Direktlänk till inlägg 17 september 2020

Början och slutet.

Av manhofs - 17 september 2020 23:00

I söndags började jag och Axa en ny lydnadskurs inomhus hos Monika på Lära hund i Jordbro. Så skönt att vara inomhus nu i höst.  Tänkte att trenden går mot mer och mer inomhus tävlingar i framtiden så det är lika bra att vänja Axa i tid att var i hall. Blev så förvånad över hur bra hon tog det. Hälsade på folk och skällde inte på dom andra hundarna mer än ngt enstaka vov. Mellan passen la hon sig till ro och vilade   sedan var det fullt ös när det var vår tid.

Är så lycklig över att hon ärvt Bellas av och på knapp. Lizzie stressar hela tiden   vilket gör att dom bränner energi.


     


På tisdagen avslutades valpkursen på SSBK som jag tycker var så bra. Men konstigt nog tyckte jag inte hon skötte sig så bra där sista gången    Redan när jag öppnade luckan började hon skälla och morra så till slut blev jag sur och sa till henne ordentligt   

Sedan fick vi ett fint kursavslut med go fika och utvärdering   

 

Skrattade lite   för hon blev sur på en hund bredvid oss men istället för att skälla kom hon och satte sig hos mig och muttrade och morrade lite tyst, som en kastrull som små puttrar med sur min, lilla älsklingen  


 


Lizzie är ju 9,5 år och närmar sig slutet på sin tävlingskarriär men är otroligt pigg och stark. Vill hela tiden leka och busa här hemma men bara med mig eller sig själv. Hon älskar att kuta runt på gräsmattan med sina bollar och har inget behov av andra hundar   

Var ju synd när man har en äldre hund att Corona kom men vi har många fina minnen ihop och med god omsorg och tur får vi ngt år till ihop på tävlingsplan och många i trädgården. Vi tog ett dragpass och gumman ligger på. Lilla busen kommer bli en riktigt tät hund. Hon avskyr att ligga sist   

Hoppas hon växer på sig ngr cm till, fortfarande mindre än L.

   


Föräldrarna och jag tog en kulturell dag i lördags men tyvärr var vädret inte på vår sida. Besökte en utställning jag velat gå på och det var verkligen värt ett besök    Passade på att se slottet som ingår i besöket. Vi var där när dom öppnade och när vi gick var kön lång.

Tänkte äta i Rosendal trädgård men det var fullt och för kallt för att sitta ute. Åkte vidare och besökte syrran som nu är chef på ett systembolag. Hon tappade hakan när vi smög upp bakom en hylla och nöp henne i rumpan, tur att kunden brevid inte fick sig en hurring   


             


Jag har nu avslutat min avverkning av en skogsdunge som vuxit sig för stor    Det var visserligen skönt att inte se grannens hus men å andra sidan gör man ju det ändå 7 månader om året. Rötterna växte på berget och jag var rädd att träden skulle välta över grannens hus.

          

Har vant mig nu och tycker det blev just och luftigt. Deras häck kommer få mera sol och växa på sig. Däremot är även min kropp slut nu och det blir lite vila innan jag orkar ta tag i ngt nytt projekt. Ryggen dunkar och ögat fick sig en kraftig smäll som resultatrader i en blå klocka   och ömt okben samt huvudverk i tre veckor nu. Är fortfarande öm och svullen men nu går det bättre att tugga.  Dessutom har jag börjat planera för vintern och klipper ner buskar, bär undan möbler och in krukor. Körsbärsträdet som stegen lutar sig mot ska ner och totempolen men det får bli när kroppen återhämtat sig  

Funderar på motorsågs kort till nästa år, vad jag skulle spara tid och kropp.

 

          

 

Elektrikern var här och kollade ut grejor till min parkering och så har jag bokat grävning till ledningarna. Dessutom fick jag körkortstillståndet i veckan    Tog nog 3 veckor och första lediga teoriprov den 2/12    Har loggat in flera gånger nu och lyckades byta till 14/11 men jag hoppas få skriva provet så fort som möjligt   


   


Dom som köpte min tomt har nu startat upp sitt bygge och det är roligt att följa. Oj vad dom spränger bort sten men dom kommer få ett toppen läge med sjöutsikt och sol från morgon till kväll   


         

Odlar säsongen lider inte mot sitt slut och jag har överflöd av godsaker hemma   Plockar fortfarande jordgubbar som kom med en andra skörd.


 

Gurkorna slutar aldrig att komma och vitkål och purjon är så god.

   


Packat med tomater, chillie och plommon så jag bakade en plommon kaka till mamma & pappa imorgon   


     


Mina trumpetbuskar är så ståtliga och blommar i full prakt. Känns papmigt att få fanfarer varje gång jag kommer ut   Kommer bli tråkigt att klippa ner dom för vintern men så är det.

Är så glad över att den halvdöda kaktusen jag fick från en kund förra sommaren tar sig så bra   och alla mina exotiska växter som jag köpte från Rogers plantshop gror. Ska plantera om dom en sista gång sedan ska dom in på vintervila   


       


Bella började nu att löpa och det krossade mina drömmar om att starta elit spår med henne i år   

MEN tror det om ni vill    Vi kommer att starta på vallhundstävling nästa helg och jag är så nervös så jag bara dör. Har lottats som startnummer sist, dvs 29 och 14 dag 2. Vete fan om jag kommer att komma till start. Har känts både bra och dåligt under veckans träning.  Kunde aldrig tro att jag skulle tävla i vallning men jag har nu anmält mig   Tycker jag är så dålig så jag står helst själv i en hage och pular utan publik  

 


Lilla Axa däremot har nu tänt till och är så läcker så jag bara kokar av lycka. Kommer ta henne väldigt försiktigt och vara väldigt noga med hur hon tränas. Känns det inte bra för mig kommer jag säga ifrån   


   


Jag fick ett fint kort på Aya som nu väger 12,9 kg    Matte Sanna har fotat.

 

Vi kommer att träffas i helgen då jag har ordnat en vallhundskurs på Lotta Rauds gård med henne och Sven som instruktörer. Alan och matte kommer med från Motala. Dom satsar bara på vallning och har egna får så det kommer bli spännande att se hur långt dom har kommit. Det blir övernattning och grillning med lite gagg på kvällen  


 


Båtsäsongen lider med mot sitt slut och jag har nu ringt och bett om upptagning. Får se när det sker    Var nere och öste igår men det var omysigt blåsigt och lockade inte till tur. Nu lider även denn blogg mot sitt slut så sköt om er så hörsvi när vi hörs.



                                                   Stay safe / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards