Direktlänk till inlägg 23 oktober 2020

Höstpyssel.

Av manhofs - 23 oktober 2020 19:27

Denna underbara höst bara fortsätter att bjuda på sol och blå himmel    Veckan började som vanligt i fårhagen med dom unga förmågorna. Denna gång jobbade vi i en större fålla och det var riktigt roligt. Oj så fint hon gick min lilla Axa. Är min tredje hund jag vallar med men ingen har varit i närheten av henne som ung. Så lyhörd och lydig men samtidigt fokuserad och modig   


         


Det är så roligt att följa Sanna och Ayas utveckling med. Sanna har aldrig hållit på med vallning tidigare och det är så mycket som man ska lära sig, rena rama grekiskan    tyckte jag när jag började och många gånger tänkte jag att vallning är absolut inget för mig. Men nu 7 år senare tycker jag att jag har mera koll och kan läsa både min hund och fåren bättre vilket gör det roligare att träna med   Ska bli roligt att följa våra flickors utveckling.


         


Det är den enda träning vi har ägnat åt oss i veckan utan sedan har det har blivit stavgång och härliga turer på landet   


  ''

Tripp trapp trull....Axa är faktisk ikapp Lizzie nu men hon drar så mycket så hon ser lägre ut när hon går i koppel.

        


En bonus med hösten är att det är så mysigt att tända ljusen, brasan och krypa ner i ett hett badkar. Kan inte förstå att alla slänger ut sin badkar, så avslappnande och skönt    

Skickade ju inte mitt prov och har gått och väntat på betyg men så såg jag idag att det inte bedömdes och blev så besviken    Tycker det är bra att få en kommentar och betyg på ens arbete som man lagt ner så mycket tid på.


 


Lycklig som en tok blev jag när vädret visade sig från sin bästa sida och jag kunde elda upp alla högar med ris från allt sly som jag slagit under året uppe i skogen. Ingets städare så bra som elden. Den slukar allt skräp så tomen blir ren och fin igen. Min vän Pentti ska alltid att man ska bara behöva en tändsticka för att tända en brasa men jag behövde två sedan brann det så fint hela dagen. När jag fått upp en riktigt fin glöd kunde jag gå och klippa nytt sly och såga ner enbärsbuskar som blivit för stora. Erkänner att jag är en liten pyroman   


         


Ludden kutade runt och lekte eller så försökte dom dra slyet ur min hand så dom var inte mycket till hjälp    Satt mig och tog en kall öl som ingår i eldningen. Skulle plocka fram tre tuggisar åt hudarna men hittade bara en. Blängde misstänksamt på byrackorna och frågade ” VEM HAR SNOTT BENEN?”   Ingen såg skyldig ut men när jag en stund senar tog upp mobilen såg jag att dom hamnat i brasan bland mina gamla spårpinnar som jag använder för att tända brasan med    Hittade en från 110605, måste ha varit Walox kampen i Knivsta eller Tierp men det gick inte att få upp info på SBK så långt tillbaka. Det var när Gucci var ung och pigg  


         

Däremot försvann min öl kort därefter och jag undrade om jag hade blivit totalt fnoskig    Först eldar jag upp hundbenen sedan hittar jag inte min öl, det är ju inte direkt Schwarzwald skogen vi pratar om   men biran var borta.

Men vad skådar mitt vänstra öga  ?

Axa kutar runt och hinkar i sig min öl den lilla tjuven    Vad fan är det för fel på kottar och pinnar ?


  

Hade ju tidigare min eldningsplats på tomten jag styckade av men jag bar undan allt in på min tomt när jag sålde.  Har inte tagit mig tid att bygga en ny plats men nu när jag var på G satte jag igång    Började med en liten dryckeskälla. Håller faktiskt kylan ganska bra och det är så skönt att slipp gå ner till huset när man jobbar.

   


Började kurra i magen så fram åkte en Sorunda Chorizo och en ny öl. Så harmoniskt och avslappnande, livskvalité på högsta nivå   Nu var ludden trötta så dom somnade runt mig. Å det här blev den bästa dagen på länge…ända tills jag såg att Axa ville sno öl nummer 2               


Fylld av ny energi började jag bära upp hinkar med grus för att bygga en säkrare eldningsplats. Är uppförsbacke hela vägen så jag tyade bara 3 vändor    får fortsätta när det blir kallare och gumman piggare. Däremot byggde jag upp dom gamla stenarna och det blev så bra   


       



Satt ute tills mörkret tvingade in oss. Det tog 4 dagar för brasan att bli helt kall så jag hade eldat på ganska bra. Askan ska jag samla ihop och använda till som trädgårdsgödsel. Tydligen jättebra näring för odlingarna.

 

   


Fick en fin bild på söta Axa som bor i Sundsvall av matte Amanda  och så kom lilla Tiger med på en bild när han lapade sista höstsolen    


   


Syrran fyller snart jämt så vi for iväg på en lite tur för att köpa dryck till festen    Riktigt trevligt och Corona säkert som ni ser i restaurangen. Inte trångt mellan borden och man var tvungen att använda handskar. Synd att det blåste så jäkligt på vägen hem men en GT slank ner   


           


Ja kära läsare där tog texten slut. Nu väntar ny vecka med nya prov som ska in, det ska vallas och spåras och vem vet vad som händer mer    Sköt om er och lev idag, imorgon kan det vara försent   


 


                                                            Kram Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards