Direktlänk till inlägg 6 september 2016

Form svacka.

Av manhofs - 6 september 2016 23:37

Så hade vi äntligen kommit med på en spårtävling, den första sedan vår misslyckade tävling i Fagersta och jag kände mig väldigt förväntansfull och peppad efter veckor med lyckad träning   


   

Lottade nr 6 och hamnade ute på en fin plats i skogen utan bilar och trafik med gott om tid för rastning. Tyckte tiden gick fort så var det vår tur och borta var alla hennes dåliga självförtroende och hon kastar sig ut i spåret så linan brände i handen, analyserade och valde rätt håll   


   

Jag blev helt paff   och undrade vad som hade hänt med min noggranna och långsamma spår hund som nu släpade mig runt med hög svans och galopp i varje kurva?

Är faktiskt förvånad över att ändas 2 pinnar var kvar i skogen. Provade att hålla i emot, gå längre bak eller längre fram men hon bara rusade på som om hon den brann där bak   med högt viftande svans.


   


I uppletandet var det likadant, hon for som en oljad blixt och låste sig på ett stort stenparti där hon gärna klättrade runt och högst upp för att leta efter saker. Hade jag varit beredd på detta beteende hade jag agerat lite annorlunda men jag blev lite tagen på sängen och tiden räckte bara till att få in 2 föremål. Jag borde ha brutit henne och kallat in istället för att bara stå och glo, men det är lätt att vara efterklok och när man vet vart föremålen låg. Hon har aldrig tidigare låst sig på ett område så jag antog att det var en luring och flera saker låg där , betyg 5/5.


     


Så var det dags för lydnaden som jag misstänkte skulle bli tuff då det var 2 st som bakdömde. Lizzie gillar inte mkt folk på planen och gillar absolut inte karlar och nu stod det 3 st på ena sidan. Denna domare pratade väldigt högt med och då blir hon störd  så betygen blev lägre och lägre.

 

Tyckte inte heller det var roligt att höra hans komentarer och jag blev både irriterad och sur    Tittade på andra domaren som tyckte som mig, och gav höge poäng    Försökte hålla ihop L men vid hoppet sa hon nej och efter stegen ville hon rusa av plan så jag valde en annan väg ut så att hon ine lär sig att sticka iväg. Jag kände mig som Bella såg ut   


 


Väntade in prisutdelningen som drog ut på tiden så det slutade med att jag fick rusa för att hinna hem och byta om inför en jobb kväll utan att närvara.  Men vi kom 3:a på rekordlåga poäng   


   


     


På söndagen var det dags för lydnad elit på hemma plan och det kändes jätte lovande efter ett pass med Frida och Lena 2 kvällar innan. Lottade nr 1/8 och redan vid sittande i grupp la hon sig ner. Tyckte hon skötte sig ganska bra med det fattades lite pulver och istället såg hon lite osäker ut. Vittringen valde hon efterlång tid fel och på hoppet tänkte hon gå på sidan ut så jag bröt momentet    Stannade inte kvar resten av dagen utan åkte hem och tröst drack ett glas Rosé och kollade på F1 istället.


Felet är kommande löp och pälsen faller i stora tussar. Båda dom andra hundarna är på hennes kiss och ska markera över så vi får se när det drar igång. Sist i Mars höll hon på så här och var skum i 2 månader innan det började så jag funderar på kastring i januari.


   


I måndags drog vallkursen igång och jag var spänd på att se vad hon gjorde utan Lizzie som stöd    Hon är ju en mjuk och go hund som nog mer kommer be fåren att flytta sig    men vem vet. Jag vet att hon är envis och har dådkraft så vi får se hur det utveckar sig men hon är en flankerande hund. Det var så roligt för vi var 5 stycken på kursen och 3 stycken känner jag sedan tidigare, alla bruksmänniskor    Nu var det mest teori som var spännande och lärorikt så det blev bara ett litet pass var. Väldigt kul att se hur olika typer jobbar.


Det är så roligt att se hur dom försöker komma på hur dom ska göra och B provade lite olika taktiker. Det är mkt information och så ska man hålla reda på sin hund och fåren samtidigt som jag lyssnar på Monica så jag kommer inte ihåg så mkt men det kändes bra. Hon känns styrbar och lyhörd än så länge och kommer på mina inkallningar  


     

Direkt vidare därifrån till Nynäshamn och start på valpkursen jag ska gå på. Vi var en stor grupp med väldigt många blandade raser och självklart hamnade jag bredvid den enda schäferägaren och hennes söta kille Corvette.


 


Klubben bjöd på fika och så fick man en bra bok att läsa innan vi gick ut på planen och jobbade. Jag var så nöjd med Bella som hela tiden söker min kontakt och lyssnar så fint. Jag rörd mig mkt runt alla andra hundar för att få störning och så tränade jag på instruktörerna. Dom fick komma fram och prat utan att bry sig om B, när hon satte sig fint fick dom lugnt hälsa och efter en stund tog jag upp en boll och började leka. Fungerade jätte fint och hon lugnade sig fortare och fortare och tittade på mig för att få belöningen. Jag vill bli av med hennes jäkla hoppande mot alla människor och hysteriska kontaktförsök  


 


Idag hade jag och Bosse en fin morgon i skogen med spår och uppletande. Spåren blev svåra för många svamp plockare rörde sig i våra marker men vi löste det båda och kom i mål. Gucci gjorde ett jätte fint uppletande och Bella tog sitt första icke förarspår med betyg mvg. Pinnarna vill hon fortfarande inte ta men vi leker på.


Hade inte tänkt åka ner till Göteborg och tävla i helgen efter hur det såg ut dom sista två gångerna    Men nu har jag tänkt om. Detta blir min första ledighet sedan i våras så jag ska njuta av att bo på hotell, äta gott och mingla bland andra hundmänniskor    Titta och lära av dom som är bättre och försöka ha roligt. Det kommer nog inte gå så bra men min Lizzie har överraskat förr och hoppet är det sista som lämnar en men ngn röd matta lär man inte komma i närheten av  


                                                  
                          Hej då/Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards