Direktlänk till inlägg 13 oktober 2020

Hundhelg.

Av manhofs - 13 oktober 2020 20:06

Hela helgen har ägnats till hundträning, försök till tävling och så publik på hundtävling. Jag var första reserv på Lidingö bk elit spår så bilen packades och allt förberedes på fredagskväll för att på pigga ben kunna åka iväg. Som tur var blev jag inte in ringd men vi åkte ut till skogen och tränade. Lizzie fick sig ett kort motivations sph förbi svampplockare och det klarade hon galant. Bella lämnade kvar två pinnar på ett 1600 meters spår men Axa plockade in sina pinnar men har fortfarande svårt med kraftig sidvind.


   


Åkte vidare till SSBK där dom hade tävlingar i appell spår /sök. Kom lagom till fikat och gagg   innan det blev prisutdelning  

 

  Riktigt roligt att både Mecki, Benny och Ia blev uppflyttade, Grattis alla 3    Verkar har varit en mkt välordnad tävling med många fina resultat och uppflyttningar. Sökgänget på pallen.


     


Spårgänget. 

 


Att jag var så glad över att jag inte blev in ringd till Lidingö berodde på resultaten där alla utom en inte bröt. Tydligen packat med folk i skogen   


Klockan ringde 6 på söndagen. Det var DM i spår på Tyresö i år igen. Lite tråkigt att distriktet har 13 klubbar men Tyresö har nu arrangerat DM sph i 3 år. Jag  tycker andra klubbar kan anstränga sig med om det nu ska vara ngt DM.


Himlen var blå och solen stretade sig upp vilket innebär fullt med svampplockare då våra spår går ute på Vissvass men Tyresö nationalpark. Folk vallfärdar ut dit på helgerna för vackra promenader.

Alla tävlande var väl medvetna om det och dom som fick tidiga startnummer gjorde high five, vi andra log stelt   


     

Segt att gå och vänta på att få sätta igång och först fram emot kl.10.45 var det min tur. Vi var 3 st. som stod på samma parkering och vi kunde bara skratta åt alla bilar och familjer som vällde ut med hinkar, bärplockare och barn.


Våra spårläggare gjorde ett jättebra jobb med att försöka förklara att det var tävling men det blir som det blir.

Släppte på en laddad Lizzie som gick ut jättefint, sorterade fint och valde rätt håll. Hade svårt att ta mig ut ur rutan som var brant och stenig. Fastnade först med en fot sedan höll jag på att halka så det var ingen storstilad sorti från min sida, men som tur var dömde dom Lizzie och inte mig   så det kan inte ha varit ngt annat än betyg 10/10 och jag var så himla glad…ett kort tag  

Hann bara spåra en 50 meter så kommer vi ut på en skogsväg och jag förstod att där hade många svampplockare gått upp. L jobbade på och valde att gå upp.” Lita på din hund ”heter det ju men det var med tvekan jag hängde på. Mkt riktigt när vi väl kommer upp stöter jag på torrt wc papper och inser att hon har bytt spår. Tog mig ner igen och satte på där hon gick av och hon spårade fram till pinnar nr 1. Gick sedan trögt och kämpigt upp för ett berg med halt stenigt underlag, vit mossa som var halt att gå på. Hon spårade fram till ett par som var ute och letade svamp.

 

Tog av henne och gjorde en cirkel och då tog hon upp ett annat spår och iväg for vi en bra bit, till nästa familj   så då packade jag ihop. På väg ner till bilen mötte jag 3 olika familjer som plockade bär eller svamp. Jag tycker ändå hon var dålig som så tidigt böt spår    Hon var tävlingens mest meriterade hund och vi tränar otroligt mkt så byter hon så tidigt, nä det va dåligt men jag får ta med mig upptaget  

Åkte ner och kollade uppletandet som i år igen var på en äng.


     

Axa var med hela dagen med Bella hade jag lämnat hos föräldrarna på morgonen. Josefine som har Taros hundtjänst var där och sålde sina uppsydda tjänstetecken mm så jag köpte ett nytt koppel till alla med ring i handtagen. Gillar det när jag sätter upp dom i ett träd och så fick Axa prova sitt fina tjänstetecken och träna lite.


       


Tittade på lite lydnad och åt min picknic innan jag åkte och hämtade Bella. Var bara att åka hem och packa upp lite och så slänga i sig middag innan det var dags för Axa och hennes kurs i Haninge hundhall. Va inte så motiverad och Axa trött men det är alltid kul när man väl kommer dit men söndag kvällar är ingen bra tränings kväll för mig  Föredrar att träna på förmiddagarna.


   


Efter en lång och god natts sömn var det bara att packa om sakerna i bilen och åka ut till vallhagen och lilla Axas grundkurs. Blev direkt pigg och på bra humör när jag såg den ståtliga svampen   


   


Hon går från klarhet till klarhet min Axa och skänker mig så mycket glädje    En riktigt liten clown här hemma som nyfiket ska utforska allt och vara med på allt jag gör    Fick till ngr riktigt fina rundor och man riktigt ser hur hon tänker. Hon är inte ett dugg lik Bella eller Lizzie i hagen. Hon har mkt mer koncentration än vad dom har haft. Tror det är roligt för dom andra i gruppen att se Axas utveckling som sker för varje gång. Det tar ju ett tag innan dom tänder men när dom väl har gjort det går det undan.


   


Avslutar med en fin bild på Alan som Marie skickade    Han har likte Axa en väldigt tålmodig lek kompis   



                                                              Ha en fin vecka/ Susan   





 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards