Alla inlägg den 19 juli 2016

Av manhofs - 19 juli 2016 07:00

Träningen har gått på sparlåga och vi har istället njutit av bad och bus så lilla Bella får upptäcka världen och allt vad den har att erbjuda. Tänk vad mycket dom ska lära sig om man inte vill ha en bond hund som bara går runt i området och skrotar. Hon är så otroligt lättsam att ha med sig och anpassar sig till alla mina aktiviteter   


           


Alla vill leka med Bella så hon har svårt för att bestämma sig för med vem hon ska busa   



 

Med Gucci är det hårdare tag och båda morrar och kampar, med Lizzie är det tystare lek och jaga varandra som gäller. Hon har mer respekt för G som fräser till ordentligt om hon biter för hårt, men inte ett hål har hon fått trots att hon retar två hundar och två katter   



 

Efter att vi tagit vårt VP har jag inte vallat en dag och jag visste inte vad jag skulle ha för mål? Funderade på att lägga ner men jag trivs så bra med mina privatlektioner för K, men det kostar en del med soppa och allt så även vallningen hamnade på is   

 Förra veckan fick jag vara med på Gunnels kennelträff för folk som har avkommor efter Lizzies pappa Suck     Tänkte söka lite inspiration och bara se hur det kändes efter en månads uppehåll.


         


Typiskt bc. Alla ligger på rad utan att bråka trotts att dom inte känner varandra. L fick vänta i bilen och B titta på för hon blir så laddad så jag kan inte jobba med henne sedan. Fasiken vad nöjd jag var trotts att vi haft 4 ve uppehåll. Jag trodde vi skulle in i fållan och jobba som alla andra men Gunnel tyckte vi kunde hämt hela flocken som stod bakom berget   


Kändes ju lite jobbigt med fullt med nytt folk och så lilla vi som knappt hållit på    För att få fram flocken måste jag skicka henne runt ett hörn där fåren låg och beta, självklart drog dom direkt upp på berget men L satte efter och föste fram dom. Eftersom hon var lite het ville jag inte att hon skulle jaga dom så ngn ramla så jag drog till en inkallning när jag såg att fåren var nere på ängen och ta mig tusan, hon vände direkt och kom tillbaka   


 Känns så häftigt att jag och min hund idag klarar att hämta och flytta får som vi vill utan stöd och hjälp av andra. Visst det är inte det snyggaste jobbet men inga får blir bitna eller jagade och med lite trix är dom där vi vill   

 Nu bestämde jag mig för att jag vill gå vidare till nästa nivå och kunna tävla IK 1 till nästa år. Det är mkt jag vill fila på så Gunnel visade mig ngr bra övningar jag ska jobba med. Nu kommer hon inte få hämta dom så ofta till mig utan nu ska vi jobba på att flytta dom ifrån mig.


       


Kändes naket att valla utan min stav så jag fick låna Gunnels stav    Bella fick gå in i lilla hagen och kolla på fåren. Dom var inte så intressanta men får skit var gott   


Vi har även lagt lite spår som jag tycker är så himla roligt. L har inte gått så bra men lilla B utvecklas så himla fint så jag kunde inte vara nöjdare    Hua hur jag slet med Lizzie som skulle ha lämpat sig bättre som sök eller rapport stjärna. B är helt klart ett litet spår hund.  



 
 

Jag lägger IPO spå som får ligga ca 45-60 minuter utan pinar just nu utan bara lite godis här och var. Nu var det första gången hon inte ville ha sin frukost utan ville hellre spåra vidare  Frukost för matte emedans spåren ligger till sig   


       


Tycker Gucci som är 12 år har väldigt starka och fina täner. Lite hål men hon slår ihop käften så tänderna skallrar när hon ska fånga saker, men hon har inga problem av hålen.


 


Hon är så duktig att komma när jag ropar B och även om hon blir rädd och flyr vänder hon direkt när jag ropar och kommer tillbaka. Hästar i zebratäcken var inte roligt   


   


Bäst är det ändå att bara var utan krav i skogen med lite kontakt övningar. B vill inte att G ska simma och vill få upp henne hela tiden.


           


Så fort G kommer upp ska hon slicka henne torr trotts att hon själv är blöt  



 


Bakom baren har jag lekt in lite grunder som jag provar på gräset, men det är svårt att hålla sig för skratt när lilla klumpeduns står på huvudet när hon ska apportera    ja det är helt underbart att ha en liten valp i familjen   



 
 
 
 
 

Nu kommer träningen sätta igång igen och det ska bli så roligt att komma ut och tävla. Ska anmäla mig till lyd elit. Vi har problem men jag vet hur min L är, först krånglar det sedan så glänser det bara till när 25 öringen trillar ner. Kommer inte längre hemma utan nu ska vi ut och pröva vingarna   


   


 


Dom här öronen alltså, hur ska dom stå   




                                                  

             Hej då/ Susan   


Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards