Alla inlägg den 28 december 2020

Av manhofs - 28 december 2020 21:30

För exakt ett år sedan den 28 december upptäckte jag blod på golvet och insåg att Bella gått in i löp, ca 3 månader för sent. Blev så fylld av lycka så jag trodde inte det skulle gå att dra in luft i bröstet   och så satte jag igång att räkna på almanackan om det var praktiskt genomförbart. Hade betalat en resa till Thailand och jag ville inte komma hem i sista stunden utan hon skulle få boa in sig i godan ro i sin lya som jag bygde typ samma dag vi parade   

 

Bella älskade sin lya och flyttade nästan in innan den var färdigbygd   

 

Lite lustigt att idag exakt ett år senare så får jag två meddelanden från mina valpköpare. Fox och Aya har börjat löpa idag den 28;e december   

Det blev den roligaste, intressantaste och mest spännande resan jag gjort och jag kommer alltid förena året 2020 med ngt gott, året då A kullen föddes   och inte med Corona. Rent planeringsmässigt kunde det ju inte heller ha blivit bättre då jag blev arbetslös och har all tid i världen för dom små liven. Det är ngt speciellt med att föda upp sin egen kull och jag känner så mkt kärlek för min Axa så det spelar ingen roll hur dålig hon än skulle bli. Tänk att jag har varit med om när hon for in i Bella som liten spermie, klämt på magen när dom sparkade mot buken och hjälpt dom alla ut i välden. Nu är dom 9 månader och jag ska ta tag i att lära henne gå fint på promenader   


 

Haha inga fb likes här inte eller imponerande kommentarer om hennes fina fotgående. Hon får vara liten och busig ett tag till. Tycker det är så lerigt och regnigt så jag har ingen lust att träna. Skulle vilja valla lite mer men inte i detta väder  


   


Blev väckt tidigt den 23 av min mobil som jag glömt stänga men det var den bästa julklappen av alla. Arbetsförmedlingen godkänner mina fortsatta studier på Komvux för att bli undersköterska   


 

Det var ju så att jag började att studera för att bli undersköterska på eget bevåg och bekostnad i januari. Jag tyckte att om jag skulle jobba med människor så krävs det någon utbildning för alla dom sjukdomar som jag dagligen mötte. Att snabbare kunna ställa rätt diagnos eller påkalla utbildad personal är viktigt när människor är gamla och sjuka med många olika sjukdomsbilder, men ibland oförmåga att själv uttrycka det. Man måste liksom gissa sig till varför dom agerar konstigt. Dessa små förändringar i en persons personlighet lägger man bara märket till om man behärskar språket så man kan kommunicera med kunden och om man har varit hos personen i fråga ngr gånger så man vet vad som är ett förändrat beteende. Därför är det så viktigt anser jag när man arbetar med äldre att dom får frekvent personal som kommer och inte hela tiden nya och att dom som arbetar förstår och kan göra sig förstådd på svenska. Jag har jobbat med kollegor som inte kan säga mer än jag och nej. Vid tre tillfällen har jag kallat på sjuksköterska då jag inte ansåg att allt stod rätt till. En mkt gammal kvinna var svag och förvirrad och det visade sig vara urinvägsinfektion vilket jag misstänkte då urinen luktade mkt fränt. En annan kvinna hade 19mmol/l i socker vilket är jättehögt och en annan man hade urin i blodet som jag upptäckte via att använda flaska istället för att han gick på wc.

Lizzie håller mig sällskap när jag pluggar. Hon är nästan helt bra från sina nosbesvär men jag vill inte att hon ska vara ute så mkt i detta fuktiga och blöta väder. 

   

Inte alla gillar att jag omskolar mig utan tycker att jag är för gammal och tar resurser från andra    Nu är jag ju 56 år och hoppas kunna jobba fast i 11 år till och sedan gärna extra helger och högtider så jag förstår inte den inställningen    Det finns inga restaurangjobb nu och alla jag känner är arbetslösa. Sista utannonserade jobbet på bartjänst i Stockholm var 24/8 och för hela Sverige 28 oktober. Bättre att omskola sig och kunna arbeta än att leva på bidrag. Dessutom lägger jag inget värde i om man omskolar sig för att man är arbetslös, vilket inte var varför jag började plugga, eller om man bara har tröttnat på det man gjort och vill prova på ngt nytt i livet. Våga kasta er ut och öppna nya dörrar i livet. Det är så spännande, utvecklande och otroligt roligt     


 


På julafton blev det äntligen kallt och solen tittade fram och på kvällen föll snön lite blygt. Vi fick en riktigt fin jul med god mat, promenader och titta på diabilder   och mkt gott i glasen    Så roligt att kika på alla gamla minnen.

         


Klipper alltid ner benen och lite buk på mina hundar då dom inte gillar att få snöbollar i pälsen när vi åker skidor. Var lite för lite snö för att åka skidor här i söder men ett härligt pass stavgång blev det till luddens glädje ocj min   


       


Nu är det snart Nyårsafton och då ska vi fira min älskade syster som fyller 50 år   

Redan som liten tog jag hand om henne och det har fortsatt livet ut. Vilka vågor vi har surfat över genom livets hav och många vågor har vi kvar. Vi hade ju tänkt att fira utomlands men det får vänta så gör vi det bästa som går av läget i världen just nu   


 


             Gott Nytt 2021 kära läsare / Susan   


Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards