Direktlänk till inlägg 7 juli 2021

Premiär.

Av manhofs - 7 juli 2021 20:52

Så var det äntligen dags för premiär för Bella i elit spår efter två års väntan på grund av bortlottning och Corona och så blev det samtidigt premiärtur med husvagnen. Inledde morgonen med ett garantifel som Caravanhallen i Haninge ställde upp och åtgärdade med kort varsel. Antennuttaget var trasigt så det böt dom ut på morgonen. Skulle vara en hona men saknade hål.

     

Hämtade även ut mina västar där jag inte längre gör reklam för ett företag som jag aldrig mer kommer köpa något av  


 


Det går inte att ta långpromenader runt Heby bk så vi tog en långpromenad med bad här hemma. Ganska skönt att komma fram och kunna ta ett glas rosé direkt    Det blev ganska många vagnar med grillning på kvällen. Så himla roligt att träffa gamla och nya hundkompisar och bara tjata hund i ett par dagar   

 


Vi var 9 s t till start på lördagen och jag lottade nr 7. En otroligt het dag utan vind   

 


Framspår med en pinne bort som hon missade på kalhygget men jag tyckte hon jobbade så bra där under omständigheterna som vädret/torkan.

     

Väl i uppletandet var hon otroligt taggad och sprang som en gasell utan att lyda. Känner inte igen henne riktigt men det får fortsatta tävlingar visa vad det beror på. Först tolkar jag det som att hon kanske var lite trött efter spåret och hettan så huvudet la av och bena tog vid men det kan även vara att hon bara tyckte det var så jäkla kul för tjoho vad det gick med 3 föremål. Fick inte ut henne på djupet i hörnen och så var hon olydig och stannade inte när jag sa till, vilket hon normalt gör. Jaja hellre en pigg och lycklig hund en trött och seg men betygen blev 6,5 och då bestämde jag mig för att träna på lydnaden och ta dk. Att gå in med en orutinerad hund i denna hetta är bara av dressyr så antagligen tävlar man för att vinna eller för att förbättra sig. Är ganska ointresserad av att stå på en pall med låga poäng utan tar hellre med mig erfarenhet för Bella som att lyssna även om det är mycket folk på plan. Både Axa och Bella har inte fått träning med grupp och kommendering på länge och det visade sig ge olika utfall. Axa blev superfokuserad och gick ovanligt bra på sin tävling medan Bella blev tittig och lyssnade lite på Göran som var TL. Det roliga var att hon vet precis vad vi ska göra men hon var lite het och snabb men flera gånger som under foten korrigerade hon sig själv vilket gör att det ser lite ryckigt ut. Många trodde jag gav dk i dessa situationer men det var hon själv som korrigerade sin position. Jag sa till två gånger under foten. I inkallningen var tempot fint men hon la sig istället för att stå upp. På båda sträckorna i framåtsändandet röt jag till ”sakta” för det hade hon glömt för dagen…tjoho här kommer jag. Skallet kändes fint och krypet men när hon tog tungapporten gick det för fort och hon fick den snett så ena vikten petade in i ögat och hon la ner den. Då flyttade jag mig och gav dk så hon var tungen att ta upp den och komma in rätt. Hon tar den ofta fel men jag vill att hon ska lära sig att alltid komma in med den även om det blir omtag, inte lära sig att det är ok att lägga ner den och komma in själv.

Vid hoppet blev hon förvånad över att alla stod så nära så hon tänkte gå till dom och hälsa tills jag röt till sitt, då kom hon på sig med att ha gjort fel och blev osäker så hon tjuvade in på TL kommando. Platsliggningen avstod jag då jag inte vill lägga henne om det inte finns höga poäng i sikte.

Grattis Monica till en mkt väl genomförd tävling   


     

Det var en het och pigg Bella inne på planen och vi hade väldigt kul. Publiken gav mig mkt beröm när jag gick av vilket är roligt men dom kanske bara var snälla    Dom var även förvånade över att jag tog dk och flyttade på mig, lite ovana vid att man kan träna på en tävling men ni som känner mig och Lizzies resa vet hur ofta jag gjorde det med henne i början och det blev ju bra till slut. Jag var faktiskt riktigt nöjd och glad med tävlingen och vår premiär och känner hopp inför framtiden. Otroligt nöjd med min uppdatering från tidigare års tält till husvagn med   

   

Som tillbehör på vagnen valde jag en utomhus dusch så jag skulle kunna skölja av smutsiga skor, hundar och ta en dusch i stället för inne heta dagar. Oj vad jag njöt av att ställa mig under strålana på lördag kväll    Hundarna tyckte med det var skönt att kunna bli avspolade och så blev det svalt under vagnen där dom låg hela helgen.


   

För 5 år sedan var hon en valp, nu är hon en elit hund min Bella   


 

Väl hemma igen var det bara att sätta igång och vattna en torr trädgård. Allt är så vackert nu och mina sten växter står i blom   


          

Tiger är road av min fontän uppe i nya  dammen. Så fort jag kör igång den sitter han och tittar min lilla rödtott   

     

Inne i växthuset står allt i blom och bären gror. Kaktusen fick jag av en kund. En halvdöd kvist som nu är så fin. Skulle vilja åka förbi och visa upp den. Det var hans frus blomma som han inte längre orkade sköta om när hon gick bort så den stod utomhus och förfall. Han skulle bli så glad över hur fin den är nu .

         


Varje dagefter frukost och middag leker mor och dotter ett bra stund och dom har så roligt ihop. Ytterst sällan som hon sätter sin dotter på plats men det hände igår och då flydde Axa   


 

 


Odlar vattenmelon i säck.  Brukar fungera men vi får se i år    


   


Nej nu får man leva på gamla  minnen och meriter och träna mot nya mål   


 


                                            Kram Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards