Direktlänk till inlägg 13 november 2022

Lydnadstävling.

Av manhofs - 13 november 2022 19:30

Dags för årets sista lydnadstävling på Knivsta bk. För en tid sedan damma de jag av Bella då jag kom på att hon faktiskt har två första pris i klass 1. Sista gången Bella tävlade i lydnad var 2018    Hon kändes så pigg och fin så förhoppningarna var att lyckas få med mig två LD hem. LD står för lydnads diplom som man får om man lyckas ta 3 1: a pris i en klass.

Många struntar i det och hoppar direkt upp i nästa klass men jag har alltid haft som mål att ta Ld innan jag går upp i ny klass. Tycker det blir utvecklande och roligt för hunden att hela tiden träna in nya saker och så får vi en säker, trygg grund att stå på innan nästa klass. Det var totalt 98 anmälda och då var inte klass 3 med. Axa startade i grupp A med samling kl.07.30 så vi var uppe i ottan.

 

Lottades nr 2 av 28 st. Tyvärr så strök sig många och en 6 orkade inte ens höra av sig och avboka vilket jag tycker är svagt men 16 kom till start. Det blir jobbigt för arrangörerna med startlistor mm när folk är så nonchalanta. Alltid så trevligt på Knivsta och köket har topp klass    Eget bord för funkisarna vilket måste vara trevligt.

   

Det har regnat en del i 08 land under veckan så planerna var precis som på många andra klubbar väldigt leriga. Har tränat på 3 olika klubbar under veckan, Stockholm södra på måndagen vilket var klart lerigast, bara att kasta alla kläder i maskin och putsa skorna. På onsdagen tränade vi på Solna Sundbyberg som var helt ok men på fredagen körde jag själv på lilla planen uppe vid klubben på Värmdö och där var det jätte lerigt vilket varken B eller A gillade så det blev en dålig träning och med missmod åkte jag och fikade   

 Nu var planen jätte lerig så alla som hade tävlat gick omkring med leriga kläder    Jag kör ju fortfarande min gamla bruks träapport men det hade varit en klar fördel i denna lera att köra på dom nya högre lydnadsapporterna. Funderade en stund på att byta och låna klubbens men jag ville inte riskera en nolla på att ändra på ngt sista dagen, vilket var tur för hon gjorde det väldigt bra trotts lera på nosen    Fick en så go och rolig känsla inne på planen. Axa kändes så med och fokuserad och vi gick av planen  med betyg 10 i helhet och stort leende och viftande svans  

 


Ett jätte plus med Knivsta bk är att det finns så många områden att rasta hundarna på så vi promenerade lite hit och dit. Bellas start var först kl.12.30 så vi strosade runt och tittade på andra tävlande och solen sken   

Många från Värmdö var där både för att tävla och titta, så roligt att ha ngr att umgås med men på varje tävling lär man känna nya ekipage och har trevligt ihop   


     

Kunde knappt tro mina öron när Axa och jag åter igen fick kliva högst upp på pallen som segrare med flotta 193 poäng    10: or på allt utom fot och apportering som var 9: or. Min fantastiska lilla Axa som ingen tyckte jag skulle behålla    Lite knepig men med så mycket kapacitet och vilja & LD startklass var i hamn    Nu kunde jag fika och njuta av min seger innan det var dags för Bella.


   

Till klass 1 var 22 anmälda men tolv kom till start. Jag lottade nr 5 men nr 4 dök aldrig upp eller avbokade så jag blev nr 4. Lagom till start började det regna men dom har en fin altan under tak så vi i Värmdöligan slog oss ner och hejade på dom vi kände    Jag ville se nr 1 för att få en känsla för upplägget innan jag värmde upp Bella. Man behöver värma upp henne lite längre då hon är väldigt het och gärna går en ur hand för att ta sig ett frivarv. Man måste även hålla ihop som förare och inte bli för glad för då nollar hon nästan nästa moment i ren glädje och bus, min lilla ostbåge   men tror ni inte ekipaget före mig bröt så jag fick stressa in lite tidigare än önskat    Regnade  så jag gick med luvan uppe men då hörde jag inte TL så den fick jag ta av. Tycker B kändes häftig att gå med. Så kvick och het vilket lätt kan bli lite slarv. Till exempel så kastade jag apporten på tok för lååångt. Måste ha ätit en burk spenat till frukost    Jag vill kasta kort till B för hon har så himla mkt jakt och tempot är lika bra om jag kasar långt eller kort. Kastar jag för långt kan det bli lite tugg på vägen in vilket jag så klart fick och så sa jag fel kommando. Säger Sitt för loss men nu sa jag loss så när hon släppte for hon upp, slarvigt matte   

Värmde så att höra Värmdögänget tjoa och applådera    blev så himla mycket roligare att gå. Väldigt sällan ngn hejar på mig, förr brukade Bosse vara min hejarklack vilket alltid var så roligt    Nu blev jag så glad över Värmdögängets  support   

Jäkligt nöjd och lycklig kutade jag av planen, min fantastiska ostbåge ger alltid järnet. När alla var klara var det dags för sittande i grupp och helhet  som gick galant så vi avslutade med hela två 10:or  

Inte heller denna gång trodde jag mina öron när Bella ropades upp som nr 1    Å så stolt och lycklig jag blev. Ett stort ögonblick att vinna två stora klasser med både mor och dotter och på hela 290 p. Det kommer jag minnas för evigt    Hade tänkt åka hem och fira men handen värkte så det blev en värktablett och somnade i soffan. Tack alla fina på Knivsta bk som anordnade en så stor och välorganiserad tävling    och tack alla Ni på Värmdö för support och fina träningar på er klubb   

Bella tog nu sitt LD 1, 4 år senare men bättre sent än aldrig   


     

Vädret är fortsatt ovanligt varmt med temperaturer mellan +10–16 grader så det blommar i trädgården än. Plockade in en fin vas med blommor och upptäckte att både pelargonen, stjärnöga och lavendel blommar på baksidan. Kunde även plocka in en näven med stjälk selleri som jag älskar att ha i maten. Smultronen är jätte goda men brist på sol gör dom inte röda. 

                   


Provade att plocka in mina chili plantor i år igen. Brukar sluta med att jag slänger dom då det brukar krylla utav löss efter ett tag men en så länge mår dom bra och jag får mkt chili. Igår kväll ville jag festa lite och fira årets fina framgångar så det blev en GT med egen citron innan middagen    kan inte bli mer närproducerat än så. Kollade till mina växter som är på vinterkollo och möttes av en ensam trumpet i full blom   


       


Grymt trist att vara sjukskriven måste jag säga    helt fel årstid då det blir mörkt tidigt så man kan inte ens pula i trädgården. Blir väldigt mkt långa hundpromenader i midjebälte så slipper jag använda handen. Går kors och tvärs och har hittat många nya fina vägar att gå på och så är vi i skogen och letar svamp. Har väldigt dåliga svampögon måste jag erkänna men det är mysigt och ludden far runt och vissa dagar räcker det till middag. 

Eftersom dom inte jagar och hela tiden håller sig runt mig kan jag slappna av och bara njuta. Vallar hos Monika två dagar / ve vilket är lite av en höjdpunkt. Fin utveckling på båda men matte är lite trögare. Men hundar är förlåtande och Monika har tålamod   

                           

 


En kväll var jag på föreläsning på Haninge bk. Så himla intressant och lärorikt. Ska para om Bella vid nästa löp så det var bra att få lite info om dom nya kontrakten som gäller. Har haft många kompisar som varit noga med att hunden ska stå på dom vid gemensamt köp för att inte partnern ska kunna kräva delad vårdnad vid separation. Nu fick jag lära mig att det inte hjälper om man sedan låter partnern betala försäkringar, foder, veterinär mm som många gör. Kan partnern bevisa att hen betalat hälften eller alla kostnader för hunden gäller delad vårdnad, vilket såklart är rättvist.


 


Fick biobiljetter med popcorn meny av arbetet    Åkte in till Ikea en dag för att köpa några saker men dom byggde om och jag hittade nästan inget av vikt. Åkte då lite spontant över och kollade om någon film gick. Stod ”barnvagn” på biobiljetten men inget jag reagerade på eller fick info om. Slog mig till ro och längtade tills ljuset skulle slockna då en barnfamilj med ett spädbarn kommer. Ungen gnyr och gnäller men jag tänkte att den somnar nog när dom släcker. Filmen började men dom släckte aldrig ljuset och volymen var låg    Funderade på att packa ihop mina saker och gå ut och gnälla men då gick en annan kvinna ut och fick applåder av oss andra när hon kom in och dom släckte. Då gick pappan ut och gnällde så dom tände upp igen. Vad fan film är bäst på bio men inte med fullt ljus, tyst volym och en gnällig unge i salongen    Dom kom en anställd in och förklarade att när det står barnvagn på biljätten är det ljust och tyst volym. Vi andra blev jätte arga. Visst kul för barnfamiljer att kunna gå på bio men det måste framgå bättre vid köpet. Alla andra gick utom barnfamiljen och vi fick tillbaka pengarna eller böt rulle. Jag och ngr till gick över till VP salongen och såg Black Adam. Halv bra, jag sov bara en liten stund men det var mörkt, tyst och hög volym   

 


Försöker träna en gång/ve på Värmdö men hinner aldrig stanna på fika då jag måste hinna med hund nr 2 mm innan arbetet. Nu var det bruksträning i lördags och för en gång skull hade jag inte bråttom i väg så jag bjöd in till korvgrillning efteråt    Social samvaro är en stor del av hundträning och klubben har en jätte fin stor grill som dom aldrig använt så jag tänkte hellre grilla än en kaka Tycker det är så socialt och trevligt. Man är ute i friska luften och så smakar det så gott. Tänkte att det kanske blir en 4–5 personer men vi var nog 16 stycken som mös och minglade i det vackra vädret, riktigt roligt   

     


När jag kom hem såg jag ett inlägg på fb om att en fotogram varit och fotat under träningen. Skulle så gärna få mina hundar fotade men vi fastnar aldrig på bild    Bläddrade bland alla vackra bilder tills jag kom till en bild av en tjurig bc som ligger platsliggning. Tänkte att ” den påminner om min Axa” så var det hon    Haha hon fjäskar inte för någon och har ni inget godis kan ni dra. Bara älskar min Axa till månen och tillbaka   

Dessutom var hon grymt duktig. Hunden bredvid gick upp och var orolig och så sköt dom med massor av pistoler på skjutbanan bredvid   men hon bara sträcker ut sig, viftar på framtårna och somnar in en stund   


   


                                                         Ciao/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Fredag 3 maj 19:20

Så inleder vi sista helgen ihop med valparna vilket känns både vemodigt men skönt. Dom små liven har blivit jätte snabb och olydiga så man måste ha sten koll när vi är ute och dom är lösa för dom har inget konsekvent tänk utan vill hoppa högt och bra...

Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards