men ångrade sig och backade. Känns så skönt då båda tycker spåret är det roliga och pinnarna ngt som bara gör matte glad. Önskar Axa kunde sänka sitt tempo men morsan var likadan som ung och nu är hon behagligare att gå bakom. Man vill ju inte få håll och svettas menare jag   


         

Skolan är nu i gång igen och det kommer bli en tuff termin att hinna med 4 ämnen   , jobba och gå ut på praktik. Har en förmåga att se allt som ett ointagligt berg framför mig så jag måste tagga ner och sätta upp små mål som jag gjorde förra terminen. Tyvärr blir det på distans igen men fördelen är att jag kan plugga ute i skogen och lite här och där när jag har rast.


     

Trotts att det har blivit kallt så fortsätter grönsakerna att gro. Har fått en vitkål av 11 st., resten åt kålfjärilarna upp så nu blir det aldrig mer kål. Har fått en stor vattenmelon och en liten som jag ska öppna i morgon och så blir det grillad egen majs. Gurkor står mig upp i halsen men tzatziki är gott. Det stora långa trädet i kruka var en fripassagerare från Thailand för en 4 år sedan. Den växer och växer vilket är lite kul    

   

Vi var ute och fångade kräftor förra helgen. Gick ovanligt dåligt med 11 kräftor men kvällen var vacker och vi såg 3 bävrar och en hök som anföll en häger i luften men åkte på stryk. Hägern högg hen i buken så den dök av smärta. Jakt i alla de former är alltid en naturupplevelse som är mer än själva fångsten, men fler än 11st hade vi velat ha   

                                                


Nu är jag igång med vallningen igen 🐑 Härligare temperaturer för både fåren, hundarna och mig. När jag kom till hagen var alla lösa ca 23 st så Bella och jag fick dela upp dom i grupper men då visade det sig att det var öppet upp till skogen så först fick B valla tillbaka dom via öppningen. Jätte roligt då dom hade drag upp till sin lada så jag fick flytta henne med små rörelser. Sedan satte jag in 6 i 25:an, som snarare är en 55:a 😀, 10 satte vi in i en 10 grindars fålla och så fick resten gå löst. Jätte bra träning med mycket drag. Axa fick träna på alla 3 grupper för att få livserfarenhet. Tycker hon är så enkel och lyhörd att jobba med och hennes attityd mot fåren bestämd men snäll. Vi har inte varit i trånga utrymmen sedan i januari men hon skötte sig jätte bra. 

 


När tiden var ute släppte jag ut alla fåren igen och öppnade upp alla grindar medans hundarna fick hålla flocken. Kallade av och började fundera på hur man jobbar med två hundar samtidigt? Kan man skicka båda på ett hämt och vad händer om båda föser flocken? Startade upp en fösning med båda men då såg dom inte längre varandra utan båda blev helt fokuserades på arbete 🐑🐑 Känns så roligt att jag har kommit så långt så jag klarar mig helt själv och arbeta praktiskt med fåren med hjälp av Bella 😊 utan hjälp av instruktör. Tog min första privatlektion i måndags så nu tränade vi på hennes råd 👍



                        Ciao/ Susan 🦋

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards