Direktlänk till inlägg 12 april 2021

Hit och dit.

Av manhofs - 12 april 2021 22:00

Så är en underbar påsk över som bjöd både på värmande sol och iskalla vindar om vartannat. Har hunnit med så mycket trevligt men ätit lite för mycket gott men det hör påsken till   

Hobbyodlaren satte i gång och tömma boden på alla blommor som varit på vinterkollo. Alla fick sig en dusch och genomgång med saxen innan dom sattes in i växthuset. Ett tungt jobb då krukorna väger mycket men ett år till borde jag tya    När boden var tömd skulle den stor städas och så gjorde jag i ordning mina hundsaker så jag lättare kommer åt allt i en organiserad ordning.

     

Har varit på väg att plantera ut alla mina Alovera kaktusar men kylan sätter stopp för det. Dom är så taggiga så det går inte att gå in i växthuset nu men jag skulle vilja plantera om alla mina sådda frön som nu är fina plantor. Känns ju lite dumt att vårda sina blommor hela vintern för att sedan sätta ut dom i frost och snö   så jag får ha tålamod men till helgen tror jag det kommer att gå.

Det blev ett en härlig dag med Påsk vallning och jag är så nöjd med min lilla Axa som har ärvt mycket från sin far Duncan. Hon har ett naturligare avstånd till fåren och flyttar dom lättare än vad mamma Bella gör. Hon har ett väldigt lugn hos fåren och stressar aldrig upp sig vilket gör mig så glad. Man drömmer ju som uppfödare att förstärka och förbättra det man avlar fram och med just vallningen och spåren har jag verkligen lyckats med min Axa   

Kåre och Inger har det verkligen fint hos sina djur. Alltid rent och välstädat med fina bäddar åt djuren att ligga på   


       


Min lilla röd tott till Tiger lapar sol på fönsterblecket. Varje morgon efter frukost kutar han runt och sätter sit om solen skiner och spinner så jag känner det på glaset    Tog en tur in till stan för lite ärenden och som vanligt köpte jag med mig en bukett från Hötorget. 50 kr tar dom för vackra buketter som denna och minst en vecka brukar dom står, man måste vårda och skämma bort sig själv  

Känns så tråkigt att åka förbi i bussen och se på mina tomma arbetsplatser. Saknar alla kollegor och gäster som kommer med förväntan till sina favorit artist eller lag men till hösten hoppas jag få börja jobba igen  


       

Fönstrena är nytvättade och gardinerna utbytta. Det känns så skönt och vad vackert det blir att titta ut genom spegelblanka glas. Den gråa hinnan som eldning ger är borta   Ludden lapar sol när matte jobbar   




   


Som traditionen bjuder höll jag i en liten Påsk lunch /middag och jag är så lycklig att mamma var med oss    Den 4/3 fördes hon akut med ambulans till SÖS efter ett år med magsmärtor. Man kan säga att hon är ett offer för Corona för hon har inte fått hjälp. På min födelsedag den 25/6 svimmade hon nere i Nynäshamns hamn efter vår lunch och det var första gången jag fick reda på att hon inte mådde bra utan hon har gått och lidit i tysthet. Efter det är det bara som en mardröm över hur dålig sjukvården är i Sverige idag. Mamma fick inte träffa någon läkare för det var Corona utan hon skulle ringa ambulans om hon blev dålig. Sedan var läkaren på semester och när hen väl kom tillbaka följde värdelösa undersökningar som blodprov vilket inte talar om vad det är för fel på magen. Under hela tiden fortsatte mamma att få kramper och svimma efter vissa måltider och jag misstänkte gallsten men inte läkaren som skickade henne efter många turer på en annan undersökning som såklart inte visade på fel. Till slut ringde dom ambulans som kom men inte ville ta med henne utan rekommenderade en Alvedon. Nytt läkarbesök hos husläkaren som gav någon ny medicin men nu sa mammas kropp upp sig och hon fördes svårt medtagen till sjukhus. Man blir ju så orolig och dom värsta tankarna dyker upp i huvudet på vilken sjukdom hon kunde ha, som en långt gången cancer eftersom hon aldrig blivit ordentligt undersökt men under dom 48 timmarna som hon låg inlagd och inte orkade/kunde prata fick jag aldrig prata med någon ansvarig sjuksköterska eller läkare som kontaktade oss utan man fick ringa avdelningen som inte hade någon information att ge. Tycker det är riktigt dåligt av SÖS. Har man någon man älskar som ligger så pass sjuk som min mamma var borde någon orka lyfta luren och ge oss anhöriga två minuters information. Nu visade det sig vara gallblåsan som blivit deformerad efter lång tids inflammation så den fick dom operera bort och så gick dom ner via munnen och avlägsnade gallstenar som satt i gallgångarna via ERCP. Hon hade en så kraftig inflammation i kroppen med hög sänka så hon fick ligga inne i 5 dagar med intravenöst antibiotika innan jag kunde hämta henne. Allt denna lidande känns så onödig och kunde ha undvikits om hon hade fått hjälp tidigare. Tänk vilken smärta att gå med gallstensanfall i ett år utan att få hjälp. Väl hemma återhämtade hon sig inte och jag tyckte det var konstigt?

Återhämtningen brukar vara snabb när man avlägsnar gallblåsan och stenarna men å andra sidan hade hon inte kunnat äta på länge så jag trodde hon var svag på grund av bristande föda och näring. Då ringer läkaren tidigt på morgonen efter två dagar och säger till pappa att hon gått igenom mammas blodprov och hon har farligt låga saltvärden i blodet så han var tvungen att snabbt ta sig till apoteket och köpa medicin, hon höll på att drabbas av hyponatremi. Kollar man inte det innan man skickar hem en patient som legat inne?

Förutom mänskligt lidande som mamma fick utstå så har hela det här kostat väldigt mycket men två veckors hemsjukvård då hon fick dagliga sprutor och såromläggning mm. Jag är bara så glad att mamma är kvar med oss men besviken på hur systemet har blivit. Ska man ha privat sjukförsäkring för att få hjälp idag?

Eller så ska man orka bråk ordentligt och har folk runt omkring sig som krigar för en.

     

 

Vi åt kall buffé  sedan tog vi en promenad med ludden. Syrran och jag hade Påsk pyssel som vi lekte med sedan hjälptes vi åt med middagen. Grillade först lammsteken som var fylld med färska kryddor från eget växthus som vitlök, mynta och gräslök sedan åkte den in i ugnen. Självklart blev det finsk memma till kaffet   

Dagen efter var det snö igen så vi prickade rätt dag att festa på  


 


Träning går framåt och lite bakåt men vi har roligt och arbetsviljan är enorm hos både mor och dotter. Lizzie får gå i midjebälte och vara spårläggare med mig. Första pinnen får hon plocka upp sedan bär hon med sig den hela spåret och visar så stolt upp. Självklart får hon hela tiden beröm över sin enorma bragd att bära sin pinne   och svansen vajar lyckligt   Hon funderar nog på varför det tog 9 år innan hon fick behålla sin pinne?

  När jag lagt spåren blir det bara en kort rastningspromenad med alla en och en sedan sätter jag mig och pluggar. Eller försöker att plugga för min lilla Axa som aldrig ville kela tidigare har nu vant sig vid mina stunder av tvångshångel och kommer själv för att mysa   Lizzie får tugga sönder sin skatt när jag pluggar. Tänk det hade hon inte fått göra för ett år sedan, då hade det låtit " Hallå    SKA DU TUGGA SÖNDER 22 poäng?   


         


Axa fick sig ett ängs spår som gick in i skogen och det löste hon riktigt bra. För högt tempo men nu är hon väldigt noga med pinnarna även om hon helst spårar vidare med pinnen i munnen. Har slutat att berömma så fort utan väntar in att hon vänder sig om och söker kontakt för att så småningom först berömma när hon är på väg in.


 


 
 
Bella skötte sig så bra och jobbade noga vid pinnarna och struntade i allt vilt vi såg, en riktig dröm att gå där bakom en dag som då. Lycklig buse med sin boll när vi var klara   

Det är roligt att ha två hundar på olika nivåer. Det är så lätt att glömma alla mil med spår man lagt för att nå dit man är idag men så får man klura med den yngre och plocka fram gamla trix från tidigare hundar. Dock så är Axa och Bella väldigt lika i sitt sätt att arbeta och dom två hundar jag haft som har mest motor och arbetsglädje så man måste vara noga och dämpa för att inte få slarv.

     


 
Tog en promenad till bondgården och besökte alla kalvar. Har blivigt många mil stavgång men det behövs under påsk   

       


Ludden få vila när jag fikar efter spåren för att samla energi till uppletandet och det njuter dom av   

Lizzies nos fungerar utmärkt än så hon får 5 föremål till hennes lycka   

       


Åkte till en ny skog med väldigt mkt vilt. Det var jätte kallt och blåste så jag trodde håret skulle lossna    Det var så varmt hemma så jag tog med mig för tunn jacka vilket var omysigt så jag fick sätta mig i bilen och plugga/fika. Betydligt skönare att klä av sig en jacka än att frysa så det misstaget gör jag inte om…på ett tag  

Bella böt till vilt en gång men då korrigerade jag så när vi såg rådjur nästa gång valde hon bort det. Däremot fick jag plocka två pinnar denna gång. Jag la spåret högt upp på ett berg där det blåste och jag såg att när hon gick med vinden från fel håll försvann pinnens doft.

   

Axa fick sitt längsta och svåraste spår på 1km med 7 pinnar för en liten utvärdering. Nästa spår kommer bli roligt och lätt igen. Det löste hon galant utan minsta problem innan jag släppte på trycket i linan på väg ner för berget. Tyckte hon spårade dåligt ner och kollade lite hit och dit så jag var säker på att hon skulle gå på min luring och fortsätta välja stigen ner. Nej hon hade full koll och visst gör hon en liten markering som jag inte såg förens jag tittade på filmen, MEN hon tog inte upp den. Ramlade efter att jag stängt av mobilen men lät henne frispåra men då gick hon bara över slutet som låg 91 meter bort. Så hon är som en hopphäst, tappar man skänklarna river dom och tappar jag trycket i linan går hon över   


     


Körde uppletande i en ny ruta och både L & B skötte sig galant. Axa blev för vid och for utanför rutan både hit och dit men däremot plockade hon ett extra föremål i form av ett handtag. Positivt att hon vill apportera så man får ta med sig det som var bra. Hennes höga tempo likt sin mor ställer till det lite men Bella har utvecklats så fint så med tiden tror jag det här kommer bli lika bra. Måste börja träna med andra så det blir nya dofter och föremål för tösen.


   

 

 

Besiktade bilen och mitt lilla gulliga släp från 1966   BIlen gick igenom UA men mitt lilla släp fick 2 st 2:or, hjullager och stötdämapre. Dyrt att laga så nu vet jag inte hur jag ska göra   Kankse lika bra att sälja henne och hyra när jag behöver ett släp. Känns bara så tråkigt då jag tycker om min lilla kärra och det var hennes sista besiktning sedan blir hon veteran och besiktningsbefriad. Hur hittar man någon som vill ta sig hand om en så gammalt släp ?

   

Ja det var liet hit och dit och upp och ner. Nu väntar en ny vecka med spännande aktiviteter som Ni får ta del av nästa gång vi hörs och så har jag mitt sista medicinprov på torsdag som jag kämpar med    Imorogn blir det en dag i vallhagen och så lite annat skoj   


                                              Stay safe/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards