Alla inlägg under mars 2016

Av manhofs - 11 mars 2016 00:30

Lite envis kan vara bra att vara med ett litet ludd till hund som inte alls är så rolig att tas med just nu. Löpet som borde ha startat för en månad sedan har ännu inte kommit igång och jag låter henne vara utan att tjafsa för mycket. MEN hon får inte bita sönder saker och ting som om hon vore en liten valp   och NEJ hon får INTE gnugga in sig i skit    FY dessa bc:n och ovana att gnugga in halsen i skithögar.


I måndags var jag och vallade och det var en grym känsla. Vi lämnade 25:an och jobbade utan lina och hjälphund som  hämtar in alla fåren som springer hit och dit när jag vallar  

Kåre stängde in alla fåren i lilla fårhuset så skulle vi lyckas hålla dom 3 som var ute längst med staketet. Problemet är ju att får är flockdjur så dom ville ju bara upp till huset och inte alls gå med mig. Självklart så kutade fåren upp till huset 3 gånger innan jag fattade hur jag skulle stå i förhållande till fåren och Lizzie. Men det roligaste var att varje gång kunde jag skicka iväg L som själv hämtade tillbaka fåren till mig. Nu snackar vi inte rak linje men inte bryr jag mig om det   


Sedan kunde jag gå ner längst staketet med fåren utan att dom klarade att smita, vända och fösa upp dom igen, vända och tillbaka. Mest besviken är jag på att jag själv är så trög för när man bara ställer sig rätt och säger rätt komandon gör hon det väldigt bra. Dock så måste jag jobba mera på vänster och höger… både med hunden och mig själv    Hamnar L för nära springer dom iväg och ligger hon för långt bak smiter dom hem så jag måste hela tiden jobba med tempo/position  Svårt men häftigt när det fungerar.


Det går utmärkt att kalla av henne och sakta börjar gå jätte bra men inte ligg. Vi avslutade inne i fårhuset hos dom som väntar lamm. Det blir annan miljö, trångt och väldigt många får men hon tog det så lugnt och fint och lydde jätte fint min inkallning. Tycker hon är mera koncentrerad och samlad nu mot i början, inte så mkt spring och stress, mer än när hon blir trött.

Tänkte filma lite med 90 minuter bara far iväg och vi jobbar stenhårt så jag han inte ens ta ett kort, men jag ska prova på måndag. Satan vad kul det är och vad duktig Kåre är som instruktör   


 


Innan vallningen på måndagarna brukar jag lägga spår åt hundarna som jag tar på vägen hem. Då får dom ligga ca 3 timmar. Försöker få L att öka på draget och glädjen i linan igen men i måndags var det så att en sköldpadda hade spårat förbi oss   och linan släpade i backen.



 

Provade i tisdags med men jag gick och frös där bak    Första gången jag fryser när jag spårar med en hund. Just i detta klipp är det kanske ngt bättre tempo än dom första 600 metrarna men hon löste vinkeln hon gick över bra   

         


I onsdags träffades gruppen på Haninge bk     Det var nog den sämsta lydnaden hon gjort. Det var inte många moment som var bra men man måste ju ha sådana dagar med. Framför allt så ville inte lilla damen krypa ligga eller sitta i det blöta så jag får väl ställa in mig på att tävla mkt Juni-Aug   Dessutom fattade inte hennes matte vad Yngve menade med höger/vänster i foten  

Däremot gjorde både Gucci och Lizzie fina uppletande   

  På väg till bilen fick dom springa lite löst men när jag åkte hem stank det i bilen. Tror ni inte hon hade gnuggat in halsen i ngt skit så det blev ett bad när vi kom hem  


           


Idag tillbringade jag en magisk morgon ute på Berga   

 När jag åkte sakta på lilla grusvägen mötte jag en söt grävling som kom lunkande i maka takt riktigt nära bilen. När jag sedan la ut Guccies spår låg det en hare och tryckte i gräset och precis när jag passerar skuttar den upp i luften så jag for iväg. Satan vad skrämd jag blev, det är ju en djungel där ute   

Idag fick Gucci i starta först och det tyckte hon var jätte roligt. Haren brydde hon sig inte alls om utan varenda pinne skulle med hem och svansen for   


       


I Lizzies spår varvade jag leksak med pinne för att höja henne lite extra. När jag hade gått halva spåret far ett rådjurs bock fram ca 4 meter ifrån mig så jag trodde hjärtat skulle stanna   

 Fa fan är det ett jäkla zoo jag spårar i idag? Kanske skulle ha tagit med mig bössa och inte spår pinnar i morse     

 Nu var jag spänd på om hon skulle byta ut mitt spår mot Bambi men det gjorde hon aldrig    Efter varje apport gjorde jag ett nytt påsläpp och tempot blev bättre och bättre och som Ni ser åkte svansen höge och högre upp. Fasiken vad skönt det kändes med spänd lina som drog mig framåt   


 



Helt plötsligt börjar det dåna i skogen och jag undrar vad det är    Har inte hört ett sådant oljud förut så jag kopplar upp hundarna och går upp på vägen. Dom kommer ett gäng som är ute och travtränar farandes ut ur morgondimman. Vågat att köra så fort på så smala vägar men det var mäktigt   


   


Det var lite av veckans träning. Känns segt att hon aldrig kommer i löp så man kan börja planera in tävlingar   men det är ju inget som det går att styra över. Istället vandrade vi vidare på en härlig morgonpromenad och njöt av ….djungeln   


 




                                                  

         Ciao / Susan   



.

Av manhofs - 5 mars 2016 15:18

Dagarna rullar på och redan är det dags att jobba sista kvällen sedan är det helg. Nu har jag varit ledig 2 dagar i veckan sedan nyår och det är inte klokt vilken lyx och vad skönt det är   


Inledde veckan med ett vallningspass med L som hon till min stora förvåning gjorde galant. Hon har varit så jobbig och olydig sista tiden så jag var beredd på att det skulle gå helt åt fanders i hagen men tvärt om. Jag tyckte hon var väldigt fokuserad och balanserad och felen som kom berodde nog helt på att matte har svårt att få till det där med höger och vänster   


Där står jag med ett brett flin och ler när hon tar mina kommandon till höger och vänster och säger till Kåre ” var vi inte duktiga?”

Jo, men sa du inte höger och hon gick till vänster?   


Petitesser, fåren flyttar på sig, hunden är glad och matte lycklig...... men jag undrar hur länge jag får fortsätta åka till Enby  


 


Har lagt ngr spår men L har tappat farten och känns tveksam   


   


 Däremot spårar hon väldigt bra igen utan detta är mera ett resultat av att hon förmodligen har känt press när hon hade noskvalster. Nu måste jag jobba upp tempot igen så jag la ngr viltspår och det var jätte roligt. Svansen for upp men upptagen ska jag jobba på   


 


Min lilla rödtott håller sig numera hemma   så det hjälpte att skälla på grannarna som började mata min kisse. Ni ska inte hålla på och mata andras katter. Man blir jätte ledsen och orolig när ens djur inte kommer hem    Ger ni katten i att släppa in dom och ge dom mat återvänder dom hem till sin familj. Det finns massor av riktigt övergivna katter ni kan ta hand om men då måste ni såklart betala försäkring, veterinär och mat på heltid. Det passar väl bättre att bara ” ta hand om andras katter lite när det passar er”  


   

Däremot har jag kontaktat SVA (statens veterinärmedicinska anstalt)

Tiger har nämligen börjat snarka och det är inte OK   

 Jag vill varken ha två eller fyrbenta snarkare i min säng   

 Nu ska dom ta fram en snarkmaskin till Tiger som jag ska söka patent på eller så får han flytta ner i gästrummet   

 Höj volymen på max, det är ingen bild utan natt och jag försöker sova



 

Alla mina frön börjar nu kika upp och det är så otroligt roligt. Varje dag är jag där och gläntar på locken   


     


På bara en vecka har Magnolian tagit sig och fått många nya knoppar. Snödropparna kikar blygt upp och en fika i solen sitter fint & hundarna kommer med bollar, grisar och pinnar för att bli aktiverade   

Satte nät under mina jätte blåbär som tyvärr förvandlades till katt wc förra hösten    Inte ok så nu är det slut med det   


       


Tränade i ridhuset i torsdags. Framstegen kommer sakta men säkert. Tycker hon gjorde det hon kan superbra men det hon är osäker på väldigt dåligt. Hon borde ha löpt för 4 ve sedan och jag är lite orolig att det aldrig kommer igång.  Hoppas det inte är ngt knas  


   


Fick mig en rejäl överraskning när jag skulle vattna mina rosor    Jag fick nämligen den vackraste rosenbuketten för ett par veckor sedan som gjorde mig så lycklig    Dom blommade i hela otroliga 3 veckor och när jag sedan skulle kasta dom var det skott på ngr. Lite på skoj tryckte jag ner dom i en kruka med jord som jag plastade in sedan har jag inte tänkt så mycket på dom. Förutom att dom tagit sig ordentligt som ni kan se är det även en ny blomknopp. Det tycker jag var helt otroligt     


   


Kunde ju inte håll mig utan sådde ytterligare ngr frön    Brukar inte köpa nya blommor då tyvärr sniglarna går så hårt åt min tomt och slukar allt i sin väg   

 Jag har mina snigelfria sorter som jag håller mig till men jag ska se om det fungerar med dessa ?

 Ska sätta många i krukor, där står dom säkrare för dom Spanska slemmiga marodörerna   


     



                                                 That`s all folks / Susan   


Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards