Direktlänk till inlägg 26 september 2022

Tävling.

Av manhofs - 26 september 2022 21:00

Så var det dags för min lilla Axa att starta högre spår. Vi hade turen att komma med på Nynäshamns bk och deras spårtävling, en klubb som jag trivs väldigt bra på även om det allt för oftast inte går så bra för mig på deras spårtävlingar    Har varit där några gånger och tränat både lydnad och uppletande. En ruta som jag tycker är väldigt svår och det tyckte Axa med men när hon fattade hur rutan gick kändes det jätte bra andra gången. Det enda som jag var orolig för var spårupptaget. Hon är så himla het så det brinner till i linan och hon kan bli grund, ligger spåret långt ut kommer vi inte ut ur rutan. Har tränat väldigt mycket spårupptag men det var på nervösa ben jag startade som nr 3 av 5 glada.

 

Upptaget var så klockrent och fint så jag bara rös och hängde på med fuktiga ögon. Så häftigt när man tränar ngt hårt så får man kvitto på att man gjort rätt, inte bara är fb bra    Spåret var väldigt kuperat och gick upp och ner så med en stark och het hund var det en pers att hänga på   men pinne efter pinne kom in och jag kände segervittring…tills det tog stopp. Spåret var borta och hur jag än försökte och Axa försökte hittade hon inte vidare. Det var första gången i hennes liv hon bryter/tappar ett spår och jag var helt paff. Utan snack är hon den bästa spårhunden jag någonsin haft upp i dessa klasser. Hennes höga tempo kan ställa till det i elit men hon är säker på pinnar, vinklar och har ett jäkla pannben att hon ska fram till slutet och alla delar är lika viktiga för henne men nu var det bara att leta sig ner till bilen och spårläggaren    Högröd och svettig som en tomat. Tyvärr gick det lika dåligt för ytterligare två med samma orsak och vi såg alla lika slutkörda ut. Inget att hänga läpp över så jag åkte ner till klubben för att titta på uppletandet dit endast två mallar tagit sig men då ringde dom efter hjälp. En lägre hund hade slitit sig med sele/lina och jagade rådjur så ett gäng äkte ner för att hjälpa till att leta. Gav upp efter ett par timmar då det stod klart att hunden inte ville bli infångade men senare på eftermiddagen fastnade linan i ett träd så matte kunde hämta upp sin buse.

Klubben bjöd oss som letade på hamburgare vilket uppskattades   


   

Kom med igår på Knivstas högre spår så med det i åtanke har jag tränat väldigt hårt i veckan. Självförtroendet får sig ju en stött kant och speciellt när man inte hittar någon förklaring. Oroade mig lite för att hon inte var så intresserad av att följa andras spår då jag oftast spårar själv men dom får gångerna hon går andras spår märker jag ingen skillnad, och hon blev ju Viltspår champion lätt som en plätt med Hp och dom spåren är 24 timmar.  Tur att bilen var fulltankad för spåren ligger en bra bit bort och sedan långt in på en grusväg. Hen som körde ut oss till spåren råkade köra lite vilse så jag hann bara rasta mig och Axa i panik så var det dags att släppa på. Inget roligt upplägg och jag kände stressen bara forsa. Vill gärna packa upp lina i lugn och ro och gå av Axa lite som är så het men nu blev det tvärt om. Spelade ingen roll, min lilla underbara Axa gör ett lika fint upptag som veckan innan och far i väg åt rätt håll    Prövade en ny sak denna gång och det var att ta med en vattenflaska och vattna henne två gånger. Tycker det är löjligt egentligen, vilda djur jagar i timmar och förföljer sitt byte utan att behöva dricka var 300 meter men jag tänkte att det kan ta ner tempot och få henne att lugna ner sig lite. Nu tog ju spåret 18 minuter med vattning så det hjälpte kanske inte så mkt    Gillar inte att prata tid i bruksgrenen spår. Vet att många blir impade av snabba hundar men tiden är viktig i rapport och sök. I spår ska dom arbeta noggrant och hitta alla pinnar och om det tar all tid är inte det än sämre spårhund för mig än en fartdåre som Axa som rusar runt. Bara jobbigt som förare att släpas runt och hålla emot i svår träng men när det går så bra som igår så rann tårarna  av lycka.

     

Min spårläggares bil hade laddat ut så batteriet var dött. Hade som tur var ett par startkablar i bakluckan så när hennes man kom startade vi upp deras bil innan jag kunde åka till uppletande rutan som låg i skogen. Av 8 tävlande bröt bara en som fick älg i sitt spår. Alla andra 7 hade FRAMSPÅR, hur ofta händer det och av vad jag kunde förstå hade många fullt med pinnar    Jag startade som nr två i en vindstilla ruta som låg i en brant. Skickar första skicket och som vanligt sticker hon i väg som en raket, tvärnitar 6 meter in och plockar första mjuka föremålet som hon skakade lite på. Andra skick hon går längst ut, vindar in vänstre bakre föremålet och kommer in så fint utan tugg, skickar höger och där plockar hon klockrent tredje föremålet men ser lite förvånad ut över att det gick så fort och enkelt så hon stannar, tittar på mig och spottar ut föremålet med en förvånad uppsyn sedan kom hon jätte fint utan tugg. Betyg 8,5/9 och dagens snabbaste hund    Så häftig känsla och åter igen gick jag med fuktiga ögon till bilen, så stolt över min Axa. Lite knepig och inte den enklaste hunden, så lik Reva och Lizzie med så mkt sisu och vilja   


Väl tillbaka på klubben var det budföring för lägre hundarna och sedan platsliggning med skott. Skönt när hela raden ligger fint i backen innan dom tog lunch.

 

Lite synd att alla klubbar jag varit på under alla år är så himla dåliga på att marknadsföra sina kök    Klubbarna skulle kunna tjäna så mkt pengar på ett bra kök för vi är alla hungriga som tävlar. Varför inte fråga köksansvariga inför en tävling vad dom kommer att sälja/ baka sedan skriva in det i PM:et? Fattar inte att klubbarna fumlar bort en chans till inkomst. Skriv in i PM:et ”Lena i köket kommer sälja varm tomat soppa med nybakat bröd eller Lenas nybakade bullar och toast finns till försäljning, Camilla grillar hamburgare eller Anders fixar toast. Jag skulle ofta lämna min picknic hemma då men har jag tagit med mat äter jag upp det. Köper inte en inplastad delicato bit   


Vädret var på topp och solen sken från en blå himmel    Kändes som 20 grader varmt och alla gick runt i västar och tunna tröjor. Kände inte riktigt igen Axa i lydnaden. Vi tappade Power och hon blev lite låg så jag fick jobba som sjutton för att hålla henne i gång. Vet inte om jag tränat för hårt dom senaste dagarna så tävlingen tog ut sin rätt, om det var solen eller ngt annat men det var inte vad jag var van vid. Tränar ju ytterst sällan på att det står två dommarlag på planen och det kan ha spökat. Fick ju bra betyg så det var väl inte så dåligt som det kändes men oavsett betygen brukar hon vara mkt hetare, snabbare. I framåtsändandet kom hon bara halva sträckan in till mig min lilla buse, hon ville springa fram och leta boll, får börja träna avslut men det övriga var  

Skallet är inte klart. Hon skäller väldigt högt men kan sätta i halsen och har börjat lägga sig ner. Vill inte bråka för mkt med det då hon i stället tystnar men när vi nu fick ställa upp helt bortvänt från domare/skrivare och TL som alla stod bakom oss tänkte jag ”yes jag kan fuska, ingen ser mina dk”   problemet var bara att Axa inte alls ville ha dom bakom sig så hon satt och lyssnade bak och tog inte ett skall…men hon satt   

 


Jag var så glad när jag gick av planen. Tycker hon är tapper och höjde sig mot slutet. Känns väldigt lovande inför framtiden och eliten. Kommer att tävla ngr/många startklasser i vinter för att vänja henne vid TL och domare som står närmare och nästa vecka startar vi en kurs i rally lydnad. Gjorde likadant med Lizzie och vi fick en fin utveckling ihop tack vare det.


Blev väldigt paff över att vi vann    Första gången vi vinner ihop jag och mina Axa. Så lik Lizzie men med Bellas tempo. Stod där och snyfta på pallen och halva vägen hem när jag tänkte på hela resan och hur Lizzie kom in i mitt liv tack vare att Kjell och jag pratade telefon. Lizzies blod rinner i min lilla Axa och oavsett vinster eller brutna tävlingar är det något väldigt fint och speciellt för mig.Lizzies syster är mamma till Bella   

 

 Nu är min Axa en elit hund   


  

Trädgården fortsätter att leverera. Ingen frost än men jag ska börja klippa ner och ta in blommorna i veckan. Börjar tröttna på sommarblommorna. Dags dom kommer in på vintervila och höstdekorationerna kommer upp   


             

Persikor här ovan men dom hinner nog inte mogna. Ska prova en imorgon annars får det bli sylt. Mamma behövde göra ärenden i Finland så jag och syster fick följa med och hjälpa till med banken och pensionsmyndigheten. Fick väldigt fint bemötande av hjälpsam personal på båda ställena och så vi fick en trevlig familjeresa ihop   


                         


Avslutar med den största odlarlyckan    Min Ökenros jag bar hem från Thailand för många år sedan blommar igen. Känns om att få 3 cert på en gång   


   


                                               Hej då/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards