Direktlänk till inlägg 17 januari 2021

10 månader

Av manhofs - 17 januari 2021 21:30

Tiden bara rusar fram och A kullen blev redan 10 månader. Min lilla älskade buse Axa skänker mig så mycket glädje och lycka så det är inte klokt   

Det är verkligen något speciellt med att föda upp en egen kull. En vanlig fråga är om hon är ”bra”? Hur ska en hund på 10 månader vara för att vara bra?

För mig är en bra bc en bra vallhund, alla andra meriter kan vara roliga och göra en stolt men för mig ska en bra bc vara en meriterad vallhund och jag skulle aldrig avla på en hane med andra meriter än just det. Jag kommer ihåg för en massa med år sedan när jag aldrig kunde tänka mig att köpa en bc så var jag och tittade på en MH test för att se på ngr intressanta schäfrar. En bc hade slunkit med och den var verkligen skräp. Det enda som var bra var att den fick en 1: a på skott sedan hade jag inte velat ta i den med tång. Mötte den ca två år senare på en elit sph tävling där den sopade banan med oss alla och i flera år och jag lärde mig en nyttig läxa. En bc behöver inte ha ett bra Mh för att vara en utomordentligt bra arbetshand. Så på frågan om Axa är bra så är svaret ”bäst för mig, kanske inte för dig”


       


Jag har haft den bästa veckan i år som har bjudit på så växlandeväder så det är galet. Snö men moddigt så det blev lite av ett första pass med vattenskidor men så underbart att äntligen få prova efter veckor med träning med stavar. Axa var precis så duktigt som jag hade vågat hoppats på och hon bara älskade det. Vi åkte bara 1,5 km för att testa alla kommandon som är viktiga. Sakta, stanna , öka och sakta är viktigt för mig. Det dyker upp vilda djur lite då och då och jag vill inte fara runt som en vante bakom 3 jagande hundar som inte lyder. Jag åker inte heller skidor för att susa fram bakom mina hundar men det ser fort ut på film för dom är så ivriga efter att jag har stannat och plockat fram kameran mm. Tempot för mig är lugn trav så vi kan uppleva naturen och alla jobba oss trötta utan att rusa runt.



 

     


 

Det är så tungt för mig att lägga ett spår   så jag blir besviken när det sedan regnar bort men det var precis vad som hände. Det öste ner i 16 timmar så mkt regn så det var helt galet. Vaknade kl. 06 och då regnade det men när jag vaknade nästa gång hade det vänt till snö och is så det blev stavgång. Skidspåret var en sjö och vägar med floder över sig.


             


Fullt med jägare var ute förra söndagen och dom verkade ha en bra söndag    Jättestort svin tyckte jag men inte dom. Innan jag träffade på dom hade jag stött på 6 rådjur och 3 älgar så det verkar finnas gott om vilt i skogen. Varje helg får hundarna ett kött eller brosk ben men jag vill bara ge från Svenska djur.


           


Axa blir så glad då och då när vi tar promenader så hon bockar som ett litet föl och så börjar hon kampa i kopplet. Tycker hon är så rolig så jag bara skrattar men jag får väl börja lära henne att gå åt rätt håll snart   

Skolan är nu i full gång och det tar mycket tid. Min dyslexi gör att det tar längre tid att lära mig saker och jag delar upp pluggandet under flera pass/dag   Nu är allt på distans och det är lite rörigt. Skulle ha läst medicin på måndag men så bytte läraren till torsdagar med upprop på torsdag via videolänk. Får se hur det går att ha lektioner via mobilen?

Har redan skickat in ett prov, är snart klar med andra och på tisdag har jag skriftligt prov. Blir nog en tuff termin det här.

   


Vädret vände en gång till och det blev svinkallt med -9 en morgon   och då vågar jag inte åka skidor. Går för fort och är för hårt om jag ramlar, så vi gav oss ut på en underbara promenad istället och njöt av att slippa lera och slask  

               


Men veckans väder var inte över för nu började det snöa igen så det har bara varit att sätta igång och skotta. Jag gillar att skotta och tycker det är bästa motionen. Man får sig en riktigt genomkörare och är det inte för tung snö tar det en 2 timmar    Skottar hellre för ofta än för sällan. Den lätta snön kan bli tung och vädret väder och det blir fuktigt så jag håller rent. Orkade inte lägga ngt skidspår då det har snöat till och från men vi besökte gårdens djur som verkade nöjda i solen. Lizzie är ingen glad hund men tar man på hennes dragsele vet hon inte till sig av lycka. En så här glad svans ser jag bara på henne när vi går stavgång   



 

             

Men så blev det äntligen det perfekta vädret och jag kunde lägga vår slinga ytterligare en gång och det var bara så magiskt vackert så vi bara njöt    Tacksam över att fått uppleva en så vacker vinterdag på skidor, det roligaste jag vet   



 

       


Nu blir det prov, läxor och så mycket tid ute i naturen och rensa huvudet. Vädret verkar vända så imorgon ska vi ut på tur med picknic innan nytt regn drar in och spåret försvinner   



                                              Ha en fin vecka/ Susan   



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards