Direktlänk till inlägg 20 april 2021

Höftledsröntgad.

Av manhofs - 20 april 2021 22:00

I torsdags kl.14.30 röntgade jag min lilla Axa och det är första gången som jag är så nervös över det. Blev ännu värre när jag kom dit och inte fick följa med in    Hade följt en fb inlägg där en tjej ville veta vart man kunde åka och röntga sin hund men fick följa med in och då var min veterinär med på listan, skönt för jag ville inte heller lämna ifrån mig henne. Nu var det snudd på att jag ångrade mig men så känner jag Christine som har kliniken och vet att hon är väldigt fin med djur och otroligt duktig på att röntga så det var bara att jobba ner paniken och sätta sig i bilen och plugga, men inte innan hon hade glidit in i dimman   


 

Blev så förvånad när jag fick ett Mail från SKK redan på fredag morgon med ett så fint resultat    Faktiskt så är det näst sämsta resultat på alla mina hundar förutom Gretzky som hade C men jag kommer inte ringa och gnälla på uppfödaren över ett B   


 

Den eviga diskussionen är ju när ska man röntga. Vissa som mig röntgar tidigt och får fina höfter och vissa väntar länge och kan få dåliga. Personligen så skulle jag vänta om jag hade en större och tyngre ras eller om jag ansåg att individen behövde det men jag har haft så många olika raser och hundar och i princip så har dom alla fått samma motion och kost. Lite mindre matrester nu när jag inte har restaurang längre men jag köper alltid en valp på våren som tränas upp, får springa mycket lös i skog och mark för att dra skidor sin första viner och aldrig har det blivit fel. Hade det nu blivit fel så är jag helt övertygad om att felet låg i aveln och inte i hur jag har behandlat min valp. Jag är noga med vikten, fodret, dom får inte hoppa högt eller vrål springa efter cykel mm så i princip varenda valp som hamnar hos mig har levt sitt första år på samma sätt och jag har ett väl beprövat system på att dra upp mina hundar till fria höfter.  Nu hoppas jag så klart att det går minst lika bra för hennes syskon.

 

Blev så glad när Amanda hörde av sig med ett litet inofficiellt resultat från hennes och Fox debut i rallylydnad       Kommer bli spännande att följa deras karriär inom olika grenar, dom har alltid så roligt ihop på filmer hos skickar med mycket glädje och fart  

     

I torsdags kväll hade vi vårt sista medicine prov som jag hade pluggat väldigt hårt inför och det belönades med A. Tänk att jag kände en sådan fasa för medicin kursen och nu när den snart är slut känns det tråkigt. Ett väldigt spännande och intressant ämne.

 

Lizzie är lika pigg och busig som vanligt och det är otroligt att tro att hon ska fylla 10 år i maj. Nosen har börjat låta lite mer, som hon är snorig och täppt i näsan men vi tar en dag i taget och njuter av varje stund    Här leker hon med Axa och sin boll som hon älskar, det är Guccies gamla boll  


             

Har satt fart här hemma och oljat in alla balkonger så dom glänser nu   


     


Hammockarna är uppackade och tvättade och så passade jag på att tvätta ur dynboxarna   


   

Full av lycka gick jag in i lusthuset för att ta ut alla möbler i fredags men möttes av svartmögel på väggarna och allt som stod öppet    Höll på att börja grina. Var bara att sätta igång och skrubba hela lusthuset från golv till tak och tvätta varenda pinal så det blev mycket extra jobb. Pratade med grannen om det och han trodde det hade med en fuktig vinter att göra. Måste tänka ut en plan till i vinter för det här vill jag inte göra en gång till. Fick lust att tutta fjutt på skiten.

                 

Först på söndag kunde jag ge mig på att tvätta fönstrena som skiner, men 96 stycken är inte roligt att tvätta   


 

Eftersom Axa blev sövd i torsdags har dom fått en lugn helg med bara hopp och lek och det märks att det tar. Visst släpper man dom lösa far dom hit och dit utan att känna efter men hemma har hon varit lugn och sovit ovanligt mycket   

Vallade med Bella förra veckan men nu gick hon i löp och då passar det inte att jag åker dit. Skulle ha börjat en vallkurs med Bella så jag tänkte att det var väl lika bra att ringa dit med och höra efter, nej vi fick inte var med på kurs heller. Jag har haft 3 hanar och aldrig har jag valt att inte träna för någon tik löper men det är kanske nya tider nu  men jag spar massor av pengar   


         

Trädgården har fått massor av kärlek och rader med nya frön är sådda men inte i land då det kommer bli minusgrader nästan hela vecka  på nätterna. Plantorna är omplanterade i större krukor och mitt blåbärsland som gav flera liter med blåbär förra året har fått ny jord och gödslats upp.

                  


Mitt projekt med parkeringen är klar och nu kan jag ha många husvagnar på tomten    Jag kommer få hem 12 ton grus när min granne får hem sin traktor och kan köra ut allt   och så ska kurvan för att kunna backa in husvagnen rundas av så slipersen ska bort. Jag har planer på att göra om uppfarten i framtiden så innan dess får dom ruttna slipersna ligga kvar. Igår och på torsdag kommer företag hit för att lämna offert på ett nytt litet projekt jag vill ha gjort men mer om det när det är under produktion   

 

   


Inne i växthuset blommar jordgubbarna och vindruvorna är på väg och inne blommar svärmors tunga så våren är på G även om vi får ett litet bakslag vädermässigt. Min backe med vitsippor är otroligt vacker nu, som en vit matta när solen skiner så det finns mycket att glädjas över   

       

Det var lite av vad jag har hunnit med. Ny vecka och nya äventyr som jag ser fram emot väntar / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards