Direktlänk till inlägg 4 mars 2021

Vår.

Av manhofs - 4 mars 2021 20:36

Så är vi redan inne i mars månad och med mars kom våren. Det gick ju så fort så från en dag på skidor till nästa dag i spår skogen   

Märkligt väder nuförtiden men underbart hur det än är, man får ju anpassa sig.


 

Sagt och gjort jag packade picknik korgen så blev den två långa dagar i spår skogen med uppletande och härliga promenader. Nu när jag pluggar så mycket är det skönt att röra på sig. Har aldrig tidigare i mitt liv suttit så mycket som jag måste göra nu när jag pluggar   så då är det extra skönt att sträcka ut på långa turer. Dessutom blir jag så trött i skallen av att plugga och måste vädra ur skallen innan jag ger mig in på nästa ämne så då passar en uppfriskande promenad bra.

    

Blev första spåret på 3 veckor för Axa och jäklar vad hon hade tänt till och ville spåra    Så lik sin mor i spåret vilket är jätteroligt. Båda älskar att arbeta och vill bara fram   

Då gäller det att man inte bara hänger på annars blir det lätt övergångar i vinklar och pinnar kvar på backen. La spåret på äng sedan in i skogen där det visade sig vara fullt med slakt rester. Bra träning och hon skötte det så snyggt. Däremot tog hon inga pinnar när slaktresterna kom. Kan bero på det eller att spåret var så himla roligt men jag var jättenoga och lät inte henne släpa runt mig och vid varje pinne lekte vi och åt godis. I fortsättningen måste jag ha handskar till Axa med i spåret för att kunna hålla emot bra. Dagen efter fick jag lön för det arbetet för då plockade hon åter alla pinnar.


     


Bella är väldigt säker i spåret nu och har gått ner lite i tempo vilket är skönt    Alla pinnarna in och nu tycker hon dom är roliga och har ett värde. När hon hittar slutet blir hon så lycklig och kutar runt med det på stolta ben. Tänk att det blir bättre ju mer man tränar  


         

Fika är viktigt   


 


Lizzie fick inga spår i helgen men hon fick följa med och lägga spåren och det tycker hon är roligt. Så pass roligt att hon får gå i midjebälte för annars springer hon tillbaka och plockar upp alla pinnar matte råkar tappa   

Däremot fick köra uppletande båda dagarna och då blir hon helt galen av lycka    Blåste så det var bara oljud på filmen så jag tog bort det.



 
 

        


I vinter har jag tränat in ingångarna inomhus i hallen hemma med Axa. Nu tycker jag hon kommer in bra men föremålen men så fick hon för sig likt sin mor att ” allt man hittar får man behålla” så jag fick lägga på ett dk    Älskar det här men inlärning och hur man klurar för att få det bra och få pusselbitarna på plats. Tjuvstart har vi med tränat på. Tålamod är en dygd sägs det, men det har inte matte heller ngt av så jag förstår min hund   


 



 

Bellas nos och ben är det inget fel på och det bara rasslar till så har man 4 föremål i handen   


     


Den här veckan har jag haft två stora prov och så skulle en inlämningsuppgift in senast den 1: a   

Jag lägger ner väldigt mycket tid på mina arbeten/läxor men kan inte sträckplugga utan det blir två-4 pass/dag med olika ämnen. Brukar vara ute i god tid med alla mina arbetsuppgifter för jag vill inte komma efter och känna press. Varje inlämningsuppgift ska vara på 2–4 A sidor som källgranskas. Dom är väldigt intressanta och lärorika så jag kastar mig med iver över dom och vår lärare Monika är fantastisk    Tänk om man hade haft en lärare som henne när man var barn.  Det sista jag gör dom sista dagarna är att läsa igenom, stryka och fylla på så det blir en röd tråd och känns bra att skicka in. Men så fick jag ytterligare än av min mindre bra idéer, jag vaccinerade mig mot bältros i veckan    Hon som sprutade mig var så trevlig och vi gaggade på så jag lyssnade inte ens på hennes varningar om biverkningar, men det skulle jag ha gjort. Fy satan vad dålig jag blev. Hela armen värkte, jag fick feber och frös med en huvudverk jag inte trodde var sann och det höll i sig i 4 dagar. Under dom 4 dagarna hade jag SÅ MYCKET läxor att göra men det gick bara inte. Fick skicka in min uppgift missnöjd med mig själv. Visserligen hade jag kunnat mailat och förklarat så hade jag fått ngr dagars andrum men med alla andra prov som stod på tur ville jag inte göra det. I lördags hade jag och syrran filmkväll hemma hos henne. Min lärare rekommenderade mig att se en så fin demensfilm ”What they had”. Jag hade så ont i armen så det var svårt att äta ostbågar, då fattar ni    Jättefin film men det gick åt ett paket klinex   

Om 4 ra veckor måsta jag ta spruta nr 2 men då ska jag planera bättre   


           

I tisdag morse var det teoriprov för BE körkortet och det gick bra    Åkte kommunalt men inte många med munskydd   


   


Ikväll hade jag stort medicinprov i mikroorganismer och farmakologi men har grinat hela dagen då jag fick tråkiga nyheter kl.09    Varnade min lärare om att jag kanske inte kunde komma men så orkade jag inte skjuta på det heller så jag åkte dit och det var skönt. Kändes väldigt bra och jag var mer än nöjd. Nu ska jag njuta av denna helg utan en läxa och bearbeta lite tråkiga saker så får vi se hur det löser sig?

På måndag måste jag vara redo för en ny vecka med läxor och så nya prov men det är då det.

Tiger fick följa med på en utflykt. Skumt tyckte Axa lite spännande tyckte Tiger som nyfiket såg sig om   


Mamma lånade ut sin symaskin och fick tillbaka den trasig   Så dåligt. Tog mig 1,5 timme att montera ner och laga men sedan kunde jag sy igen. Jag köper billiga påslakan som jag delar på två sedan har jag det som överdrag till Biabäddarna. Känns så fräscht att kunna tvätta dom då och då så ludden ligger rent   


     


Ha ha ha så Axa, ingen kan ta min leksak   


Joho sa Lizzie och Axa grinade   


       


Spelar ingen roll hur många leksaker man har, alla ska ha samma   


 

Igår var de agilitykurs igen och jag måste säga att hon är grym vår instruktör. Vi var bara 3 stycken så vi fick jobba mycket   Mellan varven får hon ligga ner och titta när andra kör och än så länge klarar hon det jättebra. Nya läxor att öva på tills nästa väcka men denna gång får jag röra på mig  



Nästa blogg hamnar om valparna som fyller 1 år. Ägarna har själva fått skriva lite om sina valpar och vad dom har sysslat med under sitt första år ihop och så kommer nya bilder. 

På söndag ska jag äntligen sätta igång och valla igen, har saknat det så mycket.Fortsättningsvis blir det 30 min Axa och 30 min Bella i fårhagen. 


                                           Trevlig helg/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards