Direktlänk till inlägg 12 februari 2021

Tusen tårar..

Av manhofs - 12 februari 2021 18:36

och tusen tårar till har fallit denna vecka    Det värsta beskedet man kan få som hundägare fick jag av min veterinär i onsdags. Lizzie har en tumör i nosen som inte går att behandla. Hela världen rasade ihop och tårarna bara faller. Har svårt att ta in att min så pigga vän som hela tiden ska busa och kuta inte har så långt kvar, men den tiden ska vi har så roligt ihop som vi bara kan och hon ska få leva utan begränsningar och vara med ända tills slutet.


 


Jag sökte för lite konstiga snuvningar eller inåt dragningar som kommer och går. Jag började misstänka att det satt fast någon liten frö bit eller pinne i nosen så jag fick en remiss till Södra djursjukhus i tisdags där hon sövdes och fick genomgå en datortomografiröntgen med kontrastvätska. Hon kampade med sin boll när vi var där och försökte bita alla    när dom skulle ta på munkorgen igen. Min lilla krigare in i det sista med sitt humör på topp   


       

Samma dag var hon groggy och ville vara ifred. Låg i sin koja där nere och när jag frågade om hon inte skulle komma upp vände hon bort huvudet   


 


Uppmärksamma läsare har hört av sig och frågat varför Lizzie inte är med på bild, jag några har trott att det är Axa som inte fått följa med för dom är så lika bakifrån.


        


Jag har helt enkelt inte velat låta henne springa i skidspåret eller hänga på när vi går milen men vilan har gjort henne vild och arg. Hon är ett praktexemplar på en hund som trotts sin höga ålder inte är en hund som trivs att gå koppelpromenader. Hon kräver att få följa med och inte ligga hemma och vila. Nosen fungerar trotts att det växer en tumör i den och hon använder den precis som förr till att leta upp föda, identifiera kissfläckar och leta föremål men det är väl en tidsfråga. Veterinären kunde inte svara på hur långt hon har kvar utan han tycket hon skulle få leva normalt så länge hon klarar det utan restriktioner, men han trodde det skulle gå fort då tumören växer mot hjärnan som kommer hon ge neurologiska problem.

När jag får förtroendet av en uppfödare att köpa en valp av dom lovar jag alltid att när slutet närmar sig ska jag ta mitt ansvar och låta dom somna in innan det går för långt. Så kommer jag även göra med min lilla sockerbit. Följa henne till brofästet, koppla loss och låta henne passera över bron till Gucci, Porsche och Gretzky som väntar  Så smärtsamt så tungt men nu får jag njuta av den tiden vi har kvar ihop.


   


Förra veckan kom så mycket snö så jag kunde inte lägga ett spår. Axa är för ung för att få jobba så hårt men då kom en skoteråkare som la spår. Har åkt ngr gånger men det går för fort för mig. Jag vill själv kunna åka mig varm och njuta av naturen i lagom arbetstempo men Axa brås på sin mor och dom håller ett jättetempo som jag har svårt att få ner när jag inte kan bromsa i ett skoterspår.

   


 
   



Hemma gror fröna och först upp är tomater. Så roligt att föja deras utveckling från frö till planta. 


   


Axa fyller 11 månade idag och fick en ny bädd att sova i. Nu har hon inte tuggat sönder på länge så jag hoppas det inte är ett onödigt inköp. Dessutom har hon fått sin spruta så hon kan hänga med och resa.


     


Skolan går bra men det är svårt och kräven många timmars pluggande per dag. Har fått tre A och ett B än så länge så jag är flitig men medicin är otroligt svårt   


 


Lilla Tiger vill vara inne nu i kylan men efter frukost ska han ut och så väntar han till lunch och spanar efter mina föräldrar. Har låst in honom ngr gånger men han blir så sur och skriker så han får väl ligga där och spana efter dom och munsbitarna mamma alltid levererar. Har dom inte kommit till kl.12 går han in igen.


   


Bella och Axa är i lite konflikt nu och det har smällt på ganska rejält några gånger då Axa vill ta över Bellas ledarskap. Observerar och håller koll men för att visa vem som är drottning i huset har jag klivit in en gång och rutit ifrån ordentligt. Det är naturens gång och jag tror att Axa kommer bestämma inom kort. Annars leker dom varje dag och har så roligt ihop.

Tänker så ofta på hur tacksam och lycklig jag är över min kull och att jag valde att behålla min Axa. Hon är inte ett dugg lik Bella utan väldigt lik Lizzie på många olika sätt. Så i alla sorg lever Lizzie vidare i huset genom Axa. Bellas mamma är Lizzies syster så generna lever vidare. Har många som hör av sig och frågar om jag ska para Bella vilket jag inte har haft några planer på. Först vill jag att dom ska röntgas sedan tar jag ställning till det. Men nu ställs ju allt på ända för jag vill har minst 3 hundar. Därför kommer jag börja kika efter en hane åt Bella till nästa vår och självklart blir en liten Blizzie Queen kvar här hemma.


   


Så är lycklig blev Lizzie när hon åter fick följa med på drag idag   



 

            


Älskade sockerbit   


 


                                                   Hej då/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards