Alla inlägg den 24 januari 2021

Av manhofs - 24 januari 2021 20:15

Så är ytterligare en vecka över med ett otroligt omväxlande väder och då får man anpassa sig till omväxlande aktiviteter. Sista turen på skidor blev det i måndags sedan vände vädret igen. Blir så sur när mina spår regnar bort    Hade en så fin slinga på 3 km som jag kämpat med, men jag är tacksam över att vi fått ngr km på skidor i år och är så lycklig över lilla Axas talang och glädje inom min favoritgren alla gånger   


    

Man ser hur dom rutinerade hundarna springer i det platta hårda spåret men det har inte bebisen lärt sig. Hon tycker det är tråkigt att vara sist och försöker på alla sätt ta sig förbi dom andra   

Bella älskar drag och det är svårt att få ner henne i trav. Normalt fattar hon långsamt men hon har väl ont i öronen eller är lite olydig just denna dag    Skulle filma det mysiga ljudet från ån som porlar men  det lät ju inte så fint på film och sedan är det lite svårt att staka med en hand, filma och hålla balansen…går att skylla på mkt  


 

Är nu inne på 2,5 ve av vit månad och det börjar gå bättre. Har aldrig provat det förut och vet inte om jag kommer att prova igen för jag har mest känt mig sur och frusen    Dom flest förknippar vit månad med ingen alkohol men jag dricker som en kanariefågel så det fick bli en vit månad utan socker, vitt bröd, fikabröd mm samt alkohol. Vet inte hur jag kunde få en så otroligt dålig idé    men jag ville prova något nytt. Visst vågen har visat på minus men inga enorma skillnader mot vad en normal bantning skulle visa. Men jag var ute efter en inre rening från socker och när jag är klar ska jag ta mig en funderare? Känns som en lavemang kur på en dag skulle ha varit en roligare ide just nu   

Trist lördags godis   

  

Var inne i stan och passerade Slussen som jag med glädje åkte förbi. Fy vilken röra.

Mina underbara Mamma fyllde + 80 år och jag hoppas jag har mina föräldrars gener och få vara så pigg och välbevarad som dom är när man kommer upp i deras ålder   

         


Så var det bara att byta skidpjäxorna mot icebugs och halka runt på promenaderna. Is och halt överallt och knappt en gnutta snö kvar   


   


Sedan växlade det till regn och det öste ner och vinden piskade så jag är glad att jag har mina läxor. Blir en tuff termin och jag har lämnat in två uppsatser och gjort två prov denna vecka så det blir mycket tid framför datorn. Skönt att göra avbrott med lite promenader, lek och träning   


    


Så växlade det över till rätt väder, dvs sol och + 5 grader    så jag packade bilen med alla tränings saker, stolen, läxor och lunch så var vi 5 timmar i skogen och tränade spår för första gången på länge. En sådan helt galet under bar dag men kanske inte resultatmässigt. Lite fladder hit och dit på alla tre men bara en pinne kvar. Bella och Axa drar så man får gå med klacken i backen och knäppa upp jackan. Med Lizzie får man stänga jackan och ta på sig mössan. Så olika och underbara alla på sitt vis    Axa har haft en tendens att gå över sina pinnar men nu börjar hon tänka till och det gjorde mig så glad. Extra glad över att hon inte valde vidsvinen som var ute i spåret en 10 min innan vi tog det utan fortsatte att hålla mitt spår. Hade gjort en liten återgång innan jag la ut slutpinnen men denna gång blev hon inte lurad av morsan.


 
 



 

      

Bella min lilla buse ville byta till rådjursspår och tyckte jag kunde plocka första pinnen men förutom det jobbade hon bra. Alltid lika glad och sugen på arbete   


           

 Lizzie har inte fått spåra på evigheter tack vare sina nosproblem men nu gjorde jag en test. Väldigt tveksam och ointresserad start och jag gick och huttrade där bak    La ut en boll och då kom hon igång lite men efter att hon fått kampa loss pinnen som farbror Benkt gjort åt mig blev hon överlycklig och hon tog sig runt med alla pinnar   


     



 

Sedan tog vi en långpromenad, käkade lunch och pluggade lite innan det var dags för uppletande där Lizzie fick börja. 3 föremål helt ok men det sista var jättesvårt, tur att man inte hade bråttom hem   


   

 

           

Sedan var de Axas tur och tyvärr skapade jag problem för mig själv som jag nog kommer få jobba med    Skickade ut henne och hon kom in med två jättebra. Vi är inte klara med avlämnandet men det tränar vi sparat så jag var nöjd. Vid tredje tar hon föremålet och kommer mot mig och jag berömmer, men då väljer hon att lägga sig ner och börja tugga   Blev helt paff så jag kallar in men då tar hon sitt föremål och går längre ut och lägger sig och tuggar. Jag blev jättearg och går ut för att hämta in henne och skäller   då jag ser att hon har tagit ett ben som hon tuggar på men nu blev hon rädd för mig. Upptäckte sedan fler slaktrester i rutan så det var ju max otur. Tog undan benet och provade att skicka ut på nytt men nu ville hon inte gå ut   


        


 


Bella darrade av förväntan och for iväg så leran sprutade. Struntade i slaktrester och jobbade så fint så jag blev lite gladare. Underbara Bella bus   


 


 

Idag var det minusgrader igen så då tog jag på mig kängorna och så tog vi en härlig runda stavgång i solskenet    Dom hade jaktprov på markerna så jag fick mig ett trevligt samtal med en domare som blev överraskad över att Lizzie är viltspår champion   


        

Ny vecka och nya utmaningar. Får se vad jag får på proven och i morgon har jag en lektion på körskolan. Sedan måste jag sätta igång med nya uppsatser och så lektion på torsdag    Funderar på att hyra en inomhus hall en timme i veckan. Nu finns det  5 hallar i Haninge så ngn måste vara ledig. Hundarna fick avsluta sin vecka med ett ben var, ja Axa hade ju igentligen fyllt sin kvot av ben redan   


 


                                                    Tace care/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards