Direktlänk till inlägg 23 september 2020

Vallhundskurs.

Av manhofs - 23 september 2020 19:42

Otroligt vad tiden flyger iväg. Nu är redan vallhundskursen över för mina valpköpare och den började jag planera när valparna bara var ngr veckor gamla. Sven skrattade när jag ringde honom och ville planera in en kurs redan i mars men jag vet hur uppbokad han är. Pricken över i:et blev ju vädret som bjöd på ett riktigt Brittsommarväder   


Tyvärr kom även denna gång bara två stycken för det hade varit roligt att få se ett litet kvitto på mitt avelsmaterial nu när dom är unga och opåverkade av träning men det är fullt förståeligt när livet är fullt av andra saker och utgifter. Jag är så tacksam och glad över att Marie med Alan och Sanna med Aya kom    Extra roligt är ju att dom även kom på introduktionskursen som Sven höll i så nu fick jag se dom ytterligare en gång. Ngr kg tyngre och cm högre och så otroligt fina så mamma Bella & Pappa Duncan hade blivit så stolt  


Axa, Aya och Alan 6 månader   

 


Alan som hade mest Eye i sin vallning. Marie har får på sin gård och köpte Alan för vallning och det märktes att han hade träffat mkt får. Han var otoligt lik sin mor i uttryck och päls och en riktigt cool kille som lungt låg och tittade på tills det var hans tur.


   


Aya var ngt nättare i benstome än syrran och längre. Samma fina av/på knapp som sina syskon. Hon har inte träffat får så mkt och inte ännu tänt. Det märktes att Sanna jobbat med kontakt och hon hade bäst inkallning och stanna   


   

Axa var mer kompakt byggd med kraftigare bensome och mer välpälsad. I vallningen har hon börjat tända och Sven ansåg att hon var en blandning av dom andra två, öppen med eye.


   


Kursen höll Sven i ihop med Lotta & Nancy på kullholmen. Vi var två grupper som körde unghundsträning och en grupp som tränade inför helgens VP på gården. Ett så fint ställe att besöka med stora ytor, många olika hagar och får så vi har verkligen fått prova på. Helgen blev ju inte bättre av att dom serverade så mkt god mat och fika    Sven ville börja med att kontrollera inkallning och stanna innan vi började med träning i fålla.


       


Lite roligt är att när jag gick grundkurs i vallning med unga Bella träffade jag Silva och hennes Willy på samma kurs. Nu kom hon med sin nya stjärna Izi som var 6 ve äldre än våra    Izi är från Lottas uppfödning kennel Jenzan.


   


Efter den goda lasagnelunchen fick vi alla en uppgift i fårhuset. Fåren ville ut till höger men vi skulle samla ihop dom till vänster igenom små förflyttningar och stanna på vägen. Sedan skulle vi kunna kalla av. Svårt men roligt och jag tyckte Axa gjorde det jätte fint  


 

         


Vi fick även gå och fösa längst ett staket med Nancy. Nyttigt för ägarna att lära sig att inte gå för nära för då spränger man flocken. Att lära sig läsa får är väldigt viktigt och det fick vi träna på mkt. Samtidigt fick vi träna på stanna och fram. Sanna och Aya i bakgrunden som tränar.


 


Innan grillmiddagen bjöd jag på lite ” After Sheep” med ostbågar, en egen påse till alla eftersom det är Corona tider   


 

Mätta och trötta stöp vi alla tidigt i säng   

Sover ju inte så mkt så kl. 6 gick jag upp och tog en långpromenad och hälsade solen upp. Nattfrost i backen men det blev finare under dagen  


   


Började i fålla för Lotta på söndagen och sedan 25:a


     


Sedan böt vi fält och nu fick vi driva och Sven höll i linan så vi fick lägga in ett stanna då och då. Bakom Ssanna driver Marie. 

 


Lite valpbus blev det med   


   


En toppenhelg är till ända och jag är så tacksam och lycklig    Vilka underbara hundar och fina förare. Tänk att det kan vara så roligt att vara uppfödare. Eftersom inga av mina valpköpare har haft bc tidigare eller hållit på med vallning ville jag ge dom en lite start och prova på med dessa två kurser. Jag tycker båda kurserna har varit toppen och dom har nu fått en inblick i vallningens värld och fått prova på lite olika övningar och fått förklarat vad dom är till för. Ju mer dom kommer att tända ju olydigare kommer dom att bli. Dom har fått träffa olika typer av får och gått i olika hagar med varierande övningar. Maten och vädret har varit toppen och dom övriga deltagarna jättetrevliga   

Tack Sven, Lotta och Nancy som tog så brahand om oss   


Lycka till nu med era hundar i vad ni än tar er för och glöm inte att skicka bilder då och då. Jag har hållit på och letat kull Mh till i mars men det ser ut som om ni får ordna det själva. Kostar tyvärr för mkt om jag bokar det men jag har inte gett upp. Dessutom är vissa klubbar inte ens intresserade av att svara när jag har bc och mailar runt. Ska ni inte köra bruks kanske ni ändå inte vill lägga ut 600 kr på ett Mh och det är inget rasklubben kräver.


                                        Ciao/ Susan 



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards