Direktlänk till inlägg 28 november 2022

White week.

Av manhofs - 28 november 2022 17:03

Förra veckans inleddes som en helt vit vecka i 08 land. Snön fortsatte att falla så när jag vaknade på måndagen var det bar att ge sig ut efter frukost och upprepa söndagens skottning men denna gång fick jag lägga på uppfarten i ”to do list”. Otroliga tunga mängder snö hade åter igen fallit under natten    Glad att jag inte är lat för annars hade rutorna på både växthus och uterum tryckts in av tyngden. Älskar ju snö men när det faller så stora mängder konstant under 3 dagar och det är tung och blöt snö kan jag hålla mig för skratt   

              

All vallning är inställd då det är för mycket snö i hagarna och att spåra är det inte att tänka på. Går inte heller att åka skidor i denna blöta sörja så vi traskar på och torrdrar så formen är i topp tills skidorna åker på    Kan bara konstatera att naturen har tagit mkt stryk här i södra Stockholm och många spårområden kommer behöva röjas i vår. Borstade av alla buskar som jag är rädd om det övriga ligger nu tungt ner på backen. På promenaderna möter man nedfallna träd, trasiga partytält som folk inte orkat montera ner och grenar i massor.

           


Tog mig runt min egen tomt och kunde glädjande konstatera att jag för en gång skull inte behövde ringa Uffe som röjer virke varje år hemma hos mig. En ynka hassel fick jag kapa av och så ligger några enar ner men jag har så många så det spelar ingen roll. Kunde tyvärr konstatera att en räv flyttat in i ena lyan. Blir till att ringa jägarna så monterar dom en fälla. Har haft mina aningar då jag hittat spår efter två dödade katter och mina hundra hela tiden ska dit och bråka/skälla så det är ett jäkla liv    Lite tråkigt men jag bor i ett tätbebyggt område och vill inte ha ett stort gryt på min tomt vilket kommer ge ungar i vår så den får ryka.


     

SKK har nu uppdaterat Bellas meriter. Tycker det blev snyggt och mer samlat än innan   


 

Lägger ner mkt tid på mina tropiska blommor som är inne och det lönar sig tacksamt   


 

Chile från Costa Rica och till vänster min papaya som jag sådde i våras   

   

Längst in är det papaya nr 2 som inte mått lika bra. Ställde först undan den för att kasta på komposten men blev så ledsen    så jag bar in den och har hållit på och pysslat som gav ett litet, litet skott    Papaya ger bara frukt om du har två träd, ett hon och ett han träd. Tror inte jag kommer få ngn frukt men lite roligt är det att den överlevde. Egenodlad ökenros som blommade i somras   


    


Thai Chile och en liten mönjelilja. När den hade blommat fick jag frö som jag sådde. Har läst att det är jätte svårt att dra upp frön men jag var envis. Tog 4 månader innan små knoppar kom och nu gror mina bebisar i sina krukor   

     

Hibiskus som inte förstår att den ska vila nu och så en flitiga Lisa ( lyckliga Lotta)som jag tog in från trädgården. Har aldrig tagit in dom tidigare men båda var så vackra så jag tänkte prova på skoj och dom verkar överleva   


I trädgården har persikoträdet inte tappat alla sin löv än    Klippte ner en näve med selleri som använde i matlagningen idag   

         


Glada nyheter   


 


Jätte glad över att mina chef godkände min läkares intyg om att jag kan återgå tidigare i arbete, så på fredag börjar jag jobba igen efter 5 veckor hemma    Ska bli så roligt och jag längtar. Jag kommer få lättare rader att gå på så att handen orkar bygga upp sig innan full verksamhet igen. När folk har frågat vad jag har gjort med handen har dom varje gång tittat på mitt knä när jag svarat att jag opererat menisken. Lika roligt varje gång men inte heller jag visste att man hade en menisk där. Men nej, man får inte bandage på handleden när man opererar ett knä   


   

Fick pappas citronträd i höstas som jag inte riktigt har plats för. Klippte ner det lite och så har det hamnat på vinterkolla med kyliga dagar och varma kvällar och väldigt lite ljus. Verkar fungera för jag har fått massor av nya skott, ett 30 tal blommor som är på väg att slå ut och så många nya fikon. Lite lusigt hur mkt min blomsterskötsel roar mig. Drömmer om ett stort orangeri att pula i hela vintrarna men det får nog förbli en dröm. 


       


White week övergick i Black week. Alltid en dyr helg för mig. Nej, inga onödiga inköp eller impuls utan redan tidigt på hösten börjar jag samla på min lista med saker jag behöver. Nya linser, smink, kläder, nya icedubbs mm. Har man inte haft koll på priserna tidigt kan det kvitta för handlarna höjer allt med ca 20% i okt för att kunna sänka 30–50 % i nov. Riktigt nöjd med nästan allt i år. Köpte en julklapp till mig själv. En Iphone SE 2022. Har kollat länge och bestämde mig efter mkt om och men för en uppdatering av min nuvarande modell då jag varken ville komma upp i storlek eller vikt som 14 innebär. Sparade 1200 kr genom att vänta 4 ve men när jag skulle starta upp min telefon fungerade ingen nätverksanslutning    Gick tillbaka till affären som inte heller dom klarade av det så nu är min julklapp på verkstad    Känns ju surt och tråkigt men så är konsumentköplagen. Har jag packat upp varan och den är trasig har tillverkaren rätt att åtgärda felet 3 gånger innan köpet kan hävas. Tur att min gamla fortfarande fungerar.


 

     

Igår åkte jag och en kompis in till stan och gick på Skansens julmarknad. En fin och kulturell tillställning med alla dräkter, musik och dans. Promenerade ner till Godthem och åt innan jag mätt tog spårvagnen hem…en bit på vägen hem i varje fall    En jätte fin 1: a advent. Ludden fick advent godis dom med   


       


                                                             Stay safe/ Susan    

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards