Direktlänk till inlägg 10 februari 2018

Framåt.

Av manhofs - 10 februari 2018 21:06

Nu rör sig allt framåt och jag kan bara konstatera att allt blir så mycket lättare och positivare i livet när man blir av med smärta. Nu har det gått över en vecka sedan jag fick min kortisonspruta och foten är otroligt mycket bättre    Nu sover jag bra på nätterna och har åter tagit upp mina Power Walks med stavar. Försöker hålla vår form ifall snön faller ner igen och vi kan ge oss ut på skidor men det ser dystert ut för oss snöälskare   

Varje dag bjuder på nya vyer och det är härligt att kunna gå utan att möta en kotte   


                     

 

Old lady hänger på bra och hoppar utan hjälp in i bilen efter 9,3 km     



 

Mina första frön har nu börjat gro och det är så spännande  


     

Mitt arbete uppe i skogen har med gått framåt och jag är nu helt klar. Måste bara få tag i en lastbil med kran som kan hämta mina rishögar. Har tagit vara på lite av all ved, resten får naturen ta tillvara på igen men jag har burit bort allt så det ser rent och fint ut.


 


Som jag nämnde i föregående inlägg var min förälder på Ica Maxi och på min begäran plockade dom med sig färsk entrecote från Gotland. Nu var dom så smarta så dom tog en stor bit så deras dotter kunde bjuda på middag  

Så det blev onsdagsmys med gott i glasen och årets första grillning. Typiskt att det var minus 6 ute och blåste   men gott var det, otroligt gott faktiskt och potatislådan som mamma lagde smakade ljuvligt till   

 Brasan har brunnit varje kväll denna vecka då det varit så kyligt i 08 land. Bra att skogsbruket ger utdelning i form av gratis ved   


         


Fattar inte varför jag gav mig på vallningens ädla konst    Skulle ha låtit ludden vallat cyklar istället och sluppit alla sömnlösa nätter   

 Fasiken vad svårt det är och som om det inte är svårt nog börjar dom nu tjata om att jag ska vissla med pipa istället för som idag, gapa med muntliga kommandon   

 Fåren springer hit och dit, jag står fel och Bella lyder otroligt dåligt. Uppskattar mer och mer fårfiol och lammkotletter   

Envis (eller dum) tragglar jag vidare och har denna vecka kört 3 pass  


 


Efter att hon blev stångad och skadad har hon blivit osäker med fåren, vilket vissa får noterar och då utmanar dom henne och vill inte flytta på sig. Men det är sådant som kan hända i all träning, man stöter på problem och så får man bygga upp dom på nytt och hitta nya vägar.

Idag åkte jag ut till Ersta vik och Saras fina ställe där jag inte vallat på länge för att få till ett Power pass och stärka upp henne på lite yngre springiga får.


 

Var som att se en helt ny Bella som började lyda mkt sämre och ta för sig. Förutom olydnaden var jag riktigt nöjd och B tyckte det var toppenkul. Dessutom njuter jag själv av att valla på stora ytor och ängar, är så mycket roligare än att gå i liten hage och Bellas flanker blir bra mkt bättre.

Nu har jag bestämt mig för att börja vissla istället för att gapa. Kanske fungerar mkt bättre som alla säger men det är ju som att lära sig ett nytt språk    Men mina mål med vallningen är VP och tävla i Ik1. Har inga planer på att tävla i klass 2 utan brukset är och förbli min huvudgren som jag brinner för. Ska man tävla i 2:an är pipan mkt viktigare då djuren är på sådana avstånd att rösten inte räcker till.

Men i det stora hela går det framåt både för Bella och matte och till sommaren blir det start....tror jag  


   


                          Det var allt för denna gång. Trevlig helg kära läsare / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Av manhofs - Tisdag 16 jan 20:30

Bella är nu parad med Check    så förhoppningsvis födds en liten fin B-kull ve 10/11 med leverans ve 18/19.     Jag förväntar mig sunda och friska valpar som är sociala och öppna med stor arbetskapacitet i vilken gren man än vill hålla på med. ...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards