Direktlänk till inlägg 16 oktober 2020

Vinter ide.

Av manhofs - 16 oktober 2020 20:30

Efter helgens alla olika hundaktiviteter fick det bli vilodag för ludden och trädgården fick ta över i tisdags. På skoj skull ville jag se hur mkt jag rör mig en aktiv dag i trädgården så mobilens räkneverk nollades kl. 9.30 Farbror frost har lurat så nu skulle alla mina blommor ner på vinterkollo i boden. Är så tungt att bära ner allt   så jag hade ett företag här för att räkna på en ny 15 kv. isolerad bod som skulle såt högre upp, men det skulle gå på 130 tkr utan målning. Får bära i ngt år till sedan kasta allt när jag inte orkar längre   Det är inte bara tungt att gräva uppp dom och få rötterna att släppa sitt tag utan smärtsamt med alla Aloea växter som argsint    sätter sina taggar i en trotts tjocka kläder.


   


Min vinstock ute fick ryka efter att aldrig hinna med och ge frukt. Nu blir det mer ljus i växthuset istället   


   


Pumphuset har stängts av och tvättstället packats in. Det kommer det bli roligt att se hur mkt vatten jag har sparat på eget vatten ?  Förmodligen 32 kr     men jag blir lite extra glad varje gång jag vattnar med eget vatten från brunn jag lät borra 1987, återanvändning på hög nivå  



   

Nu skulle all purjo, kål och tomat in så jag kunde vända jorden och lägga på galler mot kattskit. Innan jag hann börja plantera i våras kom grannarnas katter och sket i dom   så det var jord överallt, sedan gick hundarna efter och grävde upp det med god aptit, nu är det stopp   


     


Ludden far runt och busar medans jag gör nytta    Axa hittade en gammal Dummy i skogen och den är hennes favorit just nu. Lizzie vill sno den av henne så dom tjuvas över en sådan gammal sak så ligger nya fina bollar orörda   


     


Ni tror väl inte Axa lägger nosen över sin leksak för hon är trött ? Nej hon vet precis vad L väntar på där bak   


   


Hon hade så rätt, leksaks tjuven Lizzie är i farten så A fick roas sig med ngt nytt hon hittat   


 


Trumpeterna klipptes    ner och så bäddades det om med höstens pynt .


     


Nu var växthuset tomt förutom 5 gurkor så alla krukor och bord bars in. Nu kan höstvinden  piska, snön falla och farbror frost sprida sin kyla men allt är i säkrad hamn och kan vila till vårsolen åter börjar värma. Värma gör även höst solen tycker Bella   

       

Avslutade med att klippa gräset för sista gången... hoppas jag nu när frosten har kommit   

Kl. 19 blev jag klar och gick in då det var för mörkt ute. Kollade mina steg och 7,7 km hade jag gått bara av träsgårdsaktiviteter   


 


Axa har nu fått sitt vuxen sele att spåra i men främst när vi kör drag med stavar och skidor denna säsong. När hon vuxit klart låter jag sy upp en skidsele åt henne. 


   


Jag fick betyg på mitt psykiatriprov och det blev ett B    Blev så himla glad    Har ganska svårt att lära mig saker och får plugga ganska hårt så att uppnå ett B är för mig som ett dubbelt A för er andra intelligenta människor    Idag var jag på Tyresö körskola och övningskörde. Å vad det var roligt men lite pirrigt och mkt att tänka på. Hade en så trevlig instruktör så timmarna gick fort. Nu måste jag ut och övningsköra mera. Parkera och backa och säkerhetskontrollen måste putsas    Har precisk skickat in provet till VOM 2 så nu går jag i spänd förväntan över resultatet   


 


Träffade Cornelia som köpte Pirat på SSBK. Så roligt att se honom    Precis som sin matte är han en pigg och sprallig individ som har hamnat så rätt. Axa blev så glad och dom kutade runt med långa tungor och lekte. Sedan körde vi lite stege som Axa har lärt sig bra nu men hon tycker det är lite för roligt och vill kuta upp och ner hela tiden.

Vi påbörjade budföring med båda två. Jag försöker få Cornelia att starta appell i vår    Vi avslutade med fot båda två och vi är båda på rätt väg. Känns lovande och framtiden spännande. Kunde aldrig tro att det var så roligt att vara uppfödare. Synd bara att man inte kan se Fox och Alan oftare men Marie är duktig på att skicka bilder och idag kom en liten film på Alan ute på fredags mys   


     

Oj oj Pirat gick omkull i kurvan, gäller att hålla tungan rätt i mun   


   

       

Avslutar på bilden Cornelia tog, lite bättre kamera och fotograf än mig   


 


                                                     Trevlig helg kära läsare/ Susan                




 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards