Direktlänk till inlägg 20 november 2020

Hälsan.

Av manhofs - 20 november 2020 23:00

Så är min arbetspraktik över och det känns lite tomt. Det var roligt att gå till jobbet igen och ha kollegor att prata med. Trivdes väldigt bra på Brandbergens hemtjänst och fick prova på alla områden men tyvärr blev min handledare sjuk efter första dagen så jag fick jobba med 8 olika personer. Fördelen var att jag fick se hur många olika individer utför sitt arbete. Tyvärr fick jag jobba i en trasig jacka en kväll och frös jättemycket då dom basala hygienrutinerna kräver att vi jobbar i en kortärmad T-shirt. Det resulterade i att jag blev hes och inte fick komma dom sista två passen för vi har jobbat med Corona patienter. Beställde testet på torsdag kväll. Taxi kom på fredag och i lördags fick jag svaret. Bara en trasig jaka som resulterade i en lättare förkylning som tur var   


 


Annars har det varit alldeles för många läkarbesök denna höst vilket är jättetråkigt    Har haft problem med höger öga som jag inte kan öppna när jag vaknar på morgonen. Har fått prova alla möjliga saker under hösten men en noggrann ögonundersökning visade att mina meibomska körtlar har börjat dött. Så dom skickade mig på en Lipiflow behandling för 6 veckor sedan men det har inte blivit mkt bättre. Så nu sa läkaren att jag tillhör dom 10% där behandlingen inte hjälper så förmodligen blir det ögondroppar resten av livet. Är jobbigt att ha för lite tårar i ögonen och nu när jag pluggar mkt framför datorn svider ögonen och varken solljus eller blåst är trivsamt. Har roat mig med att måla mina trappräcken svarta och tycker det blev fint, man får liksom berömma sig själv när det blir lite uppförsbacke i livet  

 

  

Nu har dom tagit bort stygnen efter den lilla tumören dom tog bort i huvudet och oroligt väntar jag på besked, är den elak eller snäll   Har ju inte mått så bra till och från senaste månaderna och både frusit och känt mig tung och trög. Kommer inte upp i mitt vanliga tempo och har grubblat på om det är mörkret, men jag älskar ju höst och vinter. Självklart inbillar jag ju nu att det är tumören som gjort mig så trött och hängig. Höll på och julpynt i veckan och så började jag fundera på om det var min sista jul och så började jag grina över mig själv    Tröstade mig med en fika och så var lite perfekt igen för bullen var jättegod    Satte i gång och tvätta alla fönster så det var befriande att få gråta en skvätt   


 


Inväntar snön och har tagit härliga promenader med flocken  och lilla Axa imponerar med sin dragvilja, jäklar vilket litet krutpaket hon är   Likt sin mor vajar hennes svans högt i skyn när vi är ute medans Lizzie håller sin lågt   

       


Har haft svårt att hitta någon som kan gräva upp ett dike så elektrikern kan dra el till min nya elstolpe för husvagnen. I grevens tid blev det grävt i veckan och idag kopplade han ihop allt sedan hade jag det lilla nöjet att gräva igen diket    så nu verkar kroppen men årets sista projekt är i land och det känns så kul   


         

Annars blommar det än i trädgården och min Novemberkaktus är ståtlig   

Grannens nya hus har kommit och det kommer bli så fint. Ser inte det från mitt hus men dom är väldigt trevliga.


           


Brukar bara gå till tandläkaren vartannat år för jag har aldrig hål och knappt någon tandsten men sista veckorna har jag fått ilningar i en framtand i underkäken. Av en tillfällighet ringde dom upp mig förra veckan   och undrade om vi skulle boka in en tid så i onsdags åkte jag dit. Döm om min och tandläkarens förvåning när han såg en inflammation i käkbenet under tanden. Den har pågått i flera veckor enligt honom och kroppen har jobbat med mitt immunförsvar för att ta död på inflammationen, men den har bara lyckats hålla den i schack. Det var därför jag har känt mig lite trött och seg. Han hade ingen aning om hur jag kunde få det då tanden är hel och jättefin men nu fick jag penicillin i 10 dagar sedan måste den rotfyllas. hade jag inte gått dit hade förmodligen hela käken och halsen svullnat upp med fruktansvärda smärtor. Fasiken vad deppig jag kände mig när jag kom hem    Ska det aldrig vända, hela tiden ngt nytt konstigt fel som ingen förstår sig på.

Men blev så låg det ett paket i brevlådan från underbara Amanda och direkt kunde jag avboka alla psykiatriker    Å jag blev så glad så nu grinade jag en skvätt av lycka. Tänk att jag bara inte har fått så underbara valpar utan lika underbara valpköpare   som skickar filmer och berättar hur mycket dom älskar sin hundar och så en liten julklapp på det. Det ska bli mitt finaste koppel med Axa och sparas till speciella tillfällen  


   


I måndag var det vallning för Axa och hon är ju bara för go min lilla Axa. Väntar lugnt på sin tur och visar så fina sidor i hagen. Den lättaste hunden jag vallat med och fina attityd mot fåren. Kommer bli så spännande att fortsätta valla med henne och hela nästa helg ska vi på vallkurs   


        


Inte bara min hälsa som har varit dålig utan även Lizzie    Har ju misstänkt att det kanske är noskvalster igen, men så kan hon ta ett helt spår med alla pinnar för att nästa gång inte komma ut ur rutan. Eller så tar hon alla saker på uppletandet eller bara två.



 


Hon blev behandlad mot noskvalster i våras och trodde inte det skulle komma tillbaka så fort men så har hon fått hemska fnysningar som bara blivit värre och värre sista dagarna så det var bara att boka veterinären som denna gång skrev ut interceptor. Det har hon aldrig fått förut vilket kan vara bra ifall hon blivit resistent mot Stronghold. Förutom fnysningarna är hon jättepigg och lekfull. Passade på att väga dom och Axa har gått upp till 13.3 kg och Lizzie 14,6 kg


   

Efteråt tog vi en stilla promeand i skogen och till min stora förvåning stötte jag på svamp   


     


Nu är huset julpimpat och trots lite dålig hälsa skiner ljusen och jag känner mig så lycklig   


   


Försöker följa skylten men går vilse hela tiden...


 


                                           Trevlig helg kära läsare/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards