Direktlänk till inlägg 18 maj 2021

Livet.

Av manhofs - 18 maj 2021 22:00

Livet rullar på med lite tröga steg och jag får inte flyt i något just nu. Alla runt omkring mig strular och det tar energi och ork. Däcken och lite annat som skulle ingå i bilkköpet har fortfarande inte kommit och det är mail och samtal hit och dit med löften som inte hålls. Gruset som jag skulle få utkört står i vägen men ingen traktor kommer trotts löften i ett men idag kom en ny kille och kollade på jobbet så förhoppningsvis blir det av nu. Begravning av en släkting i slutet av månaden och lilla Lizzie vars liv närmar sig sitt slut. Nej det är inte mycket som är roligt just nu    men mina A hundar sprider ljus i mörkret   

Sakta så sakta kan man ana att det även kommer bli en sommar detta år men det går lite motigt. Några få dagar har varit riktigt härliga annars blåser ofta en kylig vind som gör att odlingarna gror långsamt. Skönt när det inte är för hett tycker jag och flock som gav oss ut i spår skogen en dag. Men det var så kallt så vi kunde inte ens äta lunchen utomhus utan vi åkte hem och åt i värmen  

Bella jobbade på så bra och jag bara längtar till tävling för att se vart vi står.


       

Axa, my little darling öppnade upp spåret riktigt dåligt. Småregnet började dra in och det blåste iskalla vindar så jag funderade på att ta av henne men på något vis kom hon med en pinne, nästa ben blev bättre men då gick hon över pinnen men sedan satan i gatan då bara borrade hon ner nosen och gasade på. Kämpar med tempot som är som sin mors, ngt för högt. När jag la spåret visste jag inte att det var en plats där man lägger djurkroppar och slakt rester men när jag upptäckte det var det försent. Vidrigt att man får dumpa allt i gropar på detta vis men som ni ser på filmen har min träning på att hålla sitt spår gett resultat. Oj vad hon fick beröm min lilla darling  


 

     


Lizzie får gå med och lägga spåren med mig och bära slutpinnen. Förr fick hon en egen liten pinne men hon älskar slutet mer så då får hon den uppgiften som hon älskar. Bra störning för hundarna som ska spåra när hon har irrat hit och dit med. Hon får alltid ett uppletande som hon älskar men för någon vecka sedan började hon med ngt nytt som jag tycker är lite roligt    Det började med att hon kom in med en plånbok som hon inte ville släppa. Hon har aldrig vägrat att släppa ett föremål så jag blev helt paff men se under plånboken låg en puck så hon hade svårt att hålla tungan rätt i munnen kan man säga. Hur det gick till den gången vet jag inte men efter det har jag haft koll och när hon gör det går det jätte fort och alltid när hon är på väg in till mig. Hon tar aldrig ett föremål och sedan springer bort. Har hört talats om detta men vet inte hur det bedöms så jag frågade i en bruksgrupp på fb och det blev såklart många svar    Nu får min gumma ta hur många hon vill sin sista tid i livet men mkt beröm men jag kommer att träna Axa på att ta ett i taget  

 


Axa och jag åkte ut till SSBK och träffade Cornelia och Pirat en dag    Han har blivit en stor och tjusig kille och dom två hade så roligt ihop. Vi tog en lång promenad i skogen och som dom busade. När jag köpte tillbaka Pirat så lärde han Axa att bada för hon var en kruka. Sedan dess har han blivit en badkruka men denna gång lärde hon brorsan att bada    Vi tränade lite med och jag fick lite tipps på snabbare läggande. Provade en budföring med och det kom Axa ihåg trotts att jag sist gjorde en i oktober, man ska inte nöta  

   

   

Men varmare kvällar tog det fart i naturen och nu doftar det ljuvligt och det är färggrant i trädgården    Jobbar mycket ute i trädgården men när det drar in en skur kutar vi in. Jag hinner inte öppna fb innan dom slocknar som små ljus i sina kojor   

           

 

Gräddade fåfflor en dag. Det var så kallt och regningt så vi fick låsa in oss i lusthuset men det var så gott så jag hann inte fota en våffla   

 


Åkte och vallade för första gången på länge då Bella har löpt och då får man inte träna någon stans. Axa gick fint men Bella var så himla olydig så det var inte klokt    Blåste mig röd i pipan som jag sedan spottade ut och gapade…kul med vallning  

Åkte sedan till Fintuna och la spår men det var lite för optimistiskt av mig. Det blev så himla hett så jag höll på att tuppa av i mina varma kläder. Nästa gång det är så här varmt blir det en gren och inte flera   


             


Lizzie och jag la ut två spår sedan satt vi i skuggan och flämtade. Axa tyckte det var varmt och hade för dagen en lugnare tempo och klarade övergången men hon blev trött på slutet vilket jag helt förstår, miss av matte men hon blev så glad över sitt slut.

Bella tuffade på precis som vanligt, oavsätt regn eller sol, hetta eller kyla, min ostbåge   


           

Förra året ville jag köpa mig en ismaskin men jag var försent ute och alla tog slut när det blev varmt. I år var jag ute i tid och nu har jag en ismaskin. Så skönt att ta ett glas iskallt vatten när man jobbar sig svettig i trädgården    Med värmen fick dom börja bada och det älskar dom. Bella blöter sig en eller två gånger sedan vill hon gå och nosa och Axa springer längst kanten och vallar på simmerskan Lizzie som aldrig vill komma upp.

    


För en 25 år sedan byggde Leffe som är den händigaste människan jag känt, dessutom den noggrannaste min första hund bur till min Volvo 745, sedan blev det en 855.a men till V70 fick jag låta göra om den då den var för stor. Nu har jag bytt bil till en 7 år yngre Volvo V70 men då passar inte buren längre    Frågade på två ställen om dom kunde göra om buren men se det gick inte, bättre att sälja och köpa en ny. Nej jag älskar min hund bur som har så små hål så ingen valp kan stoppa ut nosen och tugga. Järnet smide fixade det direkt och så bra det blev   

Man behöver inte alltid köpa nytt om man träffar på rätt människor. Ny skur som drog in och då gömde vi oss i uterummet, lika trötta hundar denna dag, det sliter nog att jobba i trädgården med matte   


      


På söndagar går jag och Axa en tävlingslydnadskurs på SSBk. Måst erkänna att jag har saknat lust och energi till alla former av lydnadsträning och mår jag inte bra tränar jag inte för det känner hundarna och så blir det tokigt. När allt har lugnat ner sig och bitar fallit på plats i livet kommer det ändras och jag har inte bråttom att tävla. Men för första gången på länge kom jag hem på söndag kväll och kände mig taggad. Tycker hon utvecklas så fint och har både gas och broms. Förmåga att koppla av lär jag alla mina hundar från andra veckan dom kommer hem till mig. En underskattad träning som man får med sig hela livet ihop med sin hund och som gör att dom kan maxa inför tävling och återhämta sig inför nästa gren. En brukstävling är lång och innehåller många moment där skallen och kroppen måste fungera, blir svårt om dom bränner energi på att gnälla och vara oroliga. Så pratar instruktören vilar Axa och matte lyssnar   

 

   

 Nu är det bara två veckor kvar av skolan sedan är jag utbildad vårdbiträde   Fortsätter jag till undersköterska är det en termin till minst vilket behövs om man vill få fast jobb.

Köpte en kartong nötnacke till ludden som vägde 8 kg. Riktigt fina ben med mycket att gnaga på. Gamla bilen ska säljas så jag har bokat in en rekond. Dom kommer hem och utför den, får se hur det blir men det lät bra   

   

 

                                                              

 

                                               Ciao/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards