Direktlänk till inlägg 21 juni 2021

Appell spår.

Av manhofs - 21 juni 2021 22:45

Tänk vad tiden bara rusar iväg. Tyckte jag nyss satt med ett gäng valpar och undrade vem som skulle bli min Axa och nu är dom redan så stora så det var dags för premiären på tävlingsbanorna för systrarna A. Både Sanna och jag hade turen att komma med på Heby bk, en klubb som ligger mig lite varmt om hjärtat efter många framgångsrika tävlingar där   

Hade bestämt mig för att åka upp på en premiär tur med husvagnen och träna i ett par dagar med Cicci för två veckor sedan men hälsan kom i vägen och det fick bli en härlig dagstur istället.

   

När vi var klara i skogen öppnade sig himmelen men jag åkte ner till klubben och åt lite mat och testade planen och det visade sig vara en bra plan. Axa fick för första gången testa pallen och målbilden fick bli 1 plats  


   


Samling kl.14.30 så jag hann promenera och bada ludden och lämna Bella hos föräldrarna där hon hade det betydligt skönare än i en het bil   

 

Lottade nr 9 vilket kändes segt i hettan. Sanna lottade nr 7. Hade bara ätit en tidig frukost men tog med mig picknic för att kunna äta lunch i skogen men det blev aldrig av så när det väl var min tur att knata ut var kl. över 16 och det kurrade i magen.

   

Axa var precis lika pigg som vanligt trotts den långa dagen med hög temperatur och drog iväg jätte fint men plockade ingen pinne på första sträckan. Jag blev så paff för hon är tokig i sina pinnar men nu var det inte minsta antydan till att markera en pinne, lite snurr i första vinkeln sedan var det fullt med betyg 7,5–8.

 

Åkte snabbt ner till klubben för att hinna få i mig lite mat och rasta Axa innan budföringen och platsliggning drog igång, alla 10 var med till klubben. Min förra klubbkompis Malin var med sin nya hund så det blev extra roligt att följa två ekipage man känner.

Jag har alltid tränat mycket budföring med mina andra hundar då Tyresö har väldigt bra tisdagsträningar där man kan träna det men trotts idogt tränande har jag nästan alltid nollat det då mina hundar inte har velat gå till någon mottagare   



 

Nu provade jag en ny taktik   och har inte tränat det mer än 5 gånger och då har ju tempot inte varit ngt problem men hon har velat tjuva från mottagaren eller inte velat gå till mig. Blev ju väldigt paff då jag ställde upp och märkte hur hon började varva upp med dubbla Turbo så jag bestämde mig för att ta ett dk och det var tur för i samma veva tänkte hon dra och det räddade ngr poäng. Hade inte räknat med att få några poäng i budföringen och blev så glad över hennes prestation trotts lite träning   

 

Syster Aya började skälla på en gök som gol under platsliggningen och min puls steg men Axa låg så fint med fokus på mig trotts att Aya gick upp och stack till matte, puh vad jobbigt.

Lydnaden gick över förväntan och jag var så lycklig. Lite små missar som det blir med unga hundar men hon var så fokuserad på mig och brydde sig inte om allt annat trots att hon aldrig gått på en plan med dubbla dommarlag och en TL som ropade väldigt högt och tydligt. När vi har tränat hopp har jag alltid haft 60 cm och först sista veckan insåg jag att det är 55 cm i appellen. Det tyckte hon var fjuttigt och slog i men sedan fick jag till det med fina hopp. På tävlingen fanns det ingen 5 cm ribba så alla fick hoppa med 50 cm som låg i den klassen. Ångrar att jag inte bad om att få hoppa på 60 cm för det blev ett litet islag som jag misstänkte.

Helt omtumlad gick jag av planen så lycklig och stolt över vår debut och för första gången med en hund som jag själv fött upp, det kändes speciellt.

Tyvärr räckte inte poängen till en uppflyttning för Aya och Sanna men det ser väldigt lovande ut inför framtiden    Dagen efter började hon löpa vilket förklarar en hel del av hennes konstiga uppförande även när vi tog ene promenad efter tävlingen .

       

Hade aldrig kunnat tro att poängen skulle ta oss upp på pallen och en fin 2 placering men jag blev så klart jätte lycklig och stolt som en höna över mina fina Axa som levererade så fint   

       

Tittade på en fin bild av oss fyra tjejer och tänkte att " sådan matte sådan hund" stämmer.

Aya är slank och smal som sin matte och Axa kraftig som sin matte   

 

Igår njöt vi av en sval dag på sjön med bad och mys    Provade att fiska med det blåste för hårt så vi hamnade i vassen hela tiden så det blev bad istället. Tiger låg utslagen på bron där det blåser skönt.


       

En dag skulle jag städa i uterummet och lyfte ett bord och spettade mig själv på en grillgaffel som gick ner nästan en cm. Blödde inte så farligt så jag gjorde rent och tycket jag hade tur att den inte tog i pulsådern    Tyvärr började det svullna upp och göra hemskt ont men innan man åker in till Haninge akuten måste man ringa 1177. Efter 20 minuter var jag nummer 72 så jag hoppades att det skulle gå över under natten men kl. 5 vakande jag med hemska smärtor så det blev stelkramp och penicillin. Doktorn sa ” se upp för falska vänner och små sår” och han hade rätt.

   


Brorsan fyllde jämna år så det firades på ett lite lugnare Corona sätt men vi hade jätte roligt och allt var så gott   

         


Vi besökte Gröna lund för en 5 kamp. Varmt sommar väder men väldigt mycket folk och inte vidare Corona säkert med lång väntetid, upp till 45 minuter på det mesta. Men vi hade buskul och avslutade med en god Schnitzel och en Weissen   

   


Nu vänder det och vi går mot mörkare tider men jag har nog en till rolig sak att skriva om innan jag säger Trevlig Midsommar   så jag väntar med det. Nu ska jag gå ut i trädgården och njuta av den tunga doften och varma kvällen och lyssna på mina porlande dammar.

   


                                          Stay safe/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards