Direktlänk till inlägg 24 oktober 2022

Tävling.

Av manhofs - 24 oktober 2022 19:44

För första gången på många år hade jag anmält mig till Nacka cup. En väldigt trevlig lydnadstävling som organiserats i många år och vad jag vet den nu enda överlevande lydnadscupen som finns kvar i Stockholms området. Tror jag har deltagit en 15 gånger minst och faktiskt varit med i final ett par gånger. Nytt för i år är att dom hade tävlingen en månad tidigare än vanligt vilket nog alla uppskattade för väldigt många gånger har det varit snö, regn, lera eller en ilsken höstvind. I startklass var det 33 anmälde uppdelad i två grupper. Jag tävlade i grupp A med startnummer 15 av 18. Hade varit på klubben veckan innan och tränat. Axa gick fint på den inhägnade planen men Bella nosade väldigt mkt och blev störd av alla dofter. Plockade bort två högar med hundbajs och såg mkt kiss på hindren så jag antog att folk i området släpper in sina hundar där och låter dom rasta sig.

 

Bilden ovan är från när vi var där och tränade. På tävlingsdagen kom det lite regn på morgonen sedan var det uppehåll ända till finalen. Som vanligt fina priser och mycket folk vilket gör det hela lite extra spännande. Ragge dömde. Han har dömt alla mina hundar från när jag startade med Dixie 1983   

Trevlig servering med supergoda toast   


       


Det var lite svårt att hänga med i startordningen då vissa ångrade sig och inte kom till start så vi irrade alla runt och frågade om startnummer. Såg en otroligt fin rottis med husse som gjorde ett väldigt flott program. Den häftigaste rottisen jag sätt på länge  med tempo, utstrålning och koncentration och jag tippade den som vinnare    Det var trångt att värma upp då vi fick värma upp vid dagiset och där var det folk som köade till wc och prisutdelning till klass 1. Smet in med Axa som kändes väldigt pigg och fokuserad. Tyckte vi hade väldigt roligt ihop och trotts alla störning utanför hade hon fullt fokus på mig. I fjärren la jag till ett väldigt fjuttigt ligg så hon la huvudet på sned och undrade varför jag helt plötsligt kvittrade   så det blev ett dk. Visste att det skulle vara svårt att slå rottisen men vilken lycka, vi vann med fina 191 poäng   


  

I grupp B tävlade Bella son Pirat (Brillo) dom lottade nr 1. Första gången på länge jag träffar dom och det blev ett kärt återseende. En så stilig kille som vuxit i sin gängliga kostym och nu är en stilig ung man. 

Dom slutade på en fin 3:e plats med 170 poäng   


               


Det finns fina promenad vägar runt klubben så vi tog många promenader. Bella hängde på och kikade på lite duktiga tävlande. Ställde mig mellan två ringar då ett par gick förbi och började skratta och tittade på oss. Vänder mig om och ser hur Bella har stäckt ut så från nos till baktass som en lång limpa och halvsov    Totalt obrydd om alla som värmde upp runt om. Fina Peggy vann i klass två så vi möttes i finalen. Eftersom Axa blev bästa startklasshunden totalt i båda grupperna fick hon med gå till final men i momentet sittande blev det ett missförstånd så som vanligt kom löp vi sist    men Peggy vann och blev Nacka Cup vinnare 2022   

 

       


Riktigt fint väder i hagen alla dagar utom när Marie kom upp och vallade med snygga Alan   


         


En riktig toppendag utan regn    Vi avslutade med lite grillad korv och snack. Hopps vi får ihop det fler gånger. Så roligt när man följt varandras utveckling under åren och ser vilken skillnad träning gör.

                 

Jobbar mycket i trädgården nu när vi har en sådan otroligt vacker höst    Ludden far runt och busar eller hittar på hyss. Bella har efter ett långt uppehåll börjat rulla sig i skit igen så i fredags när jag skulle till Värmdö och träna fick hon sig en kall dusch och stanna kvar hemma    Klippt ner lite klängerväxter annars blir det för tungt när snön lägger sig på dom och allt välter. 

           


Fick ett citronträd som jag tänkte klippa ner men den har så många citroner på varje gren så det blir svårt. Står kvar ute och verkar trivas med det. Fullt med doftande blommor   


       

I växthuset blommar min buske som jag körde hem från St Maxime i Frankrike. Så obetydliga blommor men med en sådan stark och magisk doft. Väller fram minnen från vänner inte längre med mig   


    

Annars blommar det för fullt trotts nätter med frost    Gurkorna levererar fortfarande utan att jag har en frostvakt på. 

Valprummet blev för tillfället blomsterrum. Mina exotiska egenuppdrivna växter får bo där under vintern som chili, papaya, Ökenros, änglatrumpet som gick i blom när dom kom in och tempelblommor mm


                             


Träning och tävling i alla ära, äldigt viktigt för att hålla aktiva energiska hundraser harmoniska men alla dessa härliga höstpromenader man nu får njuta av är riktiga vitaminpiller   


         

Nu hamnar allt på lite paus i livet på obestämd tid. Har haft problem med min vänstra handled sedan jag blev överfallen i arbetet en kväll i juli av en dement kund. Blev aldrig sjukskriven då röntgen inte visade på skada utan har fått gå på sjukgymnastik som gjort det hela värre. Orkar knappt lyfta en 10 liters vattenkanna längre och vissa dagar har jag ont i vila    MR röntgen visade på en kraftig inflammation som troligen beror på en meniskskada. Blir titthålsoperation under narkos på torsdag. Först när hon går i vet hon vad som är fel så jag vet inte hur länge jag kommer vara sjukskriven. Men handen ska vara fixerad mellan 2–12 veckor tippade hon. Har tränat på att inte använda vänster hand för att vänja mig lite. Det ställer till det en hel del i livet så därför har jag fått lägga på ett kol för att vara i fas med allt som jag inte kommer klara längre. Bytt till odubbade vinterdäck, hängt upp julslingor ute mm. Får gå och tvätta håret hon frisören i början, resten borde jag fixa. Hundarna får gå i midjebälte. Hoppas kunna tävla i Knivsta    Blir debut med Bella i klass 1 efter 4 års uppehåll    Kom på att hon har två första priser och vill ta LD 1 men jag får se hur jag mår.

 


En snabb och trevlig försäljning är nu över och en ny ung familj kommer få ta över föräldrarnas hus i mars. Emma på Skandiamäklarna har skött det hela så smidigt och jag är glad att jag valde henne. Emma kom vi i kontakt med för 2 år sedan när mina föräldrar köpte lägenheten dom kommer att flytta in i februari. Träffade olika mäklare men vi bestämde oss för att ge Emma förtroendet. En svår uppgift i dessa tider. Plan B hade varit att hyra ut huset i två år om vi inte hade fått det vi önskat men nu blev det en snabb och smidig affär och slipper hyra ut och alla oro det kan medföra. Ser allt för ofta äldre människor bor kvar för länge i sina hus som bara förfaller till ruckel i mitt arbete. Sjukdom och ork gör det svårt att underhålla stora villor. Nu kan mina förädrar njuta av hiss, slippa skotta snö och städa stora ytor. Min trädgård står till deras förfogande för vila, raktion och odling om dom så orkar utan krav ifall dom saknar egen täppa på sommaren och deras utomhusmöbler är överkökrda till mig så dom känner sig hemma   


                                                               Ciao/ Susan   

Fastighetsmäklare i Tyresö/Älta

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Fredag 3 maj 19:20

Så inleder vi sista helgen ihop med valparna vilket känns både vemodigt men skönt. Dom små liven har blivit jätte snabb och olydiga så man måste ha sten koll när vi är ute och dom är lösa för dom har inget konsekvent tänk utan vill hoppa högt och bra...

Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards