Direktlänk till inlägg 19 mars 2021

Uppfyllt mål.

Av manhofs - 19 mars 2021 21:45

Igår körde jag äntligen upp för ett BE körkort så jag nu får framföra ekipage upp till 7 ton på vägarna och klarade det    Blev så himla glad så det är inte klokt  och mitt mål blev äntligen uppfyllt 


 

Vädret var inte med mig då det drog in snöstorm precis under dom 30 minuterna jag körde och släpet som körskolan höll med krånglade. Jag sa till min körledare redan innan vi lämnade att det var fel på kulkopplingen men hon ville inte lyssna och menade på att det var väderslitage… vadå en koppling måste fungera smidigt oavsett vädret. När vi kom fram klarade vi knappt att koppla av det så jag tyckte nästan lite synd om min körledare. Hon slet sig svettig för att få det att fungera. Tog 10 minuter att få av släpet så mina nerver var i darrning. Hade kunnat gå den enkla vägen och kört upp för B96 som inte har ngt teoriprov och lättare säkerhetskontroll av ekipaget men pris skillnaden är liten jämfört vad man lär sig och hur mycket mer jag nu får dra. Först gick vi igenom registreringsbevisen på bil/släp och jag fick redovisa för olika vikter, sedan fick jag genomföra en hel kontrollbesiktning av släp/bil och peka ut vad som fanns under motorhuven och hur det fungerade sedan gå igenom allt på bil/släp, testa alla olika bromsar och kolla i släpet och redovisa vikter, snurrning och TYA tabellen sedan gav vi oss ut i trafik. En väldigt lugn och sympatisk man som jag hade så jag blev själv lugn efter en stund in i säkerhetskontrollen. Glömmer du ngt moment av säkerhetskontrollen blir du inte GK så jag var lite nervös för det.

 

Men körskollärare var så nervös inne på kontoret eftersom släpet krånglade så hon sprang från fönster till fönster och kollade på vad vi gjorde   men just dom två gångerna jag behövde koppla på/av släpet gick det lätt. Jag lurade min lärare och såg ledsen ut men hon såg så förtvivlad ut så innan hon hann säga ngt började jag skratta och tjoa. Hon var nog gladare än mig hela vägen hem    Övningskörde själv med hyrt släp från Cirkel K som är billigt att hyra på 4 timmar för att träna på att backa och det var tur det för jag fick backa två gånger runt gatuhörn och det gick bra.

 

Hobbyodlaren Susan har haft sorg   då mitt limeträd packade ihop och närmade sig ett tillstånd då inte ens bästa hjärt och lungräddningen såg ut att hjälpa. Tidigare har den övervintrat uppe i vardagsrummet i solen men i år skulle jag göra som proffsen, den fick stå svalt i mörker. Gick ju åt pipan    Efter veckor av omvårdnad gav jag upp förra veckan och tänket bära ut den till växthuset men vad skådade då mitt norra öga    små spröda skott som kikade fram    Jag fy fasiken vad glad jag blev och hela krukan fick sig en kram och kuttrande kärleksord när jag bar upp den igen   


   

Målbild är viktigt i både arbets och idrottslivet så jag lät valparna vid 1 veckas åder studera en apportbock    Visserligen var Axa den enda som inte följde min övning med intresse utan vände ryggen till men tydligen har hon lyssnat än då    Ingången på tungen kommer Ni inte få se så länge jag filmar för jag vill inte riskera att hon tappar den på sina utsökt vackra tassar men dom är jätte fina.


 


 
 

Jag hyrde AW hallen en dag för att träna lite lyd/agility och vi hade jätte roligt men en timme blev för länge för oss båda. Satte oss visserligen ner och tränade på passivitet då med vilket hon köper jätte bra trotts att det är ett himla liv i hallen. Undrar om agilityhundar hör sämre än andra hundar för förarna skriker som bara den    Annars en trevlig sport som jag kommer att trivas i, ska bara investera i tajts och dyyyra gympadojor i starka färger  


       


Blev så himla förvånad när vi hade lektion igår kväll och hon hade utvecklats och var bättre än gången innan. Tänk att man faktiskt blir bättre av att träna eller så får man bara mer tur   


Axa älskar agility och älskar alla hinder och helst dom höga och gungiga. Passar jag inte henne går hon på egna upptåg och det blev lite otäckt i onsdags då hon karskt knatade upp för höga gungan bakom min rygg   

 


Jag var fokuserad på en övning åt andra hållet men höll på med godispåsen, men hindren är roligare än godis så hon gav sig av bakom min rygg och när jag vänder mig om står hon längst bort på gungan som är på väg ner och det går fort med en duns i backen. Hua vad rädd jag blev men hon ville upp igen vilket är tur så jag lärde mig att vara mycket noggrannare och ha koll hela tiden på min lilla tös. När vi tittar på dom andra som kör eller har teori lägger hon sig ner och somnar vilket gör mig så glad. Alla timmar av träning med att koppla av har lönat sig  


 


Mellan alla olika läxor och prov har vi njutit av varierande promenader som stavgång, skogspromenader och besök av djurens gård. Dom små kalvarna börjar födas nu och är så söta    Axa och Lizzie tycker dom är spännande, Bella tycker dom är läskiga eller luktar illa för hon vill ut    


                       


Axa har nog lite retriver i sig för helt plötsligt ska hon bära runt på pinnar när vi är ute och går, vi får nog diskutera det här hon och jag. Apropå Axa så har jag spännande nyheter till nästa vecka hoppas jag   

Passade på att väga henne igen och så hennes fina födelsedags present som hon är så tjusig i   


       


Nu är jag lite på gång med vallningen igen men jag skulle vilja ta regelbundna privatlektioner och gå kurs och gå läger så hör ni ngt så hojta till   

Bilderna är från förra veckan för idag var det så kallt och blåsigt så skallen höll på att blåsa av. Tänk att min Bella som jag en gång tyckte var så snäll och lydig och gick lite för långsamt  nu helt har bytt skepnad och hon är olydig och går för fort   


                  



                                               Trevlig helg kära läsare/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards