Direktlänk till inlägg 9 januari 2023

Nytt år.

Av manhofs - 9 januari 2023 19:15

En underbar jul & nyårshelg är nu tillända och vardagen åter i gång. Själv har jag jobbat ganska mkt men det är en perfekt årstid att jobba på. Åker ju hemifrån kl.15.15 och då börjar det redan bli mörkt. Hundarna och jag har hunnit med träning och promenader så dom sover gott när jag åker i väg för att dra ihop till elräkningarna. Många röda dagar med storhelgs tillägg så lönen kommer sitta fint   


Helt plötsligt så blev Axa dålig i mellandagarna    Hon åt men med väldigt liten aptit, mer för att inte Bella skulle få hennes portion. Ingen feber, dålig mage eller spydde men ville vara för sig själv, låg nere och kurade i sin lya. Blev orolig dag 2 så jag bokade Västerhaninge veterinärklinik för en undersökning men då vände det. Åkte ändå dit för en liten koll men dom hittade inte heller ngt fel och nästa dag vara hon åter sig lik. Funderar på om rävarna och grävlingarna som springer på min tomt kan vara orsak men det lär jag inte få svar på. Vilken underbara lycka när hon & Axa åter leker och busar runt på ängen  

          

Januari 2023 inleds med vackra Alan, Bellas son på almanackan    Fick en fin bild från matte där Alan håller fåren medan Marie fodrar deras får.

     

Själv har jag inte tagit mig till fårhagen sedan innan jul då vädret varit så upp och ner. Spöregn, vind, snö eller is om vartannat. Under sista träningspasset sträckte sig Bella så hon fick massage i 5 dagar och bara gå i koppel promenader    Nu vågar jag inte köra med henne innan det är bra underlag. Vi tränar på med drag så hoppas jag att vi kommer kunna köra ngr varv med skidor denna säsong. Städat ur julen och storstädat. Blir alltid så tomt och luftigt efter att man får bort all julpynt.

 

         


   

Misstänker att både Bella och Axa kommer gå i löp snart    Båda har fällt ur totalt men Axa börjar få tillbaka lite päls men Bella ser helt naken ut    Hon har ju en väldigt tjock och len alpacka päls normalt men nu fryser hon när vi är ute och vill in. Är ju lite på modet nu med korthårig bc vilket jag inte gillar. Jag är ute länge och ofta och då är det skönt att hundarna har rejält med päls och inte fryser. Klipper ner pälsen på fram/bakben och tassar så inte snöbollar fastnar och det fungerar perfekt. Båda två är sjövilda och busiga och far runt på tomten och jagar varandra, ibland med en liten pinne mellan sig  


   

 


  Kommer bli så spännande med en till kull och jag bara längtar tills det är dags att sätta sig i bilen och åka ner till Göteborg och träffa Caroline och Fåk. Skulle nu vädret bli kaos som det redan har varit i år kommer jag självklart inte att sätta mig i bilen utan får leta efter en alternativ hane som bor runt 08 land men det hoppas jag inet kommer behövas. Dök upp ett fint minne från 8/1-2020. Vilka lyckliga minnen och vilken underbar Axa Bella har gett mig   

 

I förrgår fick man skotta i två dagar. Denna gång var snön lätta så det var inte så tungt men när man har stora ytor tyar krafterna    Önskar mig lite kortare uppfart att skotta men regnet kom och hjälpte till.Regnet fyllde upp dikena.

     

Bella är inte DNA testa men testat fri från IGS så jag dna testade Axa hos veterinär och hon var helt fri på hela MyDogDNA, 211 markörer   

 

Alla vill ha en bra hund och vi uppfödare vill ha bra valpköpare. Valpköpare som vet vad det innebär att ha rasen man valt & sedan tränar, älskar och utvecklar dom på ett sunt sätt. Dumt att köpa en jakthund och sedan gnälla på att den jagar. Har man flera hundar i familjen måste man fundera på hur dom tar emot en liten valp och välja valp så den passar in i flocken. Har man redan en stark ledare kanske man inte ska välja den starkaste valpen om man inte vill leva med hundar i olika rum och avgränsningar med kompostgaller. Själv funderar jag på ett B-namn på min nya lilla familjemedlem, varma tankar som snurrar   

Tänk på lilla Pirat som hamnade så fel i början. Köparen hade inte en aning om vad det innebar att ha en bc så jag köpte tillbaka honom efter 3 veckor. Med sin nya förare har han blivit en riktigt stjärna, här på Älvsjömässan i december   


 
 

  

                                                              Ciao/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards