Alla inlägg den 28 januari 2019

Av manhofs - 28 januari 2019 21:45


Efter många års funderingar bestämde jag mig till slut för att nu är det dags att stycka av en bit tomt och bli av med lite skog. Dom senaste åren har det varit mycket möda och stort besvär för att inte tala om kostnader med alla träd som faller hit och dit.

Som alla trogna läsare vet är jag ju en liten pyroman och älskar att elda och såga men det är ju inte så att det kommer bli tomt bara för att jag styckar av 870 kvm


     


Kontaktade olika firmor och som vanligt får man olika bemötande. Mejlade t.ex ett företag och bad dom kontakta mig för ett möta så dom kunde göra ett underlag för offert. När dom efter en vecka ringde upp bad dom att få prata med min man för att boka tid    Ja dom gick ju direkt bort men jag bad honom återkomma om han hittade min man  


J. Forest bokade jag sedan in och det va en lyckoträff   Punktliga och trevlig samt jobbar väldigt rent och prydligt så dom kommer jag ta i framtiden när det är dags att fälla träd.


    
 

I onsdags startade dom så äntligen upp   


           


 Tyvärr så fick stormen en stor gran att börja luta mot mitt lusthus så den fick med åka samt 2 andra träd som står på grävlingsgrytet och marken är underminerad av gångar. Ni ser ju att björken lutar kraftigt redan så det va inte heller ngt att sprar. Nu kommer jag få full kvälls sol så det gör inte så mycket  


   


En asp står på min tomt men stängslet står fel och kommer att flyttas. Nu öppnade dom upp staketet och fällde aspen så att vi kan dra upp nytt staket.


   



 


Bella tycker det är jätte spännande och rusar obehindrat runt över och under stockar, Lizzie är lite försiktigare. I morse fick vi valla ut ett rådjur som promenerade in via öppningen i staketet. Funkade lite bra som att flytta får men rådjur är betydligt rörligare  


                         


Här kommer jag sparar 4 meter skaftväg in så i framtiden kan jag stycka av två tomter till.


 


Det framgår inte av bilderna men tomten ligger högt med sol från morgon till kväll, dessutom har man utsikt över Drevan  


           


Nu är dom klara men jag har gott om skog kvar på min tomt som jag kommer att spara. Som Ni ser kommer jag inte få ngn insyn då mitt hus är helt skymt   

 


Dom va även tvungna att rensa ut en hel del döda granar. Är väl dom senaste årens torka som fått dom att ge upp   Men naturen är stark och jag har gott om små friska granar som är på väg upp. Med alla sol som nu kommer åt blir det nog en stor skillnad och det kommer växa så det knakar.



 


Nästa vecka kommer ett företag och hämtar all ris och ett annat och tar virket. Sedan är det dags att dra om staketet så fram emot vår blir det dags att spika upp skylten ” Till Salu”


I en tidigare blogg visade jag hur jag grävde upp och flyttade min lägerplats. Nu fällde dom en asp åt mig som bänk och nedanför kommer jag bygga upp min eldningsplats igen. Fasiken vad glad jag blev   en pyroman måste ju ha minst en eldningsplats och den här kommer bli jätte fin att sitta och grilla korv och mysa vid. Ska gräva ner min lilla ölkällare med så har man alltid kall dryck när man jobbar  


   


Så är man i fas och en dröm sedan många år är nu i bruk. Kommer bli så skönt att bli av med lite mark och problem, för att inte prata om pengarna som gör livet enklare   


                                                  


     

                                              Hej då/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards