Alla inlägg den 22 juni 2023

Av manhofs - 22 juni 2023 15:00

Att fira små och stora saker i livet är jag bra på    Alla dagar i veckan får inte bli vardag utan en dag i veckan måste man hitta på ngt extra roligt eller gott och till samtliga högtider så pyntas huset om i större eller mindre omfattning för att fira en speciell högtid. Det jag däremot är dålig på att fira mina vinster med hundarna. Hundarna blir firade med extra gott men själv unnar jag sällan mig själv något extra. Tränar ju ensam så då får man fira ensam och det är inte riktigt lika kul. När jag var med i träningsgruppen förr blev det ofta cert tårta med gruppen men i Värmdö hinner jag aldrig vara med på ngt fika för arbete. Men det skulle det bli ändring på inför elit spår på Haninge bk. Sladdade in på systemet och köpte en rejäl påse med små piccolo till både helgens vinst och framtida segrar och så fyllde kylskåpet upp med gott att grilla   


Åkte till klubben ett par dagar innan tävling med både såg och trimmer för att stegen skulle komma fram. Inte så roligt att gå in i grenar för dom längre tävlande eller för hundar att bränna sig på brännässlor. För att få höga lydnadspoäng gäller det att putsa på allt   


       


Men innan man ska fira måste man ju vinna, en liten enkle detalj om Ni frågat mig på söndag morgon    Lottade nr 1 och i samma veva som vi sätter oss i bilen för att åka i väg får jag ett sms av en kollega som visste att jag skulle tävla som frågade om jag kunde ställa upp och jobba på kvällen? Tänkte svara ” tyvärr jag ska fira med bubbel hela kvällen” men tiden fanns inte just då.

 

Bella gör ytterligare ett otroligt påsläpp med en dubbel 10: a och i väg for vi. Ett fint spår i varierande träng som gick över cross spår, berg och skog. Bella spårade så noga och faktiskt lugnt men ingen pinne kom. När första pinnen dök upp efter över 500 meter försökte jag vätska upp henne lite i hettan men hon ville bara spåra vidare. Hon hittade fint slutpinnen men med 3 små pinnar bort.

     

Hon har inte missat en pinne på flera år. I Eskilstuna missade vi en pinne men det var för att en älg som vägrade flytta på sig blockerade vår väg så jag fick gå i en stor lov och plocka upp spåret igen. Att det skulle vara för varmt har inget med saken att göra. Jag tränar nästan enbart när det är varmt på dagarna och i torkan men ngt gjorde att hon inte hittade 3 pinnar så jag sms:ade min kollega och sa ” jag kommer ” och så bröt jag. Blev inget jä..la firande här inte   


På tre elit starter har vi åkte upp på SM listan i raketfart och lär nog sluta på en 9:e plats av ca 170 st i Sverige. Känns så roligt och jag är så stolt över min fina Bella som utvecklats så fint   


 




   


 


Axa och jag går nu en rally lydnadskurs som jag tycker är så roligt. Skulle vilja komma ut och tävla men det är så långt bort till alla tävlingar just nu i sommar. Fixade en inmätning på SSBk så nu är båda hundarna inmätta med.


   


Hemma gillar ludden att busa men min badbalja ratar Bella. Axa leker gärna en stund vilket svalkar lite i varje fall i hettan som vi haft.


                 


Vaknade en arla morgonstund av ett jädrans liv på skatorna. Gick ut och fann en kråka som gömde sig på ett fönsterbleck. Såg sjuk och trött ut och jag kunde bara plocka upp den i händerna och gå in. Den var otroligt mager men när vi kom in i svalkan och i lugn och rå från skatorna började den se piggare ut. Den satt på mitt finger utan att försöka fly så ngt var ju knas. Spolade ut hundarnas vattenskål med en hand och då blev den helt tokig och försökte hoppa ner i diskbänken för att dricka så hen fick en stor skål. Trodde aldrig en fågel kunde dricka så mkt men den var väl törstig efter flykten från skatorna. Jag satte ifrån mig kråka för att förbereda hundarnas frukost men då började den tigga och jag förstod att det var en ung skata som precis lämnat sina föräldrar. Nu bjöd jag på kattmat som slukades i ett nafs sedan fick den sitta i tvättstugan medan jag fixade en del och då somnade hen direkt, mätt och belåten utan skator. Efter min frukost tog jag med mig skatan ut och satte den i en tät buske för att börja rensa ogräs men då flög den ner till mig och så följde den mig runt i trädgården i ca en timme. Innan vi tog en promenad fick den mer mat och vatten som den åt och när jag kom hem var det borta. Vilket fint möte som förgyllde min morgon   

   
Har spårat två gånger sedan missen med pinnar men alla pinnar in och hon jobbar så fint    Axa fick ta Bellas tävlingsspår som hon löste väldigt fint. Alltid skönt när det fungerar på träning men det är på tävling det gäller   Hett att träna nu så skönt med bad efteråt   


           

Nu är det skönt att ha båt. Åker ut till vår ö och badar och slöar. Bella simmar för fullt och vill jaga änder medans Axa helst leker på stranden med saker hon hittar i vattnet.

           


Båda vill sitta i fören när vi åker   Axa försöker kuffa undan Bella men det går inte jag med på, dela eller sitt hos mig.


                 


I trädgården har det gått trögt   Den kalla långa våren har gjort att allt tagit lite tid och jag tycker det har vuxit ovanligt dåligt än så länge. Får inga äpplen i år men väldigt mkt plommon, körsbär och blåbär. Tur att jag har en grävd och en borrad brunn för nu måste man vattna mkt. Kom 15 mm regn i veckan vilket naturen tacksamt tog emot men lite till skulle inte skada. Fick en 3 kg potatis kanske till sillen  imorgon men inte så mkt jordgubbar. Mitt Lime träd blommar som en tok med många nya frukter på gång   


             

   

Ringduvan byggde ett nytt bo under det jag rev, vilket var roligt. Duvor är trevliga gäster men inte skator. Hundarna får is i vattnet desa heta dagar vilket Bella gillar.


   


Terapi arbete är det att hålla gångar fria från ogräs. Älskade Round Up som tyvärr är omgjort och värdelöst nu men än så länge orkar jag krypa runt och rensa. 


 

   

     Nu önskar jag alla läsare en Glad Midsommar och gör som mig, fira ordentligt   

 

 

                                             Ciao/ Susan 



Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards