Alla inlägg den 1 oktober 2020

Av manhofs - 1 oktober 2020 21:00

Äntligen är hösten här och i full färgprakt   


   

Jag älskar hösten med alla sina färger, klara kyliga luft och dagarna som blir kortare så jag får mindre att göra. Känns så skönt att kunna packa ihop trädgården efter en lång krävande sommar och bara ägna sig åt annat utan att man hela tiden måste tänka på att vattna mm. Gillar ju inte sommarvärme så nu kan jag ta i lite extra och höja tempot på träningarna igen och det behövs   


             


Möbler och trädgårdspynt är inplockade och dammarna tömda på pumpar så nu flyter bara löven omkring   


                   


I arla morgonstund gav vi oss ut till Gålö och spårade förra veckan. Riktigt trolsk stämning att lägga spår men ju mer tiden gick ju längre ut till havs sparkade solen dimman och det blev en magisk förmiddag. Av 20 pinnar blev 1 kvar och det var det äldsta som lämnade den    Frukost i skogen och en vacker promenad avslutade dagen. Det är så skönt att kunna gå med lösa hundar som direkt kommer när man kallar in även fast haren skuttar över vår stig. Dimman gjorde luften så tung och både jag och ludden var helt slut sedan  


       


En annan dag gick vi ner till vissvass. Så skönt att vara igång med draget och snart ska jag lägga på stavar men det får bli lite svalare   



 

     


Beskådade bondens sista skörd en dag. Där sparar man inte på plasten    Tänker på våra plastpåsar för 6 kr och här öste man på. Han hade redan hållit på ett tag innan jag började filma för jag ville få med hur den trillade av men han fortsatte att plasta ett bra tag till. Måste vara skönt för bönder med lite vila till våren. På Berga lantbruksskolahar dom haft den största spannmålsskörden på 99 år  


             


Kan nog hålla med om att det har varit ett gynnsamt odlar år och hemma hos mig har jag satt rekord i äpplen som ska mustas på lördag, tomater, chili, fikon, odlade blåbär och jordbuggar    Dom sista jordgubbarna på bild plockade jag igår och idag plockade jag en till näve. Dom blir inte lika röda nu men smakar lika gott även om dom är ljusare  


     


Resultatet av att jag fällde hela min dunge är att det har blivit mycket soligare så mitt fläderblomsträd kom i blom igen    Vet inte om dom brukar blomma två gånger men jag blev paff när jag kände doften i går. Dom mörka bären är fläderblom som fått mogna och i Tyskland gör man endast saft på dom.


         


Utvecklar Axa i uppletande och satan vad det går men likt sin mor är nosen på och hon kutar inte bara för att kuta, men det kommer väl det med    Just nu kommer hon in med föremålen men släpper en 3 meter innan mig men det bryr jag mig inte om än. Vi har inte börjat med apporterings träning  utan det är nosen jag vill träna och att det lönar sig att använda den även om det går fort…jäkligt fort  


       


Sanna och jag har börjat på en grundkurs i vallning varje måndag. Så roligt att se hur dom har utvecklats på en vecka sedan lägret förra helgen Det är spännande att väcka deras drifter och det dom är avlade för. Resultatet smyger sig på för varje gång. Den undre bilden skickade Sanna.


     


Inne i växthuset blommar nu min buske som jag körde hem från Plan dela Tour i början av 1990 talet. Små och intetsägande i sin blomning med doften är helt berusande. Besöker man Rivieran på hösten känner man ofta denna doft men det går knappt att urskilja blommorna så ingen vet vart den kommer ifrån. Är så lycklig över min trädgård som har så många minnen från jordens alla hörn och personer. Under olika tidpunkter på året gör dom sig påminda och jag kan minnas mig tillbaka med ett stort leende  


 


Hon är rolig min Axa   Nyfiken liten tös som hela tiden hänger runt mig och vill kolla på in alla verktyg och vad jag gör. Så orädd för alla maskiner och redskap men andra hundar är jobbigt.



 
     


Igår var vi ute och spårade hela förmiddagen och det var helt underbart höstväder. La ett 350 meters  spår åt Axa som är helt tokig i spår. Jobbar på att få ner tempot men det är svårt att filma och spåra samtidigt därav syns det inte så bra. Sidvindarna blir hon säkrare och säkrare på och jag blev så glad när hon kände sin pinne och vek in för att plocka den. Nu plockar hon nästan alltid alla pinnar och tycker dom är väldigt roliga så jag har is i magen när jag berömmer, nu vill jag se att hon tänker in till mig och vänder huvudet innan jag backar bak och tjuter   


På den andra filmen har hon för första gången fått marksiften och vi har gått in i dungen som syns framför oss på första filmen. Det var ett högt dike för att komma in där men det klurade hon ut men sedan skuttade en jätte hare upp från sidan och skrämde oss alla, ja haren blev räddas och drog och ni kan se att Axa tittar sig om efter den när hon har tagit sig över diket.....lite kvarstående rädslor   

Så himla duktig liten tös min älskade Axa   


 

Kan inte fatta att jag höll henne i min ena hand den 12 mars, minst men så ettrig och jag tänkte ” det här måste vara min Axa Queen    Tryckte undan sina syskon för att få dia   

Nu går vi redan spår och hon är mer än vad jag kunnat drömma eller be om   


       


Njut och denna vackra höst kära läsare så hörs vi nästa vecka. Jag ska göra så mycket roligt i helgen så det är inte klokt men lite av det får ni läsa om senare.


                                                    Kram Susan   

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards