Alla inlägg den 5 juni 2020

Av manhofs - 5 juni 2020 21:03

Nu har valparna redan blivit 12 veckor och funnit sig väl till rätta i sina nya hem. Vi har en fb grupp och där är dom alla duktiga på att lägga upp bilder eller filmer vilket är så roligt att se då vi bor runt omkring i Sverige   


Jag börjar som vanligt med valp 1. Fox

 


Matte har inte skickat ngr bilder så jag var fräck och kopierade en från vår grupp men när jag pratade med matte i veckan sa hon att hon inte kunde ha fått en bättre valp och Fox är allt hon drömt om    Härliga ord som gör en uppfödare varm. Vi hade ju aldrig träffats då hon inte hade möjligheter att komma ner och titta på valparna innan köp så det byggde på förtroende att jag valde en valp som motsvarade hennes krav. Känns skönt att det blev så rätt.

Amanda har inte vaccinerat och vägt änn så jag vet inte vad hon väger idag.


Valp 2 Pirat.

 

Pirat köpte jag tillbaka förra veckan då tidigare ägare var missnöjd över ganska mycket men här hemma har han tagit mig med storm och jag kunde inte hitta ett endaste fel förutom att han var dåligt miljötränad så det har vi ägant oss åt.

       


En sådan underbar pojk som med viftande svans tog sig fram överallt samtidigt som han lätt slog sig till ro. Precis som alla ur kullen hade han väldigt bra kontakt och sökte hela tiden min uppmärksamhet även om alla 4 var lösa i skogen. Den där messmörsträningen glömmer dom aldrig  



       

Det kändes jättejobbigt att behöva sälja honom en gång till och jag har grubblat, grinat och funderat på två valpar men det tar för mycket tid och jobb. Bäst för Pirat att få hamna i ett eget hem med mkt kärlek och självklart till någon som serverar mat ur en skål. Det löste sig väldigt fort via hundvänner på Stockholms södra men först lämnade jag honom på prov över dagen så nya matte kunde känna på hur han var och själv se att dom klagomålen som framfördes inte stämde. Vid ett eventuellt köp skulle det även underlätta för Pirat att inte bara bli hämtad och bortkörd en gång till.


         

Pirat vägde 8,5 kg och gick igenom veterinärbesiktningen UA med båda kulorna nere och senare på kvällen flyttade han till sitt nya hem. När dom har bott ihop sig ett tag kommer jag göra en blogg och bara Pirat med ägarens egna bilder så får ni höra hur det går för dom. Tack alla ni som engagerat er och försökt hjälpa till och tack alla ni underbara familjer som ville köpa honom    Hoppas ni hittar en lika underbar pojk som lilla sjörövaren.


 

Axa och brorsan har inte alltid varit sams   



 

Valp 3 Aya


 

Ayas familj älskar henne över allt och hela tiden får jag små fina bilder och filmer som gör mig så varm    Visste att en valp skulle få ett underbart liv hos dom och frågade för länge sedan om dom inte ville köpa en liten ostbåge i mars?

       


Blev så glad när hon hamnade hos dom och vi kommer följas åt under många år framöver. Aya vägde 6,9 kg när dom vaccinerade igår. Aya är väldigt framåt och älskar alla som sin mor. Fullt ös hela dagen säger Jan och Sanna    

 


Valp 4 Axa.

Axa var redan som valp inte lik sina syskon. Hon sov mindre och lekte gärna med sig själv och långt efter att syskonen somnat kutade hon runt och roade sig själv. Hon var inte heller så kontaktsökande mot nya besökare men mot mig var hon den som ville samarbete och komma med saker emedan dom andra ville behålla allt för sig själva.

 


Helt enkelt en lite knepigare hund och därför fick hon stanna kvar hos mig. Jag gillar lite udda djur och personer och har hur mkt tålamod som helst. Alla som var här tyckte jag skulle behålla Aya eftersom Fox ganska tidigt blev tingad till Amanda men jag föll för mitt lilla brun ben. Hon vägde igår 7,5 kg.

 


Hon är riktigt rolig och får mig att skratta högt med sina upptåg. Hon är inte den som charmar alla utan tvärt om så blir folk sura när hon inte vill gå fram. Axa behöver lite tid med får hon själv ta kontakt går det bra. Mig har hon charmat totalt och jag har aldrig haft en valp med så mkt sisu och motor som hon samtidigt som hon gärna slår sig till ro och pular tyst med en leksak om jag slår mig ner.

 

Typisk Axa här ovan, brorsan somnar och hon leker med en pinne   

Mig älskar hon över allt och det är viktigast för mig, Ni andra får jobba lite om ni vill ha hennes tillgivenhet   Hon var även en av dom tuffaste när det gällde ljud och miljö och hon tar sig fram överallt.



 

       

Alla leksaker i hög sedan kan man vila   


Valp 5 Alan.


 

Alans matte är så duktig på att skicka bilder och det är så roligt    Hon har även en trevlig blogg där hon skriver varje vecka och det är så kul att få följa hans liv med sina labrador kompisar på fårgården.

Alan vägde 8,3 kg vid vaccineringen och här kommer mattes ord om sin blivande vallhund:


Nu har vi kommit hem från veterinärbesöket. Copper skulle också vaccineras så han kom med. Copper var eld och lågor, Alan var som vanligt❤️Alan är ju bara tolv veckor men litegrann ser man vad han har i sig. Alan kan nog bli ganska tuff i vallningen i framtiden för det glimtar till i vissa situationer med de andra hundarna. Han är inte alls rädd för fåren trots att de verkligen kan titta på Alan utan filter 😁 Så klart är inte A med inne i hagen! A gillar alla människor❤️ han är också lätt att ge en tillsägelse om det behövs. Jag har tex börjat styra upp när han inte självmant slutar bita i Labradorerna. A är snabbtänkt och ser sammanhang. Utan att jag bad om det gjorde veterinären en liten koll på hjärta, hull, tänder och testiklar. Check på alltihopa 👍Alan är precis en sån BC som jag har tänkt att jag ville ha! Till och med öronen är perfekta🤣 Stor kram till uppfödaren Susan🤗


   


Det är så roligt för Alan och Aya har ärvt sin mors teckning i pannan men finast hjärta har Alan   

Jag blir så glad av att läsa hur lyckliga och nöjda ni alla är med era hundar    Jag födde ju upp en kull för att själv behålla en både kompis och träningsvänn och vet vilket lotteri det är och hur mycket känslor och drömmar man investerar i sin valp.


Nu är Axa nybadad och ren för efter alla brottning var hon helt grå i pälsen. Nu blev hon helt fluffig och doftar så gott. Bella låg utanför Axas hage i morse och vaktade sin dotter. Dom leker för hårt och för vilt så dom får bara vara ihop när jag är med och kan övervaka. Det känns tomt med bara tre hundar.


               

 


Nu håller jag på att sätta ihop en liten kursdag för blivande vallhundar där ni kommer få gå igenom hur man startar upp en vallhund, lite regler och så kommer valparna få träffa får. Dom är för unga för att börja valla men ni kommer få tipps och råd för hur ni ska sätta igång dom när dom blir äldre. Kursdagen kommer att hållas i Vallentuna hos Sven och vi kollar datum. Sven äger Bellas pappa Mick och han är både domare och tävlar framgånsrikt i vallning.

Senare i september när dom är 6 månader tänkte jag ordna en kursdag eller två beroende på era önskemål som bli en nybörjarkurs i vallning och då är våra unghundar mer redo att träffa får och startas upp. Det kostar att valla så det kommer finnas plats för andra nybörjare som vill lära sig mera. Tänk på att det är bindande när man anmäler sig till kurser.

Unga Bella 7 månader på sin första kurs   

     

  

                                               Hej då/ Susan   


Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards