Alla inlägg den 28 juli 2021

Av manhofs - 28 juli 2021 20:00

I vintras träffade vi på jägare som fält vildsvin men bara Lizzie vågades sig fram och undersöka dom döda djuren med stort intresse. Jägarna undrade hur det kom sig att hon var så tuff och jag förklarade då att hon var SE VCh och vad vid vilt. Då skar dom av klövarna och sa att jag borde träna upp dom andra två med, vilket jag så klart tände till på   

   

Nu har jag blivit av med mina marker för att enkelt kunna träna viltspår då det är mellan 12–24 timmars liggtid så vill man inte behöva flänga runt så långt. Men så såg jag hur en hundkompis tagit sitt viltspår CH och frågade vart hon tränade och blev rekommenderad att anmäla mig till https://viltspararna.se/galleri


Pandemin rådde och inga tävlingar i sikte så jag anmälde mig med Axa till en anlagskurs och fick i samma vev tillstånd att lägg spår hos en bonde. Man måste nämligen ha markägarens tillstånd för att lägga blodspår och så startade träningen. Tänkte att när jag ändå var i gång kunde jag träna Bella med men det har varit lite jobbigt att lägga så mkt spår i denna hetta    Nästa gång blir det en i tagit.


På kursen får man allt som man behöver för att påbörja sin träning som blod, klöv och snitslar. Snitslarna har dom ett eget mycket väl fungerande system att jobba efter. Jag funderade ett tag på att gå en intensivkurs men det är jag glad för att jag inte gjorde. Väldigt nyttigt att träna på det man lärt sig under en vecka för att sedan stegra upp och så lärde man känna trevliga kurskompisar.

       

Jag älskar ju allt som har med spår att göra och tycker att viltspår bara förbättrar mina personspår. Detta är mina femte hundar som jag meriterar och har aldrig upplevt något negativt i personspår men så lägger jag ner väldigt mycket tid i min träning och befäster det hela noggrant. Skulle man bara skynda på för att få en merit till i hatten kan jag tänka mig att det kan gå ut över personspåren. Det gäller ju att dom lär sig att följa det man sätter på dom på och inte byta spår. Dom kan tycka att viltspår är roligare och betydligt mer intressant men då får man höja motiveringen i personspåren så att man ligger i balans.


Inför vårt andra öppen klass spår hade jag som vanligt tränat nog och kände dagen innan ett sådant jäkla flyt med bådas spår så jag fick stå päls och tänkte att nu jäklar kommer jag inte bara få första pris på båda utan även HP som var en liten dröm    Tänk att få HP på båda mina hundar    Med mina andra hundar har jag gått prov hos olika jaktklubbar och då gödslas det inte i onödan med HP utan det ska vara riktigt bra för att dom ska blir impade, vilket är med rätta.


Jag möter upp Lena och får en superidé, denna gång ska Axa få börja och inte Bella. Tycker Axa slår i spåret och är långt ifrån kvällen innan super spår då dom båda gick som på räls i skogen. Två gånger ser jag hur hon försöker tugga i sig gräs vilket inte alls är likt Axa men hon löser sitt spår utan hjälp från domaren och vi belönas med ett 1: a pris. Måste dock erkänna att jag var lite besviken över hennes mindre bra prestation och lite fundersam  för jag vet hur brahon kan gå 


      

Tar ut Bella som verkligen var peppad och så fokuserad på att jobba. Tuffar iväg så bra och jag hinner bara tänka ” idag får hon HP och inte dottern”    då hon viker av från spåret och ställer sig och spyr    Då fattar jag varför Axa tuggade gräs, dom båda har varit lösa på tomten på morgonen innan avfärd och satt i sig bajs från grannens alla katter som kommer in och skiter i mina rabatter. Dock så har de minskat då dom numera har fri jakt på katter    Tänket bara att ” skit nu får vi bryta” men när hon var klar med sitt spårade hon vidare och vi fick ett första pris men såklart inget HP. Duktiga Bella som var så motiverad, vet inte om jag skulle vara lika pigg efter en pizza   

    

Hade tänkt att fira med lite gott på Rosenhill men när jag satte in Bella bilen hade Axa spytt ner så jag tappade apatiten efter att ha städat ur bilen. Duktiga ludd fick bli en långpromenad istället och köttben  hemma.


     

Tränade vidare inför sista provet som skulle gå för en ny domare. Åker ut på kvällen och lägger spåren och tar långpromenadför att sedan ta spåren på morgonen dagen efter och ny långpromenad. Riktigt fina dagar med motion men glad över mitt myggskydd att sätta upp för hundarna medans jag lägger spår för satan vad med mygg det har varit.

            

Så var det dags för förhoppningsvis vårt sista spårprov och denna gång fick dom sitta i hundgården   medan jag gjorde mig klar för avfärd i arla morgonstund. Hamnade i ett underbart privat område ute vid Södertälje och bara njöt av tystheten och naturen, så här ska det vara att spåra.


Började med Bella som utförde det hela med bravur även om hon inte gillar skotten. Smäller rejält från bössan som bara är en 15 meter ifrån men rektionen är inte värre än att hon spårar upp sin klöv.


          

Axa är betydligt mer bestämd i sitt spårande och vill bara att skytten ska flytta på sig så hon kan gå förbi och hämta sin klöv. Hela spåret är svanens på topp och hon vill INTE släppa ifrån sig sin klöv som hon får från mig efter att hon markerat det utlagda bytet. När båda är klara sätter sig Lasse och jag och går igenom hundarna och så bjuder han på kaffe och kaka, tänk vad trevligt   

 

Båda belönades på 1: a pris och HP och jag var så lycklig så ni kan inte trot   

Avlutade liksom på topp. Nu är båda mina ludd SE VCh och många erfarenheter rikare.


 


Hemma tvättade jag ur pollen och fyllde på med rent vatten för det var en så het dag. Bella lägger sig ner och njuter men Axa kör sin stil. Dricker, dyker , ligger och kissar och så drucker lite till   



 

 

  

Funderar på att gå en elit kurs i höst med Axa men först måste jag få schema till skolan som börjar i augusti. Tänk vad mycket kul vi kan ha med våra hundar och vad mycket trevligt folk man träffar   



                                                  Stay safe/ Susan   



Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards