Direktlänk till inlägg 9 oktober 2020

Tiden.

Av manhofs - 9 oktober 2020 22:15

Tiden bara rinner iväg och boken jag köpte för att kunna mysa och slappa i höstsolen ligger oläst. Nytt projekt avlöser varandra, hundarna ska tränas och fysas samt gå på kurser, trädgården monters ner till vinterdvala, läxorna göras och prov skickas in och så på det lite körkortspluggande   


Har hamnat i ett bra flyt och pluggar flera gånger per dag istället föra att sitta och vrål plugga. Det fungerar inte för mig utan jag lär mig mer av att läsa flera gånger per dag. Vi ska ut på praktik ve 45–46 och jag blev så himla lycklig över min placering. Känns som jag vunnit på lotto och skulle kunna börja redan imorgon   


Planterade om alla mina exotiska blommor som jag köpte som frön och så mina favoriter. Kaktusen fick jag av en kund förra sommaren. Det var hans frus kaktus som han inte orkade sköta längre. Den stod utomhus halv död   så jag tog hem den och lovade att den skulle bli fin igen. Har sådan lust att åka förbi och visa hans frus fina kaktus, han skulle bli så lycklig.


       


Har i en två års tid pratat om att ta bort mitt gästrum och göra ett växtrum av det. Men så blev det valprum istället och sängen kastades. Men nu har jag tagit tag i det och jag är så ofantligt lycklig   och bara myser i mitt lilla nya kryp in. Får se denna vinter om det ska bli större eller inte. Få plats med flera bord och odlingslampor. Nu kommer jag kunna sätta igång med mina frön tidigare än förr och så hoppas jag att mina exotiska växter trivs. Nu fattas bara en luftfuktare och så lite fler växter som än står i uterummet.


 


I måndag svar det vallningskurs med småttingarna. Vi är 4 st. i gruppen och alla vill tävla i bruks   


 

I fredag var vi på banträning och det gick inte så bra men alltid lär man sig ngt.

I går var jag och B på en privatlektion och jag åkte hem så nöjd, putsade vidare på det jag var missnöjd över i fredags    Jobbar med mina egna brister som förare och lär mig mer och mer. Tycker det är så lustigt att Bella har fått pigmentförändringar i ansiktet efter sin kull. Alla vita tecken är nya, går nästan som i en cirkel   


     


I lördags var det dags för höstens höjdpunkt.... Mustning av äpplen   som har blivit en fin tradition för mig och mina föräldrar. Vi har provat olika musterier och tänkte i år boka Lidingö men dom mustar bara på 5 L kartonger och det är för mycket för mig. Jag vill ha 3 l kartonger så man inte behöver slänga när man väl öppnar. För första gången kom alla äpplen från min egen trädgård   


   


Man fick inte gå in i musteriet i år så vi tog en promenad med ludden innan vi satte oss och åt lite lunch. Super god laxsmörgås på grovt bröd        


Det blev hela 14 kartonger must    42 Liter sportdryck direkt från naturen utan tillsatser som håller i 1 år. Nöjda åkte vi ut till Björkvik och promenerade men det var väldigt blåsigt och kallt så vi avslutade på vårt stammis fik där pappa njuter av godsaker   

 

 


   

 


 

Gården blir mer och mer höstpimpad men det är så varmt så jag väntar till nästa vecka med att plocka in och såga ner trumpetbuskarna   


     


Varvar lydnad,spår och vallning med fysträning och det är så skönt och vackert att komma ut med alla färger   


   

     


Har inte haft tid att träna med andra så mkt sista månaderna. Det tar tid att underhålla tre hundar och jag vill ogärna att två ska få sitta i bilen och inte göra ngt för att jag bara tränar en. Men så såg jag Haninges fina inlägg och tänkte direkt på min kompis Bosse. Vi tränade mkt förut och jag har saknat våra stunder i skogen   

 


Frågade direkt om han och jag skulle bilda lag. Jenka är ju 10 år och så Lizzie som är 9,5 sedan Bella. Bosse va på direkt   och i onsdags träffades vi på Haninge för en första träning. Vi körde 7 föremål med bara helt nya saker och material som vi aldrig förut tränat på, som burk, metall och papper i olika former. Axa fick valla rutan för första gången i sitt liv    


 


Bella var först ut och hon var helt grym. Bara matade in alla föremål utan tvekan. Sedan kom Jenka och det var nog det bästa jag sätt henne göra. Lite frågan efter 5 föremål men sedan kom hon med dom två sista i ett fint tempo. Ja nu skulle SM hunden glänsa eller NOT    Hon sorterade ut föremålen och ville ha vanliga uppletande föremål och lossades inte se två. Tog lååång tid sedan gav jag upp, band upp henne i ett träd och bad Bosse lägga ut två till så skulle bebisen få springa. Hon lät så olycklig inne i skogen så lite motion kunde inte skada. Visserligen har hon bara gått i korridor och korta men man måste våga prova och tror ni inte hon kom in med 4 föremål    Visst hon ville hälsa på Bosse för någon annan har vi aldrig tränat med och hon släpper dom en 2–3 meter innan hon är framme men det har vi inte tränat på än. Spade, papper, burk och metalldosa inga problem. Där fick Lizzie skämmas som inte vågade ta i dom   

Sedan var Bosse snäll och körde igenom mig i brukslydnaden för vi ska ställa upp på DM i spår på söndag. Nu börjar hon bli så gammal så vi har inte i toppen att göra längre. Hör lite dåligt och inte lika kvick längre men hon är i fin form och strular dom yngre förmågorna lär hon nafsa dom i hälarna min lilla sockerbit   


Chockerande nog ringde Bosse mig i torsdags eftermiddag och meddelade att Jenka hade fått somna   in Jag blev helt chockad och så ledsen. Fina Jenka som var så pigg och duktig på onsdagen så gick det så fort. Men så skulle jag med vilja lämna in, göra det man gillar mest med den man älskar för att i nästa stund vandra vidare    Tänker på finaste Bosse som förlorat sin vän, så tomt och sorgligt   


             


Värmen gör att allt fortsätter att gro   men jag vill bli av med allt nu. Plockade av mina sista tomatplantor och väntar in gurkorna som är på G. har aldrig fått så mkt gurka som i år. Plockar varje dag en till två nävar jordgubbar men nu verkar det ta slut. Min Ökenros vill inte sluta att blomma till min stora lycka   men snart ska hon ner till växtrummet för vila. Rosen kvitt bjuder på fulla kvistar med frukt men jag har aldrig kokat sylt på dom.


   


Monterade upp mitt fina ljusträd som jag fick för 3 år sedan av mina föräldrar    Kunde inte montera det första året men nu har jag dragit in el i busken och så fick dom borra fast plattan så det kommer bli så vackert.


Varje kväll går jag ner och leker lite med hundarna på gräsmattan    Oftast en och en då jag får mer uppmärksamhet. Lägger in lite lydnad men mest ska vi ha roligt. När jag kom in vid 19 tiden hade jag fått tre meddelanden från Göteborg, Stockholm och Sälen om att jag nu var första reserv till elit spår på Lidingö imorgon   

Tack underbara hundvänner som tänker på mig   så nu säger jag god natt   



                                                      Trevlig helg/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards