Alla inlägg den 16 juli 2017

Av manhofs - 16 juli 2017 22:40

I mitt upplägg inför SM i spår vill jag stärka Lizzies uthållighet på tävlingsplanen och i miljö med mkt folk och högtalare och då är det bara lydnadscuper som gäller. Violcupen har jag aldrig tidigare deltagit på så det skulle bli spännande och nytt. För att göra det lite extra jobbigt köpte jag tält och låg kvar   

Vakande kl.05 inför avfärd. Gucci passade föräldrarna   


         


Gick jätte lätt att resa med gott om plats och bra ventilation och ludden gillade sin nya lya. Köpte även en tjock madrass och en elektrisk pump som både fyllde och tömde madrassen på rekordtid via cigguttaget  


Solen strålade från en blå sky och det var väldigt varmt hela dagen    Flen bk är en jätte trevlig klubb med fina planer och områden att rasta på. Väldigt stora ringar och gott om plats mellan ringarna   

             


Lizzie hade startnummer 3 och Bella 28 båda dagarna och det var långt mellan ringarna men det var tydligt utmärkt i programbladet när dom hade rast mm. Lizzie kändes väldigt taggad och sugen på jobb och jag var väldigt nöjd med henne. Lite missar här och där som mer berodde på iver och glädje vilket jag gillar men tyvärr gjorde hon en välidgt dålig fjärr och var lite olydig så jag röt till  Hon såg riktigt paff ut över att jag sa till henne inne på plan  

Snabbt tillbaka till bilen och böt hund för att värma B lite och ta en promenad på området sedan tillbka med L för platsliggning.

       


Lizzie kom på andra plats och matte var stolt   


     

Snabbt tillbaka och byta hund. Bella är inne i ngn sorts hormonperiod med 14 månaders trots. Hon är jätte nosig, ska kissa på allt och sparka bort kisset så gruset yr efteråt, dessutom har hon börjat vakta och när vi är och badar själva får ingen komma dit  Svårt att tro att min lilla mesiga Bella vaktar    Med tanken på det var jag inte så sugen att starta henne men klass 1 är vi inte redo för.

Tack Yvonn H för bilderna   

Hon gick bättre än vad jag trodde men mellan momenten fick jag jobba med henne då hon ville nosa på allt. När hon satte sig inför appoteringen såg jag att hon hade ngt i rumpan och på väg in med apporten bet den till, en broms i rumpan. Hon tappade den 2 gånger och försökte få bort bromsen men tog jätte duktigt upp den igen och kom in tillslut   Matte slog bort bromsen sedan gick det bättre men jag jobbade ganska mkt med henne   

         


   


Bella slutade på 8:e plats av 30 startande    Vann klassen båda dagarna gjorde Gunnel som ägde Lizzies Pappa  Suck Alla fick gå in i tältet och välja en pryl i pris.


   


Tog härliga promenader runt området och sov en stund innan kvällens fest som var riktig trevlig med mkt god mat  Förgroggade lite med min tältgranne Anette  


         


Blev väckt flera gånger av folk som var uppe och rastade sina hundar och ropade högt   annars sov jag superbra och gillar skarpt mitt tält.Blir fler turer med det.

Noterade när jag kom att en fågel flög runt mitt tält och drog i mina linor vilket jag tyckte va  roligt. Letade efter ett bo men det var tomt i träden. När jag tidigt på morgonen packade ihop mitt tält höll jag på att trampa på ett bo vid mitt tält på marken    Området där jag tältade är i klubbens uppletande ruta som var nyklippt och då har man klippt bort allt gräs för deras bo som nu låg oskyddat på marken  


     


Försiktigt byggde jag ett nytt skyddande bo över ungarna och la på bit för bit så mamman hittade dit. Drog upp gräs runt om och la dit lite högt gräs som vindskydd och skugga. Funderade på om jag skulle sätta upp en kon eller inte   Risken är alltid att dom inte blir lämnade i ro med stor skylt   men tillslut bestämde jag mig för att det var större chans att dom skulle komma och träna uppletande så jag fick trevliga klubbmedlemmar att låna ut en kon,papper och penne och en rulle silvertej  


 


Startade L som nr 2 då det var en strykning och förutom en nolla i vittringen var hon bättre dag två men det saknades lite pulver under tassarna. Banan var exakt likadan med samma förflyttningar, då går hon ner sig lite. Nu var jag ute efter att trötta ut henne och låta henne jobba ordentligt och det fick hon göra.


     

Normalt vänder hon ryggen åt allt men idag låg hon och kikade på andra tävlande och ville in dit samt roade sig med sin boll.Jätte roligt att hon kunde slappna av så bland allt folk   

Blev jätte förvånad över att det räckte till ytterligare en pall plats men glad   


      


När det var 6 hundar kvara och Bella uppvärmd kom jag på att klockan rusat iväg så jag fick kuta till bilen och byta hund för att fort ta mig runt banan till platsliggningen med L. Domaren var borta så dom fick ropa i högtalarna efter henne men tillslut dök hon upp  . Visserligen var B sista hunden men jag såg ju att domaren stod och väntade på mig   såfort jag var klar kutade jag tillbaka och böt hund igen  

Bella gjordes in bästa runda ever och det var som en dröm. Jag har ju ingen att träna med så alla rutin får hon av mina dk på tävling. Men idag var dagen man drömmer om   Hon gick nästan bättre än på träning och det kändes helt otoligt häftigt. Nu trodde många att jag skulle vinna och vinnarne får gå till en final där alla vinnare möts. Men jag hade redan bestämt mig för att om jag skulle vinna tänkte jag tacka nej. Båda hundarna har gått hårt sista tiden med bättre resultat än vad jag kunnat drömma om. Att få avsluta så fint med B och ett stort smile på läpparna fick vara nog för deras bästa skull. Nu kom vi 2:a endast 1,5 poäng efter Gunnel.


         


Jag visste att Gunnel inte kunde gå till final en gång till och att jag skulle få frågan, så visst jag erkänner   man blir ju lite pris sugen och det var inte lätt att tacka nej men jag är glad över mitt beslut. Bella kunde inte gå mkt bättre än vad hon gjort, tvärt om ngt kunde hända nu när hon är fladdrig i skallen och då hade vi åkt hem med en tråkigare minnesbild. Vi bygger för framtiden just nu och jag hoppas ingen tog illa upp. Hade varit jätte kul men nu fick 3:an chansen  


Mina fina flickor som alltid kämpar så bra   


 


Började regan när jag skulle åka hem så då drog jag av två ormbunkar som paraply över det små liven. Satt kvar och kikade innan jag åkte så att  mamman hittade in och matade sina små liv. Tyckte nog hon vinkade med ena vingen som tack när jag åkte  

 

Tack alla på Flen bk som ordnat så fint. Jag har haft det jätte trevligt och kommer nog igen nästa år   Tack alla goa hundkompisar för skratten och allt gagg, vi sses på plan  


 



                                                  


      Ciao/ Suan   

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards