Alla inlägg den 22 juni 2021

Av manhofs - 22 juni 2021 22:00

Spår i alla former har alltid roat mig och problemlösning för att nå cert med allt vad det innebär med noggranna vinklar, lagom tempo, plocka pinnar och inget tugg, bakspår och så vidare och när jag började med viltspår för många år sedan på inrådan då Dixie valde vilt öppnade sig en ny värld.

Tre viltspår champion har jag dragit upp men så la jag ner det när  Bella blev skottberörd   och det ingår i öppen klass. Förra året i november stötte jag på jägare som fällt svin och när dom hörde att Lizzie var meriterad gav dom mig klövarna och sa att jag skulle träna upp dom andra två med.

 

Tanken har grott men jag har blivit av med mina marker att träna på då det är så  tät bebyggt här nu. Kom i kontakt med ett företag som håller kurser i viltspår mm och anmälde först Bella men så ångrade jag mig och gick med Axa. Tänkte att jag skulle få ner hennes tempo då liggtiden är minst 2 timmar upp till 5 timmar men inte har hon gått ner sig i tempo inte, så lik sin mor   

Har gått kurs och tränat jätte mycket inför anlagsprovet och blev så glad när jag fick en tid tills ikväll helt plötsligt och med både mor och dotter. Är sölit att hålla på med blodspår och tar mycket längre tid men när jag börjar med något ror jag det i hamn.

Började med Bella och kände mig jätte nervös. Domaren går ju med och bedömer hela ens arbete från start till mål men Bella glänste som den spår stjärnan hon är och domaren Lena sa att hon aldrig dömt en bättre hund och enda felet var att det inte var hennes hund. Vet inte om hon säger så till alla men jag blev så stolt och lycklig    Alla timmar i skogen har gett resultat och det är så klart att man får bli lycklig och stolt när man lyckas med det man tränar för.

 

Axa som är 4 år yngre än sin mor med många mil mindre i spårerfarenhet jobbar ju på ett helt annat vis med lite mer flax hit och dit men inte missat en vinkel, hon har även betydligt mera intresse för klöven än sin mor som tycker den kan ligga kavar så spårar hon efter dom andra tre klövanra som fattas   

     


Fick mig ett magiskt möte med familjen domherre som tog kontakt ute i skogen   Väntade på min tur då domaren var ute med ekipaget före mig då helt plötsligt märker att det trillar ner bark i min skalle och någon kvittrar vänligt uppifrån. Skrattar lite åt busen och byter stam att luta mig mot då den hoppar ner på en kvist bara en bit ifrån mig och börjar kvittra och titta på mig. Blev såklart helt paff men vågade inte ta upp mobilen. Mötet med herr domherre vad vackrare än att dokumentera och riskera att han drog. Helt plötsligt kommer fru domherre ner och båda två hoppar runt och kvittrar lugnt och orädda, som dom berättade något. Jag böt stam igen en bit ifrån dom då hoppar dom iväg ngr träd och visar mig sin nerfallna unge som ligger på marken. Kändes som om dom bad om hjälp men jag kunde inte hitta något bo och eftersom mamman matade sin unge fick den ligga kvar där den gömde sig i gräset när mamman flög upp. Å jag blev så röd över ett så fint möte, hoppas det slutar lyckligt för familjen domherre.

   



 

Det var en sådan het dag så vi besökte Botkyrka bk för lite bad innan provet och hittade då en magisk lite dörr i skogen   


       


Trädgården är ett paradis nu och skänker stor glädje. Jätte smultron, rädisor och jordgubbar är mogna. Pionerna och jasmin står i blom och många olika sorters grönsaker är på G. Tyvärr inga körsbär i år heller men mycket äpplen och plommon och en persika.


 


Afrikas blå lilja  klippte jag kraftig ner och planterade om i våras. Trodde den skulle vila men nu står den snart i blom.


       

För första gången har jag kunnat göra fläderblomssaft på enbart blommor från min egan buske vilket känns kul.


     

Älskar egenodlad vitkål och blomkål men dom tar hela tiden kålfjärilen så igår byggde jag burar till varje planta, 12 stycken som jag sedan klädde i nät så nu hoppas jag att jag får ha min odling i fred annars blir det Lidl i fortsättningen   

   


Odlar lycka på högsta nivå är när min Ökenros står i blom som jag bar hem från Thailand för några år sedan    Bara njuter av att ett års skötsel och omsorg med varma duschar ger ett så vackert resultat som tack  


 


Kära läsare nu önskar jag er en Glad Midsommar    För mig hade det inte kunnat blivit bättre, årets två mål är redan uppnådda så nu sätter jag upp nya mål och tränar vidare.


                                                            Kram Susan   

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards