Alla inlägg den 25 mars 2021

Av manhofs - 25 mars 2021 22:00

Som kom våren och knackade på dörren och genast blir jag så stressad. Det är så mycket som måste göras så jag bara ser en vägg framför mig av arbetsuppgifter och blir helt matt    Skulle vilja hitta en hustomte som man kan hyra in en helg på våren och hösten som hjälper till med att bära bord, tvätta dammar, tvätta växthus, tvättar lusthus och bär krukor. Satte mig ner i fåtöljen och bara suckade över alla måsten och såg då att fönstertvätt och byte till sommargardiner fick läggas till listan…en ännu djupare suck.

Tiger han fäller min lilla rödtott och ser fram emot daglia massagen då pälsen borstas bort   


 

Rasen bordercollie har som så många andra hundar olika sjukdomar som man inte vill avla på. Nu är Bella fri från mycket via sina föräldrar men jag har gått och grubblat på det där med en DNA test för att se hur Axa står sig så jag gick till veterinären och gjorde hela kitten. Blev så himla glad när jag fick resultatet    Inte en anmärkning på min lilla A hund. Dessutom fick man reda på vad hon har i generna när det gäller färger och päls så det var en riktigt rolig test.


   

I torsdags hade jag uppkörning och i fredags lämnade jag in ett prov och idag var det ett medicinprov på skolan så det har varit lite för mycket läxor och sitta vid datorn för mig    Medicin är så svårt och att lära sig dom latinska namnen är inte lätt men jag sover längre och djupare än på länge   

Blev så arg över att jag inte kunde ordet på ett latinskt ord ikväll på provet så i stället för att glädjas över att jag faktiskt kunde svara på allt utom en liten fråga utav alla med långa medicinska förklaring, satt jag tjurig i bilen och störde mig på vägen hem. Nu ska jag faktisk ta pluggledigt över helgen och försöka att inte öppna en bok. Behöver vädra ut skallen och landa i allt som har hänt och håller på att hända. På lördag ska jag på en heldags kurs och så jag längtar   

Lördag söndag spenderades i spår skogen med varierande resultat men ngt vårväder var det inte talt om. En isande kall vind så varm choklad med chili satte fint.


Lizzie fick lägga spåren med matte   Hon mår så bra och är lika pigg som vanligt förutom sitt lite snoriga ljud ur nosen och som ni kan se på uppletandet fungerar den utmärkt.



 

   


 


Axa utvecklas så fint men på lördagen var hon lite fladdrig. Kör numera med handskar på med henne precis som hennes mor så är det gasen i botten. Kolla hur lustigt hon vindar in pinnen i blåsten, doften måste ha gått under kärran. Jag älskar det här med att utveckla hundar och klura på problem och på söndagen provade jag en annan variant och då gick det bättre men vädret var lika tråkigt.


 

Ibland har man tur när man filmar/fotar som här när jag tänkte visa hur Bella oftast bara gasar iväg över föremålen och tar ett frivarv i 180 knyck för att sedan börja jobba. Denna gång valde hon dock att använda sin nos till mattes förvåning och glädje   


 

      

Mina tres amigos        


  


På söndagen höll jag på att frysa ihjäl och jag längtade hem till datorn och läxorna   

Det höll även på att bli min sista bild    Slog mig ner med kaffe och nyttiga finska rågbrödet för lite vila & plugga då jag satte en bit torrt bröd i halsen som inte ville lossna. Fick ingen luft men som tur var har jag pluggat på om heimlich manöver annars hade jag nog inte skrivit här idag. Kände att paniken kom farande och inget hjälpte så jag ställde mig med huvudet mellan bena som på gamla goda Hammarbygymnast dagarna och hostade och då for den ut. Fasiken vilken skräckupplevelse så numera blir det inget torrt nyttigt rågbröd ute i skogen utan ett onyttigt saftigt mjukt bröd. Blev så omskakad så jag åkte hem med sår i halsen och hes röst   

         


Betydligt skönare i måndags då jag hyrde hallen och tränade på läxorna till agilityn. Kör både lydnad och agility men efter 20 min fick hon vila i bilen och Bella köra lite. Försökte få fina hoppbilder men det gick ju inte. Sedan gav vi oss ut på en härligt pass stavgång på 8 km och lite hopp & bus   

     

I måndags anlände vårvärmen med besked och solen gasade i hagen    Åkte hem med ett stort leende så nöjd med mina ludd. Behöver råd med hur jag ska jobba vidare med Axa då jag kommit så långt som jag kan själv. Nu behöver vi komma framåt i vår gemensamma utveckling och jag ser fram emot kommande vecka   


       


På morgonen föddes årest första lamm på gården, så söta men en står bakom sin mor och diar   


     


Sommar däcken är nu på och det är så tyst och skönt att köra bilen nu. I veckan ska jag ut på långtur och det kommer bli så spännande så det är inte klokt   


 


Påskpyntade gården så att det är mysigt till nästa helg    och så åkte gaspatronern in i fönstrena för det är så varmt i växthuset nu.


       


Igår kväll hade vi agility kurs igen och det är så roligt. Vi fick för första gången springa en bana med 11 hinder och jag kan säga att man får bättre kondis i agilityn än i vallningen    Hon var så duktig så det var inte klokt men jag är ju bedrövligt dålig på handling. Pekar med fel hand och är för sen med kommandon   men vi tog oss runt och hade så himla bus kul ihop och det är det viktiga. Gillar hennes sköna stil att lägga sig ner totalt avslappnad och vila när vi bygger bana och hundar skäller för att sedan totalt växla om och gasa på, mitt lilla hjärta   

 

Idag mellan läxorna städade jag ut växthuset och tvättade ur det invändigt. Nästa vecka ska det regna så då tar jag och skurar av det utomhus. Imorgon ska jag bära in alla blommor som varit på vinterkolla och det ska bli så skönt. Monterar in en frostvakt ifall det blir kalla nätter men ner till -3 tål mitt isolerade växthus. Måste åka och köpa koskit med så det doftar bondgård hemma.

     

   

Oj vilken vecka som väntar med så mycket roligt och spännande på gång. Hoppas på fina bilder till nästa blogg, bättre än min hoppbilder   

                                          Trevlig helg kära läsare/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards