Direktlänk till inlägg 11 oktober 2022

Hösten.

Av manhofs - 11 oktober 2022 19:11

Hösten är här och sakta dalar löven till marken. I 08 land har vi haft en makalös vacker höst med klar luft, blå himmel och strålande sol så man kan jobba i tröja ute på dagarna. Jag bara njuter i fulla drag av att slippa sommarens hetta utan äntligen kunna sätta fart med alla aktiviteter och träning. Stavgången är jag i gång med men det är tungt och kroppen värker efter månader av vanliga promenader men så skönt och ludden är helt galna av lycka över att äntligen få dra igen   


     

Har varit flitig och betat av nästan hela listan med ”måsten”    Nu har jag bara tvätta fönster och höststäda sedan är jag redo för lite vila från gårdens alla jobb. Husvagnen är skrubbad och ser ut som ny och är inbäddad.


         


Buskar nerklippta och ivägkörda på återvinningen   

Mina älskade änglatrumpeter   tål inte frost så dom tas in tidigare än nödvändigt men jag vågar inte låta dom bli frostbitna   


                           


Tröttande på alla sommarblommor, även om dom är vackra så dom åkte dom med. Nu är gården höstpimpad   

Undrar hur många km dom springer på en dag när jag jobbar ute hundarna? Trötta blir dom hur som   

   


 

                              

Höstens stora glädje är att få åka och musta mina äpplen med mina föräldrar    Som vanligt åkte vi till Värmdö musteri men en vecka senare än vanligt i år. Jag har höstäpplen och tycker jag har varit lite tidigt ute vissas år så musten blir sur. I år fick jag en rekordskörd på hela 26 kartonger 3 liters pastöriserad äppelmust. Fick plocka av två lövkorgar hos en i ormådet som inte orkar ta hand om sina äpplen   Så himla lycklig, nu kan jag dricka naturens sportdryck utan tillsatt socker, färgämnen mm till nästa höst och den var ljuvligt god.

               

Anmälde mig till en nybörjar kurs i rallylydnad på Haninge som blev inställd. Anmälde mig då till samma kurs på Stockholm södra…som blev inställd    Kontaktade då Monika för att dra i gång vallningen igen. I maj sticker hon upp till Kopparberg med sina får och kommer först hem efter sommaren så det har varit ett långt uppehåll.  Brukar valla hos Kåre men först var han sjuk sedan jag, sedan kom värmen och då orkar inte jag valla men nu är vi i gång igen. Satan i gatan vilken utveckling lite vila har gjort. Tycker hon går så fint, men det får ni ta med en nypa salt  Tycker instruktören är snål med beröm så jag berömmer min hund själv i ett    Det är så roligt men dyrt att valla så har man inget mål och mening men vallningen skulle jag inte hålla på. Vallar oftast två gånger i veckan och det är riktiga höjdar dagar som jag ser fram emot. Vissa bilder har Monika tagit   

             

Bellas son Alan vallar mycket och det är så roligt när hon hör av sig om deras utveckling    Vi sågs på en kurs förra hösten och nu ska vi ses igen för lite vallning. Dom har egna får och har kommit mycket längre än oss. Här fick jag en bild när han ligger och håller fåren   


 

Tränar en del på Värmdö bk där ett härligt gäng håller till    Desiree och jag peppade varandra på Eskilstuna bk när jag vann. Någon helg senare kom hon med i Mora och då peppade jag på håll. Nu var det hennes tur att vinna vilket även innebar att dom blev svensk spår champion så Desiree bjöd på riktigt kalas i fredags. Delad glädje är dubbel glädje   


 

Fina Fox, Bellas dotter har varit ute och tävlat klass 1 med en  2:ra placering och första pris. Bra tränat Amanda   

 

Bellas son Brillo ( Pirat) var inte sämre han för han blev Klubbmästare i både lydnad och i fresstyle hos Skarpnäck hundungdom   


 

Underbara valpköpare som aktiverar och tränar med sina hundar    Blir så glad att dom vill hålla kontakten och skickar bilder lite då och då. Många har frågat hur det går för Aya?

Kan glädjande meddela att äntligen har husse Janne satt i gång med hundträningen och tagit vid där Sanna slutade. Han har blivit medlem i SBK igen och har planer på att tävla Aya i lägre spår. Han är med och tränar med oss på Värmdö och det är grymt att se vilka fina grunder sanna lagt på Aya och det ser riktigt lovande ut   


Jag och Axa skulle ha startat på Nynäshamn bk i startklass förra helgen men starttiden var så sen så jag fick stryka mig för annars hade jag inte hunnit till jobbet    Blev premiär på Haninge vilket inte har så lätt plan för nybörjar hundar. Störningar från alla håll på planerna. Redan 07.45 var jag på plats för att hinna värma upp och rasta hundarna sedan fylldes stugan upp med 25 tävlande. Lottade nr 16 vilket är lite segt men nyttigt för mig att stå och titta eftersom jag inte tävlat i lydnad på en 3 år ca. Nytt var att det är banvandring och så detta tjatande om ” momentet startar”    Å vilket fin känsla vi fick. Hon var verkligen med, fokuserad och så glad. Vi hade jätte roligt ihop på plan vilket jag inte kände att hon hade i Knivsta. Jag gjorde en liten miss och hon ngt snett sittande men så sjukt glad jag var    Tyvärr glömde jag min mobil med alla kort hemma men jag fick krita i köket så jag kunde köpa fika. Var en så fin höstdag så det hade blivit fullt med fina bloggbilder men så blev det inte nu. Vid 12.45 startade prisutdelningen och till min oerhörda lycka och förvåning fick vi åter igen kliva högst upp på pallen    Jag som ska vara så tuff och ball började gråta igen    Ni kan inte fatta vilken känsla det är att få vinna med sin egen uppfödning. Visst man blir alltid glad när hård träning ger utdelning men det är ngt extra när man själv fött upp dom  

   


Har skördat bland det sista i trädgården. Gurkorna frodas och verkar aldrig vilja sluta leverera. Smultronen ger inte upp och persikoträdet ser vackert ut men dom mognar aldrig. Mycket som fortfarande blommor i värmen. Har bara haft nattfrost en gång denna höst och väldigt varma dagar   


Costa Rica chili, så het så den går knappt att äta men jag får massor i år   

             



Mina papaya träd som jag drog upp från frön i våras   

           

Physalis, sockerärtor och under selleri. 


 


Imorgon ska jag valla igen och då har jag bokat två timmar. Bella ska få starta upp så hon kan hjälpa till när jag är hos Kåre och vallar. På lördag ska vi tävla på Nacka Cup    Ska bli så roligt. En tävling jag deltagit på många gånger med många av mina hundar och flera gånger har vi gått till final men väl där inga nämnvärda placeringar, men vi har haft buskul    Ser fram emot att träffa alla hundkompisar och framför allt få se Cornelia och Brillo ( Pirat) tävla ihop.



                                                                      Ciao / Susan   



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Fredag 3 maj 19:20

Så inleder vi sista helgen ihop med valparna vilket känns både vemodigt men skönt. Dom små liven har blivit jätte snabb och olydiga så man måste ha sten koll när vi är ute och dom är lösa för dom har inget konsekvent tänk utan vill hoppa högt och bra...

Av manhofs - Lördag 27 april 19:15

Små ludden växer så det knakar och har gått upp bra i vikt under veckan som gått. Vädret har däremot varit katastrof dåligt för att vara sista veckan i april och vi har haft nattfrost, snö eller iskallt regn hela veckan    Många trevliga besök som ...

Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards