Direktlänk till inlägg 4 december 2021

Axa

Av manhofs - 4 december 2021 18:52

Livet går sällan på räls utan man kastas hit och dit lite huller om buller. Tänkte skriva en blogg i onsdags då jag var så sjukt himla lycklig över lite olika orsaker som hänt i livet och underbar träning som veckan givit med löfte om snö i snar framtid men så han jag aldrig skriva och över natten förändrades livet till oro och sorg  


I tisdags åkte jag till Kåre och vallade till ett så fantastiskt kyligt och vackert vinterväder och jag tyckte det kändes riktigt bra. Kåres fru Inger gav mig några tipps angående Axas träning som fungerade super.


           

Så i onsdags ville jag fortsätta på dom nya råden och återvände men denna gång i en ny hage. Inför all träning är jag noga med att dom får mat 2 timmar innan för att förhindra magomvridning. Träningen gick åter så sjukt bra så jag kvittrade som en lärka när jag glatt ringde upp en bekant på vägen hem    Alla som tränar vet känslan av att haft ett extremt bra pass och får man till två bra pass så är man ju bara överlycklig i ett lyckorus.


           

När jag skriver så kanske det låter som om vi är så himla bra på vallning    men skulle en instruktör varit med hade dom förmodligen inte delat min förtjusning    men när jag nu vallar ensam kan jag unna mig känslan av att närma mig IK 2 och segrar, helt utan publik på en uppdiktad bana   

Allt handlar ju inte om att vara bra utan om att ha roligt, ha kontroll på hundarna som ska respektera fåren så att vi alla får ett fint pass och så var det verkligen. Efteråt ville jag röra på mig så vi gick 6 km stavgång följt av en skogspromenad så när vi kom hem vid 15.30 tiden fick ludden ett Dentastick tuggis var så tog vi en timmes siesta.

   


Inget var konstigt eller ovanligt, hundarna glada och busiga och matte mör. När jag vaknade var inte Axa pigg utan ville ligga i sin koja och sova. Skrattade lite och tänkte att jag tränat för hårt för min lilla buse som äntligen var lugn. Men när det var dags för middag ville hon inte äta och då är det knas för hon äter med mycket god aptit. Innan vi skulle gå och sova tempade jag henne men hon låg på 38. På morgonen ville hon inte gå upp och svansen låg under buken som en krok och gången var stel. Tempade henne till 40 men trodde det var fel på min temp men när hon inte ville ha frukost kontaktade jag Västerhaninge veterinärklinik som alltid ställer upp med snabba tider och har den där extra servicen för våra husdjur som små personliga kliniker ger  


   

Veterinären tempade henne till 40,6 grader men kunde inte vid undersökning och palpering av buk känna ngt förändring utan ringde djursjukhuset i Bagarmossen för utredning och dropp då feber över 41 är farligt för hundar. Fick direkt en tid så jag lämnade Bella hos föräldrarna innan fortsatt färd. Inte heller där kunde dom på ngt vis få fram en smärtindikation på Axa trotts kraftig palpering och böjprov. Hon gick stelt med krump rygg och stela ben som om hon har ont i buken. Nu blev hon inlagd med dropp för att få ner febern samt smärtlindring. Fy vad jag grinade när jag åkte där ifrån med bara ett koppel i handen   

   


Blodprovet visade på kraftigt förhöjt inflammationsvärde, ultraljud av buk visade inga avvikelser, livmoder, njurar och lever normala, anaplasma prov negativt, urinprov normalvärden men hon var trött, rörde sig stelt och hade fortsatt hög feber. Hon fick först mat på fredag kväll som hon slukade och har sedan dess ätit med god aptit men inte bajsat sedan i onsdags då jag såg att den var normal. Fy vad jag har oroat mig och gråtit och Bella har vankat av och ann och letat efter sin dotter. Så himla tråkigt och tomt att bara gå med en hund och trotts att vintern och snön kom med underbara dagar har vi inte kunnat njuta  


        

Tiger han är speciell, trotts att det är så kallt ska han ligga ute och hålla span och vägrar att komma in förens det mörknar. Han har nog inte saknat Axa   


 


Idag fick jag hämta hem henne. Dom kommer inte vidare och hon är bättre samt bajsar inte hos dom. Risken är att febern kommer komma tillbaka men då kommer veterinären ställa henne på en antibiotika kur och hjälper inte det blir det en kortison kur. Tårarna rann på mig när Axa hoppade in i bilen och bara kurrade ihop sig mot Bella och gnydde som ett litet barn och Bella oroligt men lyckligt undersökte varje del som luktade konstigt. Det är speciellt att ha en mor/dotter som är så fina mot varandra   

 


Vet ni att jag stör mig grymt när jag läser hund annonser och folk frågar ”vad kostar dom?” Som om det är det första frågan    Man vet ju redan att en bra hund ligger mellan 15–20 tkr och är man inte beredd att betala det ska man inte ha hund tycker jag. Det kostar att ha hund och har man inte råd med inköp har man nog inte råd med andra kostnader som följer. Den här räkningen är inget unikt. Hade det blivit tal om operation av livmoder eller tex inläggning för man har fått hunden sönderbiten på en promenad kan ni lätt dubbla räkningen eller 3 dubbla.

 


Vi åkte raka vägen till Skrubba för att få Axa att bajsa   för första gången sedan i onsdags. Tyckte inte hon var jätte pigg när jag tog ut henne. Visst bättre än när jag lämnade in henne men svansen hängde och hon gick lite långsamt. Gick ganska fort så började hon leta efter det perfekt stället att göra 2:an på. Likt Lizzie duger inte vilken skitbuske som helst utan platsen ska noga utprovas och så ska det snurras hit och dit men trots tappra försök kom inget och jag började bli orolig. Dom hade konstigt nog inte röntgat buk vilket jag bett om vid två tillfällen eftersom hon gick så konstigt men hon har aldrig haft diarré eller spytt så dom uteslöt magen. Men så efter mycket kämpande från Axa sida kom dom torraste korvarna följt av flera dagars lass med fin konsistens   och vet ni jag hade kunnat berätta för varenda kotte jag mötte att ” hon har bajsat” med ett stolt och lyckligt flin   

Lika lycklig och glad blev Axa som förvandlades totalt. Svansen åkte upp och hon började kampa med kopplet som förr och åter igen rann tårar men av lycka.


 


Älskar min lilla speciella Axa till måne och tillbaka och jag skiter fullständigt om hon aldrig får en minsta pokal i hela sitt liv. Vi har ett speciellt band hon och jag, en hund man har en gång i livet   och bara tanken på att vår tid redan skulle vara slut känns outhärdlig. 

   

Nu är hon hemma igen om med försiktig optimism hoppas jag det har vänt men samtidigt vet jag att hon fått både smärtlindring och dropp idag. Nu ska jag hålla koll på tempen och ta den varje dag   enligt veterinärens order. Lite motion och mkt mat så hon lägger på sig lite, hon är för tunn nu. Blir koppel promenader i några dagar utan att springa lös på tomten så jag ser att magens sköter sig.

 


Förra helgen var jag på Skansens julmarknad men några kompisar och syster. Väldigt trevlig dag på ett kallt och vackert Skansen följt av en god middag på restaurang Gothem. Personalen fick 10 poäng och min plankstek var över förväntan  

     

Vi har haft betygsamtal på skolan och jag fick två A, det Ni    Skulle inte några av mina barndomslärare tro på    Nu söker jag jobb och har varit på två intervjuer. Tycker det är roligt och utvecklande att gå på intervjuer och det är inte bara arbetssökande som borde bli bättre på att sälja sig själva, många arbetsplatser borde bli bättre på att presentera sitt företag och vad dom kan göra för dig för att du ska välja dem   


Att omskola mig var det bästa beslutet jag tagit och arbetsmarknaden står på vid gavel med ofantliga alternativ. Men lite tur börjar ett nytt kapitel snart i mitt liv.


Önskar mest av allt att jag kan sluta att torka tårar och i stället ser fram emot skratt så här på årets sista månad. Har nog varit ett ganska tungt åt på många sätt och helt underbart på andra så det blir svårt att summera men lycka och glädje måste alltid segra över sorg och smärta annars blir livet inte värt att levas.


 


                                                          Kram Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards