Direktlänk till inlägg 25 februari 2021

Dur och moll.

Av manhofs - 25 februari 2021 22:00

Vad livet kan förändras fort. Från att gått och skrattat och varit så oerhört lycklig sedan förra året trotts alla motgångar som att bli arbetslös då mina arbetsplatser fått stänga ner tack vare Corona, inställda tävlingar och begränsat socialt umgänge och noll dating så har jag varit så sprudlande lycklig och livet har gott i Dur.

Inget eller ingen har lyckats rubba mitt humör. Så får man Lizzies cancerbesked och hela livet blir till moll och svart djupt depp    

 Drömmer så härliga drömmar om att veterinären ringer och säger att han har blandat ihop bilderna till att vakna och börja gråta då jag inser att det är bara en dröm. Olika känslor rusar i kroppen som ilska över att min lilla underbara vän ska drabbas. Jag som trodde man skulle få minst 15 fina år ihop med en bc så blev det betydligt kortare än med mina schäfrar som alla utom Porsche kom upp i över 12.


 

Tack alla fina som har hört av er och skickat så fina blommor och gullig nalle  , ni är underbara  

Jag har fått många frågor och nej det går inte att på något sätt bota L. Hon är smärtfri och sin vanliga pigga tjej som uppför sig mer som en 4: a åring än en snart 10 årig dam men man hör tumören i ena nosen som gör att hon ibland får ett snorigt ljud. Vi har njutit av dom vackraste vinterdagarna på många år ute i skidspåret och då gillar hon att springa och reta Bella som fick sitta fast. Kutar fram och knuffar till henne för att sedan dra iväg med en jäkla fart med små krumsprång. Man kan säga att jag har promenerat av mig mycket av sorgen. 


             


Flocken blir helt till sig när vi åker sidor och det går lite för fort med 3 men dom blir lydigare och lydigare. Axa har ett väldigt långt och vägvinnande steg så hon travar när Bella galopperar, men hon vill gärna kuta om dom båda och blir irriterad över att hon inte kan smita förbi dom    Lite humör i den tösen   


  

En sak som var väldigt intressant var att Axa som nu har löpt klart sitt första löp var väldigt oberörd av det mentalt. Det är inte helt onormalt att dom kan förändra sig lite men inte min Axa. Men så en dag gick vi på tur med stavarna och flera gånger började hon morra och reste ragg  ut mot skogarna    åt höger och vänster under kanske 5 km. Jag tänkte att det var hennes hormoner som spökade när hon löpte så jag sa inte så mycket utan knatade på. Helt plötsligt dyker det upp militärer i vita kläder varav den ena säger ” vilken bra bevakningshund du har, hon har markerat alla mina soldater som ligger gömda” Först när jag gick från andra hållet dagen efter som jag såg spåren. Dom hade en vinterövning och skulle ligga i olika läger. Ja det är väl som man alltid säger... Lita på din hund .


     


Vilka otroliga vinterveckor vi har haft men jag tycker så synd om alla familjer och barns som nu inte kan njuta av snön på sportlovet. Minns mina vita sportlov med lycka, fyllda av skidor och pulka, buss med Mia till Hammarbybacken så åkte man skidor eller skjuts till Flotsbrobacken, sedan varm choklad och Skogaholmslimpa med ost till lunch.  Vilka lyckliga sportlovsminnen, då när vinter var vinter. 

   


Min älskade syster bjöd på en liten Valentine middag hemma hos sig    Normalt är vi ju utomlands i februari så det är nog första gången på 30 år som jag är hemma denna årstid. Har ju varit så snöfattigt senaste vintrarna men så när jag är hemma blev det så vackert så skidorna har gått många mil och så har jag kunnat skottat bort all snö. Nog är det mysigare att skåla i sanden än i snön men vi fick en supergod middag   



     

Andra dagen på mitt arbetspass sommaren 2019 ramlade jag hemma hos en kund. Han hade en lång gammal trasmatta i hallen utan halkskydd under så när jag kom med mina skoskydd for benen upp i luften och jag slog mig illa. Ville inte sätta mina kollegor i skiten för jag visste att jag skulle bli sjukskriven länge om jag uppsökte läkaren så jag fortsatte dumt nog att arbeta på som vanligt. Som tur var anmälde jag min arbetsskada till chefen dagen efter. Fingret har aldrig läkt och jag har nu permanent fel på fingret. Kan inte använda den till något och när jag åker skidor eller går stavgång petar den rakt ut. Gör även jätteont om jag rider då den slår i manken hela tiden. Såg reklam på fb om ett företag som utreder arbetsskador åt en så jag skickade in en anmälan. Har tagit ngr månader men nu kom beskedet. Alltid lite plåster på såret men jag hade hellre haft en funktionellt finger som inte värker. Tänk på att ALLTID anmäla arbetsskador och uppsök läkare helst inom 24 timmar för att få det dokumenterat.

 


   


Efter snö kommer tö så nu fick det bli en promenad i gamla skidspår, flocken var piggare än matte.



 

Man får vad man betalar för sägs det men stämmer inte alltid    Köpte ett fint koppel till Bella på SM men den har inte hållit så länge. Tur att jag upptäckte det så man inte stod där mitt i trafiken med lös hund någon dag. Returnerat till säljaren så får vi se om dom tycker jag fick ett söndags exemplar eller om det här är deras kvalitet, dessutom är karbinhaken kärv.


 


Jag fattar inte varför jag alltid ska kasta mig ut i massor av nya saker och utmaningar    Borde jag inte ha landat lite nu och lugnat ner mig?

Nya arbetsplatser, nytt körkort, ny utbildning och så en ny gren. Min lilla Axa är som en katt och utan tvekan den smidigaste hund jag haft. Redan sedan valp skulle hon klättra överallt och gå på smala murar högt upp eller kasta sig ner för trappor så jag får hjärtat i halsen. Hon tar knappt satts så står hon på ett bord och ser så nöjd ut. I Västerhaninge har dom öppnat upp en av Sveriges största hundhallar som heter AW  https://awarena.se/  Den är billig att hyra/timme även för lydnads och bruksfolk men inriktningen är agility så i ena hallen står det alltid en uppbyggd bana uppe som man kan träna på. Hörde att dom som håller i kurserna är otroligt duktiga så för länge sedan anmälde jag min lilla ostbåge. Måste erkänna att jag inte hade så stor lust att åka igår kväll. Funderade på att skolka men så ryckte jag upp mig och åkte dit, och vilken tur det var. Så himla duktig och rar instruktör som bara matade ut info och övningar. Vi var 4st. som höll på i 1,5 timme men det kändes som 2 timmar minst. Hon hade verkligen tävlings tänk och en plan i sin träning med tydliga mål och så var hon noga med avslappningsövningar för att inte få skälliga och stressade hundar. Lilla Axa uppförde sig så bra. I hallen bredvid hade dom en privatlektioner för någon utländsk gästinstruktör så det var en väldigt ljudvolym i hallen men det brydde hon sig inte om. Tunneln var lite läskig första gångerna sedan for hon igenom och över och upp var ju inga problem. Lika bra som hon kunde växla upp kunde hon växla ner och lägga sig och vila när vi hade teori. Av och på knapp är väldigt viktigt på en hund tycker jag, men det är upp till oss förare att forma det med.  Det här var verkligen en gren för lilla Axa och hela vägen hem satt jag bara och log sedan mailade  jag Heidi och frågade när dom drar igång med en fortsättnings kurs   

                 


Det flotta kopplet fick jag i julklapp av Amanda som köpte Fox    Nu kom det till användning när vi var inomhus så det inte kunde bli skitigt  

Liv dör och liv gror, naturens magiska cirkel. Mina frön gror så fint och det är ett nöje att följa deras späda tillväxt. Snart kan jag börja pula i växthuset igen och plocka in allt som varit på vinter kollo.


 


Nu får jag försöka njuta så länge jag har kvar med Lizzie vid min sida och glädjas över min lilla Axa som är en liten mini kompia av henne. Dom har samma blod och i stort samma mentalitet. En hund som inte passar alla men mig perfekt    


 

                                                     Hej då/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards