Alla inlägg den 30 oktober 2020

Av manhofs - 30 oktober 2020 21:15

En veckar har runnit undan och jag har hunnit med en hel del. Hösten bara fortsätter att leverera bra väder och jag kan nog inte minnas en vackrare höst än denna   

I lördags gav sig jag och syrran ut på svampjakt. Regnet öste ner men när vi väl kom fram slutade det och för en kort stund såg vi solen. 3 timmar senare och inte mycket svamp. Såg ut som om frosten hade tagit det lilla vi såg men det blev en fin förmiddag   

     

   

Valparna är nu 8 ½ månader och har nog vuxit klart på höjden. Svängde förbi den vänliga lilla privatägda kliniken idag för att bara väga Axa och vågen stannade på 12,8 kg. Fox väger 13,8 och Aya 13,4 för två veckor sedan. 3 jämna fina töser    Aya har nu med fått sitt nya fina arbetsskynke   

Tripp trapp trull    men kortet är en vecka och nu är Axa ikapp Lizzie i höjd men hon drar så när hon går så hon ser lägre ut.

   

   

 

I måndags var det vallning som vanligt för Axa och Aya och efteråt skulle vi vidare till Haninge bk för att träna våra små lite. Åkte därför ut extra tidigt för en lång skogspromenad med flocken. Passade på att leta svamp men det är nog inte min gren och inser att det finns fullt med svamp i affären   


         

Blev inga bilder från träningen men jag är så nöjd med båda tjejernas attityd och arbetsglädje. Ganska olika i sitt sätt. Båda tjejerna hade inga problem med stegen och så tränade vi lite budföring och Axa kommer ihåg så bra det lilla jag och Cornelia gjorde. På söndagens kvällsträning var Axa så duktig men nu när vi tränade va hon jättedålig och flamsig. Helt normalt för unga hundar, det går upp och det går ner men det var så roligt att ses och så avslutade vi med fika   fika är viktigt.

Fick upp ett mysigt höstminne från 2012 då Lizzie var ett år  


 

Åkte ut och tränade lite uppletande och spår i veckan. Blåste jättemycket men solen sken men så vände det och lagom till spåren började det ösa ner. Uppletande var bra men spåren var inte så lyckade men jag har flera gånger sagt att jag inte ska börja med uppletande. Dom hamnar i fel fokus. Axa bara sladdade runt i spåret och gick så klart över pinne 1 men sedan lugnade hon ner sig och plockade resten.  Så i framtiden blir det spår sedan uppletande   


                      

Har fått svar på två prov till och det blev B & C vilket jag är så nöjd med   Gulliag mamma kom med nybkade bullar, så gott till att ta en plugg paus med nybakad bulle   

 


  Skulle ha gått ut på APL praktik nästa vecka på ett boende men tyvärr ångrade dom sig och vill inte ta emot praktikanter nu   Kan delvis förstå hur dom tänker men vården behöver nya undersköterskor med kompetens och utbildning men vill dom inte lära upp oss så har dom inte heller någon som kan avlasta vid semester, sjukdom osv. Lätt att gnälla om att man är överarbetad men när det nu finns studenter som vill ut tar dom inte emot oss. Kommer få praktisera på hemtjänsten istället i Brandbergen. Besökte dom idag och börjar på måndag morgon. Fick en så fin film som Amanda har gjort om Fox   


https://www.youtube.com/watch?v=puGLplT7j1A


     


Har lagt ner lite tid med hoppträning med Axa som jag gör med alla mina hundar. Eftersom man i brukset ska hoppa högt och stillastående vill jag att dom lär sig att ta i och har en målbild längre bort samt hoppar långt. Allt för ofta man ser hundar sätter sig bakom hindret vilket jag på lång sikt sliter på ryggarna. Gör långa hinder som är låga och hon är riktigt smidig och studsar över som Lizzie alltid har gjort   


       

Har en trappa upp som pappa flera gånger har påpekat att jag borde beställa ett trappräcke till. Råkar man snubbla i den är det långt och hårt ner. Lät bygga en till trappa i våras och självklart råkade jag snubbla i den och ramla ner   vilket inte var så roligt, så idag kom bästa Thomas och monterade mina trappräcken. Känns säkert att ha dom nu när det börjar bli halt och så är det lättare/säkrare för pappa   


               

 

Många frågar om jag har planerat in någon tävling i vinter för Axa. Nej vi tränar på att gå fint i koppel, det går sådär     Nu hörs vi nog inte på ett tag då jag går ut på praktik och inte så mycket roligt kommer att ske. Sköt om er, håll avstånd så hörs vi när vi hörs.


 


                                                  Trevlig Halloween/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards